فضای مجازی چاقوی دو لبه بازار نشر/بسیاری از کتابها دو سال است که در صف انتشار مانده اند
عترت اسماعیلی در گفتوگو با پیرامون علل چاپهای متعدد از یک کتاب گفت: تعدادی از کتاب ها، چون توسط برخی از ارگانها سفارش داده شده و یا مورد حمایت قرار میگیرند لذا در همان مرحله پیش از چاپ خریداری و در زمان انتشار نیز به چاپهای متعدد میرسند این در حالی است که بسیاری از کتابها در این شرایط قرار نمیگیرند.
وی در همین راستا ادامه داد: برخی از کتابها ضعیف و دارای کیفیت مطلوبی نیستند، اینگونه کتابها اگرچه ارزش چندین چاپ را ندارد، اما هنگامی که مورد حمایت ارگان خاصی باشند میتوانند از همان ابتدا مسیر خاصی را درپیش گرفته و نسبت به سایر کتابهای مشابه که از کیفیت بیشتری برخوردار هستند بیشتر دیده شوند.
اسماعیلی نقش خریدهای کلان برخی از ارگانها را عامل چاپها متعدد برای تعداد معدودی از کتابها دانست و تاکید کرد: خرید کلان برخی از ارگانها زمینه را برای چاپها متعدد فراهم میکند و دراین میان کتابهای با کیفت تولید شده به حاشیه رانده میشوند با این همه من معتقدم کتابهای با کیفییت ممکن است نتوانند در ابتدا شناخته شوند، اما در دراز مدت کیفیت آنان زمینه را برای معرفیشان فراهم میکند، زیرا این مخاطبان هستند که کتاب را به یک دیگر معرفی میکنند.
وی تبلیغات را عاملی موثر در شناخت کتاب خوب دانست و ابراز کرد: تبلیغات میتواند عاملی مهم و اثرگذار بر معرفی کتاب خوب به جامعه باشد این امر که عموما توسط انتشاراتیها صورت میگیرد سبب جلب توجه شده و کتاب خوب را به مخاطب معرفی میکند، اما ناشرانی که در این زمینه فعال نیستند به عبارت دیگر چرخه نشر را بدون تبلیغات در دستور کار خود قرار میدهند عاملی میشوند برای گمنام ماندن کتابهای خوب در جامعه امروز لذا باید تبلیغات به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر فروش و شناسایی کتابهای خوب دانست.
نویسنده کتاب «حاء مشدد» نقش فضای مجازی را در معرفی کتاب مهم دانست و بیان کرد: اگرچه تکنولوژی جدید معایب فراوانی دار، اما باید توجه داشت که شرایط مناسبی رابرای تبلیغ کتابها را فراهم کرده لذا شاهد این هستیم که برخی از انتشاراتیها و حتی کتابخوانان فعال، آخرین کتابهای خوانده شده و یا به انتشار رسیده را در فضای مجازی به معرض دید عموم گذاشته و در معرفی آن نقشی موثر دارند پس استفاده از فضای مجازی برای معرفی کتابها با قرار دادن بخشهایی از متن کتاب یک حرکت جدید و در عین حال اثر بخش برای معرفی کتابها بشمار میرود.
وی به شیوههای متعدد تبلیغات کتاب اشاره و تصریح کرد: شیوههای متعددی برای معرفی یک اثر ادبی و یا کتاب در بین اذهان عمومی وجود دارد شیوههایی همانند ساخت کلیپهای کوتاه و جالب از بخشهای خاصی از کتاب و ارائه توضیحاتی از کتابها در برنامههای متعدد فضای مجازی میتواند در معرفی کتابها نقشی موثر را ایفا کند.
وی به تاثیر کرونا بر اقتصاد نشر اشاره و اظهار کرد: آنچه من از بررسیهای میدانی خود دریافت کردهام مبنی بر این امراست که کرونا اگرچه چالشهای فراوانی را در برداشت، اما فرصت بسیار خوبی برای مطالعه و کسانی که اهل مطالعه هستند داشت تا در این زمان به وجود آمده ناشی از قرنطینه کرونایی نهایت بهرمندی از مطالعه را داشته باشند، به عبارت دیگر یک فرصت طلایی برای مطالعه دوستان محسوب میشد این در حالی بود که فضای مجازی شانه به شانه کتاب در حرکت است و گرایش بیشتر جامعه به سوی این تکنولوژی محصور شده است.
اسماعیلی به کتابهای منتشر نشده در طول یک سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: کرونا سبب شد تا در طول یکسال گذشته بسیاری از کتابها که در نوبت چاپ قرار داشته و یا منتشر نشود لذا بسیاری از نویسندگان کتابهایشان منتشر نشده است این امردلایل متعددی دارد از گران شدن قیمت کاغذ گرفته تا چالشهای متعدد دیگر همگی تولید کتاب در سال اخیر را محدود کرده است.