مدیر انتشارات شهید کاظمی: تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مربعهای قرمز» بهترین اتفاق سال ۹۹ بود
حمید خلیلی در گفتوگو با پیرامون رویدادهای حوزه کاغذ در سال ۹۹ گفت: سال ۹۹ سال بسیار سخت و پر فراز و نشیب برای حوزه نشر بود، بیماری کرونا و عدم برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شکل فیزیکی ضربه سختی را به حوزه نشر وارد کرد و سبب ضررهای فراوانی برای ناشران شد، افزایش قیمت کاغذ نیز موضوعی بود که سبب بالا رفتن قیمت کتاب و در نتیجه فاصله گرفتن جامعه از کتاب و کتابخوانی شد.
***جایگاه کاغذ در حوزه نشر
خلیلی به جایگاه کاغذ در حوزه نشر و تاثیر آن بر رویدادهای سال ۹۹ اشاره و بیان کرد: در حوزه نشر دو شاخص عمده برای بررسی شرایط حوزه نشر در نظر گرفته میشود که تاثیرگذار در فرهنگ و تولید کتاب نیز محسوب میباشد، گزینه اول آن در حوزه نرم افزار و محتواهای تولید شده بود که کیفیت مطلوبی داشت و حوزه دوم که در بخش سخت افزار قرار دارد، مواد اولیه بود که کاغذ از جمله مهمترین آنها محسوب میشود افزایش قیمت کاغذ و در کنار آن بالا رفتن قیمت زینک تاثیر فراوانی بر حوزه نشر گذاشت و بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده ناشران را دچار تحول کرد و بخشی از اهداف از پیش تعیین شده را دست نیافتنی کرد.
مدیر انتشارات شهید کاظمی ابراز کرد: چرخه حوزه نشر با افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه دچار چالش شد در این میان بسیاری از مطالبات ناشران با سختی وصول شد و یا حتی تعداد زیادی از آنها وصول نشده از سوی دیگر گرانی قیمت کتاب سبب شد که بسیاری از مخاطبان از خرید کتاب پرهیز کنند و این امر خود سبب رکود در حوزه نشر شد.
***نمایشگاه مجازی کتاب خونی دوباره دررگهای نشر
وی به رویدادهای خوب سال ۹۹ اشاره و اظهار کرد: اگر چه بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد حوزه نشر چالشها و مشکلات بسیاری ایجاد کرد تا حدی که برخی از ناشران تصمیم گرفتند تا به کار خود خاتمه دهند و برخی دیگر با ظرفیتهای کمتری به تولید کتاب پرداختند، اما در این میان طرحهایی مانند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب علی رغم تمام کم و کاستیهای خود از اتفاقات خوب سال ۹۹ محسوب بود همچنین باید به طرح فصلی خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد که توانست نقش موثر و ویژهای در فروش کتاب داشته باشد.
خلیلی حرکت جامعه به سوی رسانههای دیجیتال را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر چه امروزه تکنولوژی سبب شده است که جامعه به سوی فضای مجازی و حضور در عرصههای دیجیتالی حرکت کند، اما کتاب کالایی است که هرگز کنار گذاشته نخواهد شد البته شکل گیری کتابهای دیجیتال سبب شد که دیگر کتابها را انبار نکنند، اما با این حال هیچ گاه زمینه را برای از بین رفتن کتابهای کاغذی و یا کتابهای فیزیکی فراهم نکرد نخواهد کرد.
***مرگ کتابفروشیهای کوچک
مدیر انتشارات شهید کاظمی به یکی از چالشهای حوزه نشر در سال ۹۹ اشاره و بیان کرد: اگرچه اتفاقات و رویدادهای همچون برگزاری نمایشگاه دیجیتال و حضور انتشاراتیها در فضای مجازی به صورت جدیدتری مطرح و شکل گرفت، اما این فرصت سازی آسیبهایی را در برداشت، زیرا بسیاری از فروشگاههای کتاب و کتابفروشیها خصوصاً کتابفروشیهای کوچک ضربههای فراوانی خوردند و بسیاری از آنان به کار خود پایان دادند.
***تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مربعهای قرمز» بهترین اتفاق سال ۹۹ بود
وی رویکرد انتشارات شهید کاظمی در سال ۹۹ را مورد بررسی قرار داد و افزود: انتشارات شهید کاظمی در سال ۹۹ اگرچه با فراز و فرودهای فراوانی روبرو شد، اما توانست اتفاقات خوبی را نیز پشت سر بگذارد، تقریظ مقام معظم رهبری از کتاب «مربعهای قرمز» و پس از آن فروش بی سابقه و بسیار خوب و همچنین چاپ حدود ۱۵ هزار جلدی آن از جمله اتفاقات جذاب در سال ۹۹ برای انتشارات شهید کاظمی محسوب میشد.
*** قیمت کتاب خط قرمز توسعه فرهنگ
خلیلی بیان کرد: انتشارات شهید کاظمی تلاش کرد تا با وجود تمام دشواریها و سختیهای پیش روی حوزه نشر همچنان اهداف خود را در دستور کار قرار داده و در راستای تحقق آنها قدم بر دارد. انتشارات شهید کاظمی تولید ۶۰ کتاب را در دستور کار سال ۹۹ خود قرار داده بود، اما افزایش قیمت کتاب و همچنین تجدید چاپ برخی از کتابها آنگونه که باید و شاید تحقق پیدا نکرد، زیرا قیمت کاغذ بسیار افزایش پیدا کرده بود با این حال از نوع اراده ما برای مقابله با تمام سختیها و دشواریها همچنان ادامه دارد و تلاش داریم تا بتوانیم از این سد بزرگ عبور کنیم.
*** رقابتهای نا سالم
وی به شرایط ناشران کمک آموزشی اشاره و بیان کرد: ناشران دولتی و ناشران کمک آموزشی کمتر دچار مشکلات انتشاراتیهای خصوصی شدند، زیرا آنان قیمت پشت جلد کتابهای خود را مطابق با افزایش قیمت کاغذ بالا برده اند و حتی از سهمیه کاغذ دولتی نیز بیش از انتشاراتیهای خصوصی بهرهمند شدند با این حال و با وجود بسیاری از رقابتهای ناسالم توانستیم با جدیت حدود ۱۰۰۰ جلد کتاب در سال ۹۹ منتشر کنیم.
خلیلی به مشکلات کتابفروشیها در سال ۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: مشکلات متعددی در سال ۹۹ برای کتابفروشیهای ایجاده شد وقتی که ناشران مستقیماً کتابهای خود را به فروش برسانند قطعاً در این میان زنجیره نشر دچار نقصان شده و فروشگاهها و بازارچههای کتاب با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد در این زمینه مدیران و دست اندرکاران حوزه فرهنگ باید به دنبال برنامه ریزی کاربردی و راهگشایی برای کتابفروشیها باشند، زیرا این بخش نقشی مهم در ترویج کتاب و فرهنگ دارد.