برخی به دنبال رزومه هستند نه تولید یک کتاب خوب/در ارائه کتاب با کیفیت دچار فقر شدهایم
نصرت الله محمودزاده در گفتوگو با پیرامون سرانه مطالعه کشور گفت: بیماری کرونا اگرچه ابعاد منفی بسیاری داشته، اما فرصتهایی را در اختیار همه جامعه بشری قرار داده تا بتواند به مطالعه بپردازند باید در نظر داشت انسان موفق انسانی است که در دل تهدید به دنبال فرصتها بگردد.
وی در همین راستا ادامه داد: با مروری بر تاریخ میتوان این مهم را در یافت که ملتها و جوامعی موفق بودند که توانستند از تهدید موجود استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کنند، بیماری کرونا و قرنطینههای حاصل از آن سبب شد که بسیاری از بچههای جنگ تحمیلی به نویسندگی روی بیاورند و بتوانند به خودسازی و تفکری عمیق دست یابند.
***مطالعه در اوقات فراغت و قرنطینه اجباری
محمود زاده پیرامون مطالعه در اوقات فراغت و قرنطینه اجباری بیماری کرونا ابراز کرد: کرونا توفیقی اجباری برای جلب توجه اذهان عمومی به مطالعه و از همه مهمتر تفکری درونی بوده، پرداختن به مطالعه و تفکر به اینکه در طی این سالها آیا توانسته ایم وظیفه خود را به خوبی ایفا کنیم موضوعی بوده که باید به آن توجه کرد، من به بیماری کرونا مبتلا شدم این در حالی بود که جزو افرادی بودم که شیمیایی هستم و میبایست تحت نظارت پزشک قرار میگرفتم، اما این زمان سبب شد تفکری عمیق در من شکل بگیرد که این زمانه زندگی را چگونه گذرانده ام و چقدر توانستهام در حوزه ادبیات دفاع مقدس موفق عمل کنم.
وی به رویکرد خود در ایام قرنطینه حاصل از بیماری کرونا اشاره و تاکید کرد: من از فرصت ایجاد شده استفاده کردم و به تحقیقات میدانی پرداختم از آنجا که کرونا و حفظ پروتکلهای بهداشتی اجازه نمیداد که حضوراً با یکدیگر روبرو شویم لذا اقدام کردم به گرفتن مصاحبههای تلفنی، مصاحبههایی که هر کدام حدود ۲ ساعت زمان میبرد این کار با فرماندهان را بارها و بارها تکرار کردم و توانستم حجم عظیمی از اطلاعات ارزشمند را به دست بیاورم.
نویسنده کتاب «جاده بهشتیان» ابراز کرد: در طول قرنطینهها من به این مسئله فکر میکردم در طی این ۳۰ سال چه کردم و چه اتفاقاتی روی داد، البته من هنگامی که با فرماندهان و رزمندگان دوران جنگ صحبت میکردم، متفقالقول همگی بر این امر تاکید داشتند که قرنطینه سبب شده نگاهی به گذشته خویش داشته باشیم و مروری بر زندگی خود کنیم که آیا توانسته ایم اتفاقات آن دوران را به نسل جوان امروز و یا نسل آینده انتقال دهیم این پرسش پرسشی مهم و بسیار کلیدی برای تک تک افرادی است که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند آیا توانسته ایم دین خود را نسبت به هشت سال دفاع مقدس به خوبی ایفا کنیم.
***نقش تبلیغات
محمودزاده نقش تبلیغات در حوزه معرفی کتابهای نوشته شده در حوزه ادبیات دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: تبلیغات قطعاً نقشی اثرگذار در ذهن و افکار جامعه دارد لذا میتوان با معرفی کتابهای ادبیات دفاع مقدس کتابهای ارزشمند را به جامعه ارائه کرد البته من تاکید دارم که نباید در این کار اجباری وجود داشته باشد بلکه تنها با معرفی بخشها و یا نکاتی جذاب از کتاب میتوان آنها را تشنه کسب اطلاعات کرد و به سوی مطالعه کتابهای ادبیات دفاع مقدس کشاند.
وی پیرامون میزان خرید کتاب طی ماههای گذشته ابراز کرد: من صحبتهای بسیاری را با ناشرانی که کتاب هایم را منتشر کردند داشتم آنها به من تاکید میکردند که آمار فروش کتابهای من باورنکردنی بوده و از کتابها بسیار استقبال شده این فروش بالا نشان میدهد، مردم همچنان علاقهمند به خرید کتاب هستند، اما از وجود کتابهای خوب و با کیفیت اطلاعات چندانی ندارند.
نویسنده کتاب «شبهای قدر کربلای ۵» به نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و تاکید کرد: نمایشگاه مجازی کتاب با استقبال بسیار خوبی روبرو شد این امر را از زبان ناشران شنیدم آنها از میزان فروش که در این نمایشگاه داشتند بسیار راضی بودند اگرچه آنها ارتباطات بسیار زیادی با مخاطبان نداشتند.
وی پیرامون عرصه ادبیات بیان کرد: ادبیات میتواند ابعاد بسیار جذابی برای افراد جامعه داشته باشد به شرطی که اجباری در کار نباشد برخی سیاستهای نادرستی که در سالهای گذشته اجرا شد، فرار برخی از افراد از کتابهای ادبیات دفاع مقدس را فراهم کرد به عبارت دیگر ادبیات دفاع مقدس تنها معطوف به نویسنده نمیشود بلکه مخاطب و جامعه هدف را نیز با خود همراه میکند.
***رسانههای پر مخاطب پیشنهاد کتابخوانی بدهند
محمودزاده با انتقاد از برخی رسانههای پر مخاطب در جهت کوتاهی در تبلیغ کتب موفق اظهار کرد: تلویزیون فقط تبلیغ میکند که به پروتکلهای بهداشتی احترام گذاشته و از خانه بیرون نروید، اما هرگز به مخاطب پیشنهاد نمیکند که برای پر کردن اوقات فراغت خود به مطالعه بپردازند و یا با معرفی کتابهای خوب مخاطب را به سمت مسیری درست سوق دهند.
وی پیرامون ادبیات دفاع مقدس ابراز کرد: ادبیات دفاع مقدس یک پتانسیل خوب برای بهره برداری در جهت افزایش سرانه مطالعه است، اما باید بدانیم که از این استراتژی چگونه بهره برداری کنیم و چگونه آن را در جهت اهداف درست فرهنگی به کار ببندیم.
***پرداخت خوب؛ مخاطب فراوان
نویسنده کتاب «جاده امن حور» پیرامون نوع نگارش و یا ساخت کالاهای فرهنگی تاکید و بیان کرد: نوشتن کتاب خوب و یا ساخت یک فیلم سینمایی ارزشمند است و میتواند به خوبی مخاطب فراوانی را به خود جذب کند لذا با نگاهی کاوشگر و تحقیقات به بسیاری از کتابهای موفق و یا فیلمهای مورد استقبال مخاطبان میتوان رسید، بنابراین کتابها و یا فیلمهای مورد توجه مردم سوژههای خیلی خاص نیستند بلکه بیشتر آنها کتابها و یا سوژههایی هستند که با زیرکی تمام موضوع را برای مخاطب باز کرده و در قالبی جذاب قرار گرفته اند ما سوژههای بسیاری داریم که با پرداختی خوب توانسته اند به جوایز ارزنده دست یابند و مورد استقبال قرار بگیرند و در مقابل سوژههای بسیاری مورد توجه قرار نگرفتهاند این دست از سوژهها به خاطر عدم پرداخت مناسب در شخصیتها از بین رفته و سوخته اند. پس باید توجه داشت که با پرداخت درست و خوب میتوانیم یک کتاب و یا یک فیلم را برای آیندگان به یادگار بگذاریم، اما با پرداخت بد میتوانیم سوژه را نابود و حرام کنیم.
محمودزاده به کتابهای ارزشمند تولید شده اشاره و تاکید کرد: کتابهای ارزشمند بسیاری تا کنون تولید شده، اما متاسفانه مورد استفاده قرار نگرفتهاند دلیل این امر را باید در دیده نشدن این نوع کتابها دانست، البته کتابهایی هم هستند که به ظاهر برای مدتی کوتاه فروش خوب پیدا میکنند این نوع کتابها به مدد برخی از تبلیغات به جامعه معرفی میشوند، اما به چاپهای بعدی نمیرسند و برای همیشه از یادها فراموش میشود.
***کیفیت یا کمیت
وی ابراز کرد: کتابهای بزرگ قرن بیست و یکم که پیرامون جنگ جهانی اول و یا جنگ جهانی دوم و یا حتی حملهای به ویتنام نوشته شده به ۵۰ اثر نمیرسد، اما این کتابها بارها و بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفته و در عین حال بسیار معروف هستند همین ۵۰ کتاب به اندازه تمام کتابهایی که تولید شده اثرگذار بوده اند لذا باید توجه داشت مواد اولیه که برای تولید یک کتاب نیاز است باید به نحوی ترکیب شود که بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند که متاسفانه ما از این بابت در فقر قرار داریم. دست اندرکاران حوزه فرهنگ توجهی به کیفیت کتابها ندارند و تمام توجهشان پیرامون کثرت گرایی و حجم زیاد کتابها است آنها تلاش دارند تا رزومه کاری خود را درخشان نشان دهند در حالیکه عملکرد فرهنگی آنان بسیار نادرست است.
نویسنده کتاب «آدم شویی» پیرامون رویکرد نویسندگان موفق ابراز کرد: نویسندگان حرفهای خود را وابسته به بخش و یا نشر خاصی نمیکنند آنها هرگز دغدغه چاپ ندارند، چون کتاب شان آنقدر ارزشمند است که به هر انتشاراتی که آن را پیشنهاد دهند قطعاً منتشر خواهد شد.
***خسته، ولی پا برجا
وی توصیههایی به نویسندگان حرفهای داشت و خاطرنشان کرد: اگرچه طی سالهای اخیر مشکلات متعددی پیشروی نویسندگان قرار گرفته، اما نباید از ادامه این مسیر خسته شوند و باید به این نکته توجه داشته باشند اگرچه وجود کتابهای بی محتوا و بی ارزش بسیار زیاد شده و بازار را در دست خود گرفته، اما وجود کتابهای ارزنده و ارزشمند فعالیتی ستوده شده و ماندگار است.