کاردان: کرونا باعث افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور شد
زهرا کاردان در گفتوگو با پیرامون استقبال مردم از مطالعه در روزهای کرونایی گفت: براساس آمار میدانی و آنچه به صورت مشاهده نشان داده میشود، خرید کتاب در بین مردم در روزهایی که کرونا سبب خانه نشینی و قرنطینه شده افزایش داشته است.
وی در همین راستا ادامه داد: افزایش خرید کتاب به معنی افزایش مطالعه نیست، بسیاری از مردم کتابها را خریده اند، اما جذابیتهای فضای مجازی به آنان اجازه نداده که به سراغ آنها بروند و به مطالعه بپردازند.
کاردان به تاثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه اشاره و بیان کرد: فضای مجازی به خاطر جذابیتهای بصری تعلق خاطر بسیاری را در دل کودک و بزرگسالان ایجاد میکند، این علاقه اجازه نمیدهد که افراد اوقات فراغت خود را به خوبی استفاده کنند و بیشترین زمان خود را در فضای مجازی بسر میبرند، بدین ترتیب بیشترین زمان مناسب خود را از بین برده و به اطلاعات ارزشمند چندانی نیز دست نمییابند.
وی اشارهای به نمایشگاه مجازی کتاب داشت و ابراز کرد: نمایشگاه مجازی کتاب در طول هشت روز فعالیت آمارهای قابل توجهی از خرید کتاب را نشان داد، خرید ۳۱ میلیاردی کتاب به ظاهر نکتهای ارزشمند است، اما باید دید همه این کتابهای خریداری شده مطالعه میشود و به اطلاعات جامعه میفزاید یا خیر؟.
نویسنده کتاب «زن آقا» به حرکتهای جنبشی معرفی کتاب در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: اخیر در بسیاری از کانالها و یا فضاهای مجازی دیده میشود تعداد خاصی از کتابها به صورت مستمر و با عکسهای جذاب و حتی بک راندهای ویژه به نمایش گذاشته میشود، این کتابهای عموما حتی از معرفی نیز برخوردار نیستند و صرفا بحث تکرار در چند ماه را درپیش میگیرند، این امر از نگاه روانشناسی و علوم اجتماعی تاثیر عمیقی بر ذهن مخاطب دارد و وقتی مخاطب برای خرید کتاب میرود ناخودآگاه به خرید همان کتابهایی دست میزند که بارها تبلیغ آنان را دیده است.
وی تصریح کرد: ناشری که بتواند با تکرار و عکسهای جذاب از جلد کتاب مخاطب را به سوی خرید کتاب سوق دهد باید مورد تشویق قرار بگیرد، زیرا کار او فیالنفسه کاری ارزشمند است، اما این نکته که چه کتابی با چه محتوایی را منتشر میکند نیز جای سخن دارد به هر حال این نوع از تبلیغات رویکردهای قابل توجه برای جلب نظر مخاطب دارد و میتواند برای ناشر درآمدزایی خوبی را به همراه داشته باشد. این کتابها هوشمندانه معرفی میشوند و نشان میدهد، قابلیت تبلغ ارزشمندی برای بسیاری از کتابهای دیگر دارد.
کاردان اهمیت تبلیغ را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: وقتی کتاب یا کالایی با مناسبت و بی مناسبت تبلیغ شود و در عین حال تبلغ آن نیز موثر باشد خواسته و نا خواسته مخاطب را با خود همراه میکند، تبلیغات توانایی ملکه شدن در ذهن افراد را دارند و این همان نکته طلایی است که برای معرفی کتابها لازم است البته این نوع تبلیغ در رده کارهای تجاری قرار دارد.
وی معرفی کتب را رسالت مهم برای تمام اقشار جامعه دانست و تاکید کرد: همه ما در معرفی کتاب وظیفهای خطیر داریم از من نویسنده تا تک تک مخاطبان و افراد جامعه لذا باید در توسعه فرهنگ مطالعه کوشا باشیم، نکاتی دیگر نیز هستند که در فروش و تبلیغ کتاب جایگاهی موثر دارند طراحی زیبا از جلد کتابها با توجه به مضمون آنها نیز امری بسیار موثر بر ذهن مخاطب خواهد بود.
کاردان به بالا رفتن قیمت کاغذ اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی قیمت کاغذ افزایش پیدا کند طبعا قیمت کتاب نیز بالا میرود این امر در خرید کتاب تاثیر میگذارد لذا ضروری است که دستگاههای فرهنگی به چاره اندیشی پیرامون کاهش قیمتها بپردازند.