«چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید» شعری ماندگار از سهراب سپهری/ شاعری که جذابیت اشعارش پیر و جوان نمیشناسد
نویسنده کتاب «نام تو چیست» گفت: در شعر سهراب سپهری «چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید» به وضوح جامعه را به تغییر و تحول در نگرشها دعوت میکند، این شاه کلید درک دنیای سپهری محسوب میشود، وی با مخاطب همراه میشود و از او درخواست میکند که از محدودیت روزمرگی فاصله بگیرد.
علی داوودی نویسنده کتاب «نام تو چیست» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون سالروز بزرگداشت سهراب سپهری و اقبال جوانان اشعار این شاعر معاصر گفت: سهراب سپهری از جمله مهمترین شاعران نوگرا در عصر معاصر محسوب میشود و این مسئله که بتوان در کنار بزرگان تاریخ و ادبیات کشور شعری بسرایی که مقبول طبع جامعه خصوصا نسل جوان قرار بگیرد ارزشمند و قابل توجه است.
وی با بررسی ابعاد شعر سهراب سپهری ابراز کرد: شعر و شخصیت سهراب سپهری هر دو موضوعاتی هستند که همچنان مورد ارزیابی قرار میگیرد، ظاهر شعر سهراب به علت سادگی بسیار زیبا و جذب کننده است همین امر سبب شده که مورد اقبال مردم قرار بگیرد. سهراب اشعارش ساده و صمیمی است و جوانان را تحت تاثیر قرار میدهد، با این همه جذابیت در اشعار سهراب سپهری را نمیتوان محدود به گروه سنی خاصی کرد.
وی به شعر معروف سهراب سپهری اشاره و اظهار کرد: در شعر «چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید» به وضوح جامعه را به تغییر و تحول در نگرشها دعوت میکند این شاه کلید درک دنیای سپهری محسوب میشود. وی با مخاطب همراه میشود و از او درخواست میکند که از محدودیت روزمرگی فاصله بگیرد.
وی سبک شعر سهراب سپهری را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: سهراب سپهری در شعر خود سبک خاصی دارد نیماییهایی با وزن ریتمیک و آهنگین که مخاطب را جذب میکند، از سوی دیگر ساختاری که بتوان گفت نگاه پیچیدهای را به همراه دارد در اشعار وی دیده نمیشود. وی نظام خطی را برای شعرش در نظر گرفته و حتی سبک قافیه را از شعرش حذف کرده و صرفا اشعارش متکی به وزن است، این باعث شده به نثر ادبی موزون دهد و صفا و صمیمیت شعرش مخاطب عام را جذب کند.
وی پیرامون روحیه طبیعتگرای سهراب سپهری و تاثیرات آن بر اشعارش اظهار کرد: سهراب روحیهای لطیف داشت و بسیاری از اشعارش نیز به وجه معصوم و دست نخورده انسان اشاره دارد. وی به نهاد پاک دست نخورده بشری علاقه ویژهای دارد که بخشی از آن نیز در وجه طبیعتگرای وی مرتبط است.
داوودی به فعالیت و تواناییهای سهراب سپهری در نقاشی اشاره و خاطرنشان کرد: سهراب از نقاشان نوگرا و تاثیرگذار بود، بررسیها و مقایسههای فراوانی در خصوص اشعار سهراب با سایر شعرای خارجی همچون جبران خلیل جبران که هم شاعر و هم نقاش بوده انجام شده، اما تمام این بررسیها زیر سیطره شعر باقی مانده و مطرح نشده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *