همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و نظام صنفی رایانه‌ای برای ارتقای امنیت سایبری کشور

19:09 - 05 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۶۵۲
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و نظام صنفی رایانه‌ای برای ارتقای امنیت سایبری کشور
سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هدف بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی در راستای تقویت امنیت سایبری کشور تفاهنامه همکاری امضا کردند.

خبرگزاری میزان - همزمان با نخستین روز ایام نکوداشت پدافند غیرعامل با شعار محوری «پدافند رایانیکی، نگهبانی از دارایی‌های ملی در برابر تهدیدها»، آئین امضای تفاهم نامه همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و جمعی از معاونان و مدیران دو سازمان در سالن شهید آبشناسان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این مراسم با بیان اینکه خدمت‌رسانی موثر در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه امنیت فناوری اطلاعات نیازمند اقدامات ضروری و جدی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که سازمان پدافند غیرعامل کشور به ویژه پس از تصویب اساسنامه جدید دنبال می‌کند، ساماندهی شرکت‌های خصوصی در راستای ماموریت‌های پدافند غیرعامل است.

به گفته سردار جلالی در این زمینه، طبیعتاً حوزه سایبری از اهمیت و جایگاه اساسی برخوردار است و ما نیازمند آن هستیم که ظرفیت‌ها و شرکت‌های واجد شرایط با قابلیت‌ها و هویت‌های مختلف را شناسایی و سازماندهی نماییم.

وی ادامه داد: این امر شامل ارزیابی تخصصی، سطح مهارتی و توانایی و همچنین موضوع فعالیت و ظرفیت‌های خاص هر شرکت جهت رفع نیاز‌های کشور می‌شود. همچنین، الزامات امنیتی و نحوه سازماندهی و آموزش شرکت‌ها، از جمله شیوه‌نامه‌ها و فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت سایبری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که کار در این حوزه الزامات خاص خود را دارد و تبدیل به یک حرفه تخصصی شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پدافند غیرعامل افزود: در شرکت‌های بین‌المللی نیز به این موضوع توجه جدی می‌شود و طبیعتاً ما نیز با توجه به ماهیت کار خود که در حوزه پدافند سایبری قرار دارد، به این مسئله اهتمام ویژه‌ای خواهیم داشت. هدف ما از بعد علمی و حرفه‌ای، مدیریت و کنترل آسیب‌پذیری‌های موجود در کشور است. امید است که این تفاهم‌نامه گامی موثر در جهت سازماندهی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخلی کشور باشد.

به گفته سردار جلالی مهمترین حوزه‌های فعالیت مشترک بر اساس این تفاهمنامه، ارائه خدمات مشاوره در زمینه طراحی، نظارت و کنترل، آموزش انجام امور پیمانکاری و نظارت و بازرسی در راستای حفظ امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران. است.

علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این مراسم به ظرفیت‌های مناسب و در حال توسعه‌ای که این سازمان (سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور)، چه در تهران و چه در سایر استان‌ها، ایجاد کرده اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در سه حوزه آموزش، مشاوره و اجرا گام برداریم. در خصوص آموزش، به دلیل نیاز به نیروی متخصص، با چند دانشگاه تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌ایم تا آموزش‌های خاصی را برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در کوتاه‌مدت ارائه دهیم. خوشبختانه در قانون برنامه هفتم نیز ظرفیت خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:، اما برای اولین بار، از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده خواهیم کرد. همانطور که مستحضرید، مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی داشته‌اند و این امر باعث شده تا ما بتوانیم در برنامه هفتم نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در واقع، ما در پنج سال آینده فرصت داریم تا از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم.

به گفته حکیم جوادی در برنامه هفتم، به تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال و ضرورت حفاظت از دستاورد‌های این حوزه اشاره شده است و امید است با انعقاد این تفاهم‌نامه بتوانیم ظرفیت خوبی برای استفاده از توان و استعداد بخش خصوصی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات ایجاد کنیم.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای به امضای سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور رسید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *