جرایم ناشی از نفرت و اسلام‌ستیزی در انگلیس رکورد زد

10:01 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۴۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جرایم ناشی از نفرت و اسلام‌ستیزی در انگلیس رکورد زد
مسلمانان در کشور‌های غربی، ازجمله انگلیس، همواره با جرایم ناشی از نفرت و اسلام‌ستیزی روبرو بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - جرایم ناشی از نفرت در انگلیس در سطح بی‌سابقه‌ای قرار دارد. آمار جدید وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که جرایم ناشی از نفرت افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

در این میان، جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در انگلیس افزایش یافته است؛ براساس آمارها، جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان ۱۳ درصد افزایش یافته است.

گفته می‌شود که جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در مجموع ۳۸ درصد از مجموع موارد جرایم ناشی از نفرت در این کشور را تشکیل می‌دهد. 

گزارش‌ها حاکی از آن بوده که پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، حوادث گزارش‌شده علیه مسلمانان در انگلیس افزایش چشمگیری داشته است. 

این ارقام نشان‌دهنده جرایم ناشی از نفرت ثبت‌شده ازسوی پلیس انگلیس است، اما سازمان‌های دیگر نیز این حوادث را پیگیری می‌کنند. 

سازمان تل‌ماما Tell Mama که جرایم ناشی از نفرت ضد مسلمانان را دنبال می‌کند، اعلام کرد که در ماه‌های پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) شاهد افزایش ۳۳۵ درصدی جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در انگلیس در مقایسه با یک سال قبل بوده است. 

آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) نمونه‌ای از یک رویداد محرک است که معمولا پیش از افزایش جرایم ناشی از نفرت رخ می‌دهد. این رویداد‌ها می‌تواند تنش‌ها و احساسات را علیه گروه‌های مرتبط با رویداد‌ها ایجاد کند.

موارد گزارش‌نشده اسلام‌ستیزی در انگلیس

تازه‌ترین آمار در انگلیس نه‌تن‌ها نگران‌کننده بوده، بلکه تنها نوک کوه یخ است. کارشناسان می‌گویند که بسیاری از حوادث مربوط به جرایم ناشی از نفرت ازسوی قربانیان گزارش نمی‌شود. 

بسیاری از افراد به‌دلیل نگرانی درمورد نژادپرستی نهادی در پلیس انگلیس و نداشتن اعتماد به پلیس و سیستم عدالت کیفری این کشور، حوادث را گزارش نمی‌کنند. نگرانی درمورد نداشتن شواهد کافی، جدی نبودن کافی حادثه (ازنظر پلیس) و ترس از انتقام به این موارد اضافه شده است. حتی برخی احساس می‌کنند که این جرایم به قدری اتفاق افتاده که گزارش آن فایده‌ای ندارد.

جرایم ناشی از نفرت و اسلام‌ستیزی در انگلیس رکورد زد

تاثیر‌های بلندمدت جرایم ناشی از نفرت به‌طور عمیقی نگران‌کننده است. قربانیانی که تبعیض دائمی را تجربه می‌کنند، احتمالا نتایج بد سلامتی و پیری زودرس را تجربه می‌کنند. 

این تعداد رو به افزایش (جرایم ناشی از نفرت) همچنین باعث ترویج فرهنگ ترس می‌شود که می‌تواند اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی یا مذهبی را از مشارکت کامل در جامعه منصرف کند.

کارشناسان در تحقیقات خود دریافتند که اسلام‌ستیزی و تعصب، برخی از مسلمانان را از مشارکت در سیاست و معاشرت بازداشته است.

تبدیل تعصب قومی و نژادی به جریان اصلی در انگلیس

علاوه بر رویداد‌های محرک، تعدادی از عوامل وجود دارد که به افزایش جرایم ناشی از نفرت، به‌ویژه علیه مسلمانان، کمک می‌کند. 

نخستین عامل، گسترش سازمان‌ها و افراد، از جمله رسانه‌ها، تاثیرگذاران آنلاین، اندیشکده‌های راست افراطی و شخصیت‌های سیاسی است که پیام‌های ضد مسلمانان و نفرت را ترویج می‌کنند.

گسترش سیاستمداران راست افراطی در سراسر جهان نقش مهمی ایفا می‌کند. انتخاب دونالد ترامپ و همچنین دستاورد‌های اخیر انتخاباتی مارین لوپن در فرانسه، حزب آزادی در اتریش و اصلاحات انگلیس نشان می‌دهد که چگونه چنین سیاست‌های اسلام‌ستیزانه‌ای به جریان اصلی نفوذ می‌کنند. 

اما حتی سیاستمداران به‌ظاهر میانه‌رو نیز روایت‌هایی را منتشر می‌کنند که به اسلام‌ستیزی و نژادپرستی کمک می‌کند. به‌عنوان نمونه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس، شکست چندفرهنگی را محکوم کرد و این پیام ازسوی سولا براورمن زمانی که وزیر کشور بود، تکرار شد.

این موضوع این ایده را تداوم می‌بخشد که نمی‌توان با گروه‌های مختلف قومی و مذهبی در هماهنگی زندگی کرد. کارشناسان استدلال می‌کنند که این یک بستر ایده‌آل را برای ترویج اسلام‌ستیزی فراهم می‌کند. 

جرایم ناشی از نفرت و اسلام‌ستیزی در انگلیس رکورد زد

در همین حال، رسانه‌های جریان اصلی غرب و رسانه‌های اجتماعی نیز روایت‌هایی را شکل می‌دهند که به فرهنگ اسلام‌ستیزی کمک می‎کند. 

انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی اسلام‌ستیزی و نژادپرستی را برانگیخته و به خشونت علیه مهاجران منجر شده است. تاثیر انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی در شورش‌های راست افراطی انگلیس در تابستان ۲۰۲۴ مشاهده شد.

تاریخ طولانی اسلام‌ستیزی در انگلیس را می‌توان در واکنش به حادثه ۱۱ سپتامبر و جنگ نمایشی علیه تروریسم جست‌وجو کرد. برنامه مبارزه با تروریسم انگلیس با ترویج این ایده که مسلمانان تهدیدی برای امنیت هستند، زندگی را برای مسلمانان غیرقابل تحمل کرده است. 

نتیجه همه این‌ها این است که اسلام‌ستیزی در انگلیسی تشدید شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *