استفاده رژیم صهیونیستی از مهمات آمریکایی برای حمله به غیرنظامیان لبنان

8:59 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۳۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده رژیم صهیونیستی از مهمات آمریکایی برای حمله به غیرنظامیان لبنان
آمریکا همواره تسلیحاتی را برای اشغالگران رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند تا علیه غیرنظامیان در لبنان و غزه استفاده کنند.

خبرگزاری میزان - پیامد‌های حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به شهر نبطیه در جنوب لبنان ویرانی‌های گسترده‌ای را برجای گذاشته است؛ بازار روباز این شهر که در سال ۱۹۱۰ ساخته شده بود، اکنون مانند بسیاری از خانه‌ها، مغازه‌ها و ساختمان‌های این شهر به‌طور کامل ویران شده است.

حسین جابر، رئیس ایستگاه دفاع غیرنظامی نبطیه، از میان آوار عبور کرده و ویرانی بازاری را بررسی کرد که زمانی نه تنها به شهر بلکه شهر‌های اطراف نیز خدمات‌رسانی می‌کرد. 

جابر گفت: زمانی که کودک بودیم، همه برای خرید وسایلشان به این‌جا می‌آمدند؛ این بازار فقط برای نبطیه نبود، بلکه برای همه روستا‌های اطراف بود. 

با این حال، نکته قابل توجه این است که در میان لباس‌های کودکان، قطعات رایانه و بسیاری از کالا‌های دیگر که در این بازار ویران‌شده دیده می‌شد، تکه‌ای از مهمات ساخت آمریکا وجود داشت که ازسوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی برای ایجاد ویرانی در این شهر جنوبی لبنان استفاده شده بود. 

روزنامه گاردین، باله دم یکی مهمات (JDAM) را پیدا کرد؛ JDAM یک سیستم هدایتی است که بمب‌های معمولی را به سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق تبدیل می‌کند. 

استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از این مهمات در لبنان ازسوی دیده‌بان حقوق بشر نیز تایید شده است. مهمات مشابه همچنین در یک حمله هوایی قبلی که به شهادت ۲۲ نفر در بیروت منجر شد، استفاده شده بود. 

استفاده رژیم صهیونیستی از مهمات آمریکایی برای حمله به غیرنظامیان لبنان

نبطیه، دومین شهر پرجمعیت جنوب لبنان، اکنون تقریبا خالی از سکنه بوده و جمعیت اصلی حال حاضر آن شامل کارکنان پزشکی و سالمندانی است که از نظر تحرک محدود بوده و قادر به ترک منطقه نیستند. سازمان ملل تخمین می‌زند که یک‌چهارم خاک لبنان اکنون تحت دستور تخلیه رژیم صهیونیستی است.

یکی از غم‌انگیزترین حمله‌ها روز چهارشنبه، ۲۵ مهر زمانی رخ داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ساختمان شهرداری این شهر حمله کرده و اعضای گروه بحران نبطیه، ازجمله شهردار آن را به شهادت رساندند. این گروه درحال توزیع کمک بود که هدف بمباران قرار گرفتند. 

در یک حمله جداگانه، ساختمانی در فاصله ۱۰۰ متری ایستگاه دفاع غیرنظامی مورد اصابت قرار گرفت و ناجی فهس، یک امدادگر با ۲۲ سال خدمت به شهادت رسید. به‌طور کلی، حمله‌های رژیم صهیونیستی در آن روز ۱۶ شهید و ۵۲ مجروح برجای گذاشت.

مقام‌های پزشکی گزارش کرده‌اند که بیش از ۱۱۵ نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی و امدادگران اورژانس ازسوی نظامیان رژیم صهیونیستی از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲) به شهادت رسیده‌اند؛ براساس گزارش‌ها، بیشتر این تلفات طی یک ماه گذشته رخ داده است.

مهمات ساخت آمریکا که در بیروت استفاده می‌شود

پیش از این، گاردین گزارش کرده بود که در حمله رژیم صهیونیستی به مرکز بیروت در تلاش برای ترور وفیق صفا، رئیس واحد هماهنگی و رابط حزب‌الله، از مهمات ساخت آمریکا استفاده شده بود. 

به‌گفته وزارت بهداشت لبنان، این حمله به شهادت ۲۲ نفر و مجروح شدن ۱۱۷ نفر دیگر منجر شد. 

استفاده رژیم صهیونیستی از مهمات آمریکایی برای حمله به غیرنظامیان لبنان

گاردین قطعه‌هایی را از یک دستگاه JDAM ساخت آمریکا در خرابه‌های ساختمان ویران‌شده کشف کرد. شرکت هوافضای آمریکایی بوئینگ JDAM‌ها را تولید می‌کند. 

بقایای تسلیحات ازسوی یک کارشناس کهنه‌کار بمب‌های نظامی آمریکا و بخش بحران، درگیری و تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر تایید شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *