معاون قضایی قوه قضاییه: مهمترین رویکرد دادگاه‌های صلح حل و فصل سریع دعاوی است

13:40 - 26 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۹۸۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون قضایی قوه قضاییه: مهمترین رویکرد دادگاه‌های صلح حل و فصل سریع دعاوی است
معاون قضایی قوه قضاییه گفت: مهمترین رویکرد افتتاح دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، تسهیل دسترسی به عدالت، حل و فصل سریع دعاوی، افزایش کارآمدی نظام قضایی و کاهش فشار بر محاکم است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی در آیین افتتاح و آغاز به کار مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، اظهار کرد: مهمترین رویکرد افتتاح دادگاه‌های صلح این شهرستان، تسهیل دسترسی به عدالت، حل و فصل سریع دعاوی، افزایش کارآمدی نظام قضائی و کاهش فشار بر محاکم است.

وی مهمترین وظیفه قضات را تلاش در ایجاد صلح و سازش پرونده‌ها عنوان کرد و افزود: قضات در این جایگاه مکلفند تبعات صدور حکم خود را بپذیرند و مشکلات را دوچندان نکنند.

معاون قضایی رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اهمیت ایجاد نهاد‌های صلح و سازش در سطح شهرستان‌ها، تصریح کرد: این نهاد‌ها می‌توانند نقش مهمی در کاهش حجم پرونده‌ها و تسریع روند رسیدگی به دعاوی خرد داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی با اشاره به آغاز فعالیت مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک گفت: قضاوتی که بر مبنای صلح و سازش باشد ریشه اختلاف را خشک می‌کند و تمامی دستگاه‌های قضائی و اجرایی موظفند با حفظ روحیه، تعامل و هم افزایی در راستای رفع این مشکلات، گام‌های مؤثری بردارند.

وی مهمترین چالش استان مرکزی را مشکل زیست محیطی و آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: شهر اراک به لحاظ آلودگی هوا رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و مردم این استان را بسیار درگیر کرده است.

معاون قضایی رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی باید به این موضوع ورود کرده و این مشکل را به حداقل برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی همچنین با اشاره به وجود ابهاماتی در قوانین اجرایی دادگاه‌های صلح افزود: ایجاد و تشکیل کارگروه با بهره گیری از ظرفیت قضات مجرب کمک شایانی در برطرف ساختن این ابهامات خواهد کرد.

استان مرمزی در راه اندازی دادگاه‌های صلح پیشتاز است

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک، ۱۱ شعبه دادگاه صلح به بهره برداری رسید و ۸ شورای حل اختلاف نیز در کنار آن‌ها در جهت صلح و سازش به فعالیت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی، در آیین افتتاح و آغاز به کار مجتمع دادگاه‌های صلح شهرستان اراک اظهار کرد: ما در ۱۶ حوزه قضایی استان مرکزی، ۴۰ شعبه دادگاه صلح راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه غیر از حوزه زالیان، در سراسر استان مرکزی دادگاه صلح برقرار شده است گفت: بیستم مرداد ماه سال جاری، اولین دادگاه صلح کشور در شهرستان زرندیه استان مرکزی راه اندازی شد. از زمانی که اولین دادگاه صلح را در استان راه‌اندازی کردیم ۶۳۰۰ پرونده به این دادگاه‌ها وارد شده که از این تعداد ۲۲۰۰ پرونده را مختومه کرده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: ما از حیث سخت افزاری و تجهیزات در مضیقه هستیم و نیاز داریم که این مشکلات جانبی، حل و فصل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایی با اشاره به کمبود قاضی در استان مرکزی گفت: ما ۴۰ شعبه دادگاه صلح راه‌اندازی کردیم، ولی از ۴۰ ابلاغ قاضی صلح، ۱۹ ابلاغ با حفظ سمت قبلی است که نشان از کمبود شدید قاضی در استان مرکزی دارد و انتظار داریم در این خصوص به ما کمک شود.

وی تصریح کرد: همدلی و همراهی بین اعضای شورای قضایی استان و دستگاه‌های اجرایی و انتظامی وجود دارد که در سایه این همدلی به سمت اهداف عالیه قوه قضاییه حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *