شمال غزه؛ جغرافیای بدترین جنایت‌های ضدبشری جاری در جهان

9:47 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۵۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شمال غزه؛ جغرافیای بدترین جنایت‌های ضدبشری جاری در جهان
رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از شرایط جنگ علیه لبنان، با تشدید کارزار جنایت‌کارانه خود در شمال غزه، به‌دنبال اهداف اشغالگرانه‌ای ازجمله آماده کردن بستر اشغال این منطقه است.

خبرگزاری میزان – بیش از یک هفته است که شمال غزه ارتباط خود را با جهان بیرون به‌صورت کامل از دست داده است و هزاران نفر از ساکنان غزه در شمال این باریکه جنگ‌زده در شرایط بسیار بدی گرفتار شده‌اند، زیرا محاصره رژیم صهیونیستی ورود هرگونه کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی را غیرممکن کرده و ارتش این رژیم به تناوب جنایت‌های مرگ‌باری را در این منطقه مرتکب می‌شود.

حمله‌های زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی در مقیاس‌های بزرگ علیه شمال غزه ادامه دارند؛ نگرانی‌های گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری درباره وضعیت این منطقه در حالی افزایش می‌یابد که جامعه جهانی به دلیل حمایت کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی چشمان خود را روی واقعیت‌ها بسته و نظاره‌گر منفعل این جنایت‌ها شده است.

رژیم صهیونیستی چه جنایت‌هایی علیه شمال غزه انجام داد؟

ارتش رژیم صهیونیستی از هفته گذشته شمال غزه را محاصره کرد و ده‌ها هزار فلسطینی را بدون دسترسی به آب و غذا در دام انداخته است؛ ضمن اینکه اردوگاه جبالیا، بزرگ‌ترین اردوگان آوارگان فلسطینی در میان هشت اردوگاه مشابه در غزه را بمباران کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین با استفاده از خودرو‌های نظامی، پهپاد‌ها و موانع شنی شمال غزه را از شهر غزه جدا می‌کند.

 

شمال غزه؛ جغرافیای بدترین جنایت‌های ضدبشری جاری در جهان

دلیل رژیم صهیونیستی برای محاصره شمال غزه چیست؟

رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که جنایت‌هایش در جبالیا با هدف جلوگیری از سازمان‌دهی مجدد مقاومت فلسطین در این اردوگاه است؛ این رژیم که طی یک سال گذشته نتوانست هدف ادعایی خود را درباره حذف مقاومت از باریکه غزه محقق کند، اکنون مدعی است که به دنبال ریشه‌کن کردن کامل مقاومت در شمال فلسطین است.

ساکنان شمال غزه در چه وضعیتی هستند؟

گزارش‌های منتشرشده از شمال غزه می‌گویند که ساکنان این منطقه بدترین دوره زندگی خود را طی یک سال گذشته تجربه می‌کنند.

خبرنگار الجزیره در شمال غزه، گزارش داد: بسیاری از مجروحان حمله‌های رژیم صهیونیستی کودک و زن هستند که تکه تکه یا غرق در خون به بیمارستان می‌رسند.

سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کردند که تک‌تیرانداز‌های ارتش رژیم صهیونیستی با وجود صدور دستور تخلیه، افرادی که قصد ترک خانه‌هایشان را دارند، می‌کشند.

برخی از ساکنان شمال غزه تصمیم گرفته‌اند در این منطقه بمانند و به «مناطق امن بشردوستانه» تعیین‌شده بروند؛ هرچند حمله‌های چندباره ارتش رژیم صهیونیستی به این اماکن در سراسر غزه طی یک سال گذشته ثابت کرده است که اساسا نمی‌توان به چنین اماکنی اعتماد کرد و منطقه امنی در غزه وجود ندارد.

به گفته منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت فلسطین در غزه، حمله‌های رژیم صهیونیستی در هفته گذشته دست‌کم ۲۰۰ نفر را در شمال این منطقه قتل‌عام کرده است.

ده‌ها هزار خانواده فلسطینی همچنان درون اردوگاه جبالیا در محاصره هستند؛ آنروا، آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی شمار افراد گرفتار در اردوگاه جبالیا را ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

بنا بر گزارش‌ها، خدمه پزشکی و آمبولانس‌ها نیز در جریان حمله‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند.

 

 

شمال غزه؛ جغرافیای بدترین جنایت‌های ضدبشری جاری در جهان

آیا رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال غزه است؟

گیدئون لوی، ستون‌نویس روزنامه صهیونیستی هاآرتص، درباره هدف رژیم صهیونیستی از ارتکاب جنایت‌های جدید علیه شمال غزه، گفت: به نظر می‌رسد هدف دولت اسرائیل پاکسازی قومی شمال غزه از طریق اخراج همه فلسطینی‌ها باشد.

وی در ادامه گفت: اسرائیل خودش ادعا کرد که اساسا حماس به‌عنوان یک نیروی نظامی کاملا نابود شده است؛ پس چرا حمله‌ها ادامه دارد؟ ادامه می‌یابد، زیرا اسرائیل دوست دارد بخش شمالی غزه را خالی از ساکنان فلسطینی ببیند.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۵ از غزه خارج شد، اما از سال ۲۰۰۷ آن را تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داد؛ در آخرین سال جنگ در منطقه تحت محاصره، رژیم صهیونیستی بار‌ها ادعا کرد که نمی‌خواهد غزه را دوباره اشغال کند.

با وجود این، برخی از مقام‌های رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی در غزه فشار آورده‌اند؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طرحی مشابه این طرح را پیشنهاد کرده است.

هدف واقعی رژیم صهیونیستی از تشدید حمله‌ها به شمال غزه همچنان مبهم است، اما به گفته ستون‌نویس روزنامه صهیونیستی هاآرتص، زمان محاصره شمال غزه جالب است.

لوی گفت: اسرائیل در حال سوءاستفاده از توجه جهانی به جنگ علیه لبنان است و این کار‌ها را در غزه انجام می‌دهد، بدون اینکه هدف نظامی در آنجا داشته باشد.

 

شمال غزه؛ جغرافیای بدترین جنایت‌های ضدبشری جاری در جهان

آیا اشغال غزه ازسوی رژیم صهیونیستی قانونی خواهد بود؟

با توجه به ادامه محاصره غزه، سازمان ملل، عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های امدادی همچنان از غزه به‌عنوان «سرزمین اشغالی» یاد می‌کنند.

تلاش رژیم صهیونیستی برای اشغال نظامی یا فیزیکی غزه ناقض قوانین بین‌المللی است؛ تشدید بیشتر نقض در صورتی خواهد بود که این رژیم همان مسیری را که در کرانه باختری اشغالی دنبال می‌کند، در این منطقه اتخاذ کند.

در کرانه باختری، شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در همه جا ایجاد شده‌اند و اکنون بیش از ۷۵۰ هزار شهرک نشین‌صهیونیست در سرزمین‌های فلسطینی به زور اشغال شده، سکونت دارند؛ در عین حال، فلسطینی‌ها از دسترسی به سرزمین‌های خود محروم می‌شوند، ارتش رژیم صهیونیستی در حال یورش و کشتار بدون مجازات است؛ شهرک‌نشینان صهیونیستی نیز در جنایت‌های خود علیه فلسطینی‌ها مانند نظامیان رژیم صهیونیستی مصون از مجازات هستند.

حقوق بین‌الملل تصریح می‌کند که یک اشغالگر باید تا حد امکان تغییرات کمی در اراضی اشغالی ایجاد کند و وضعیت موجود سرزمین را تغییر ندهد؛ در عین حال، نباید مردم خود را به سرزمینی که اشغال کرده است، منتقل کند.

علاوه بر این، اشغالگر ملزم به رعایت مقرراتی مانند حفاظت از اموال مردم اشغالی و اجازه دادن به جریان کمک‌های بشردوستانه است، کاری که رژیم صهیونیستی در حال حاضر در شمال غزه انجام نمی‌دهد.

 

شمال غزه؛ جغرافیای بدترین جنایت‌های ضدبشری جاری در جهان

نظر آنروا درباره وضعیت شمال غزه چیست؟

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی شمال غزه را یک جهنم بی‌انتها توصیف کرد.

وی گفت: وضعیت در شمال غزه یک جهنم بی‌پایان است، زیرا ۴۰۰ هزار فلسطینی همچنان در منطقه گرفتار شده‌اند و در بحبوحه عملیات نظامی اسرائیل هیچ مکان امنی برای فرار ندارند.

لازارینی در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره وضعیت شمال غزه نوشت: ۲ هفته طولانی حمله هوایی و زمینی شدید نیرو‌های اسرائیلی انجام شد؛ گزارش شده است که صد‌ها فلسطینی از جمله کودکان جان باخته‌اند؛ بیش از ۴۰۰ هزار نفر همچنان در این منطقه محبوس هستند؛ نظام سلامت تماما سقوط کرده است؛ به دلیل قطع ارتباط از راه دور نمی‌توانیم به تیم‌های خود دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان ملل از ۳۰ سپتامبر (نهم مهر) اجازه ارائه هیچ‌گونه کمکی از جمله غذا را نداشته است، گفت: از آن زمان ۲ گذرگاه به سمت شمال غزه بسته شده است؛ اردوگاه جبالیا بیشترین ضربه را خورده است، حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند؛ ارائه خدمات اولیه، از جمله مرکز بهداشت آنروا ما قطع شده یا مجبور به توقف شده است، در حالی که تنها ۲ چاه آب فعال هستند؛ چنین حمله‌هایی، خرابکاری زیرساخت‌های غیرنظامی و انکار عمدی کمک‌های حیاتی همچنان به‌عنوان تاکتیکی توسط مقامات اسرائیلی برای وادار کردن مردم به فرار استفاده می‌شود.

لازارینی همچنین نوشت: غیرنظامیان چاره‌ای جز ترک خانه‌ها یا تحمل گرسنگی ندارند؛ حقوق بین‌الملل بشردوستانه روشن است: مردم را نمی‌توان با زور آواره کرد، غیرنظامیان باید همیشه محافظت شوند؛ ضمن اینکه در صورتی که بخواهند بمانند باید به نیاز‌های اولیه دسترسی داشته باشند؛ در غزه، خطوط قرمز زیادی رد شده است؛ آنچه ممکن است جنایت جنگی باشد هنوز قابل پیشگیری است؛ آتش‌بس باید اکنون برقرار شود؛ برای نشان دادن شجاعت و انسانیت دیر نیست.

رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌عنوان شریک اصلی این رژیم در جنایت علیه غزه، در یک سال گذشته برای توقف فعالیت این آژانس کارشکنی‌های زیادی را انجام دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *