نیویورک‌تایمز: اسرائیل از اسیران فلسطینی به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

14:20 - 23 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۴۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نیویورک‌تایمز: اسرائیل از اسیران فلسطینی به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند
رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه در موارد متعددی از فلسطینی‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده و این در حالی انجام شده که استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی برخلاف قوانین بین‌الملل است.

خبرگزاری میزان - روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز فاش کرد که نظامیان صهیونیست و اسیران سابق فلسطینی می‌گویند که اشغالگران به‌طور منظم ساکنان غزه را مجبور به انجام کار‌های خطرناک، ازجمله ورود به داخل تونل‌های مقاومت می‌کنند. 

محمد شبیر، از ساکنان غزه، گفت که نظامیان صهیونیست در اوایل ماه مارس (اسفند/فروردین) او را در حالی که با خانواده‌اش مخفی شده بود، پیدا کردند؛ اشغالگران، شبیر را به‌مدت ۱۰ روز بدون هیچ اتهامی بازداشت و سپس آزاد کردند. 

شبیر گفت که در آن مدت نظامیان صهیونیست از او به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند. 

این اسیر سابق فلسطینی که در آن زمان ۱۷ سال داشت، گفت که مجبور شد با دستبند در میان ویرانه‌های خالی خان‌یونس، در جنوب غزه قدم زده و به‌دنبال مواد منفجره کار گذاشته‌شده از سوی مقاومت بگردد. نظامیان صهیونیست برای اینکه خود در انفجار‌ها متحمل تلفات نشوند، این نوجوان فلسطینی را جلوتر از خود به داخل ساختمان‌هایی که احتمال انفجار داشت، می‌فرستادند. 

شبیر، که یک دانش‌آموز دبیرستانی بود، گفت: نظامیان من را به یک آپارتمان بمب‌گذاری‌شده فرستادند. فکر می‌کردم این آخرین لحظه‌های زندگی من باشد. 

استفاده مداوم از اسیران فلسطینی به‌عنوان سپر انسانی

تحقیقات نیویورک‌تایمز نشان داد که نظامیان و افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه، به‌طور مداوم اسیران فلسطینی مانند شبیر را مجبور به انجام کار‌های خطرناک کرده‌اند تا اشغالگران در معرض خطر قرار نگیرند.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: گستره و مقیاس چنین اقدام‌هایی ناشناخته است؛ اما این رویه، که براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده، ازسوی دست‌کم ۱۱ واحد نظامی ارتش در ۵ شهر غزه، اغلب با دخالت افسران سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مورد استفاده قرار گرفته است. 

اسیران فلسطینی مجبور به کاوش در مکان‌هایی در غزه شده‌اند که ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است مبارزان مقاومت برای کمین یا تله انفجاری آماده کرده‌اند. این اقدام غیرقانونی از آغاز جنگ در اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲) به تدریج گسترده‌تر شد. 

اسیران مجبور شده‌اند از داخل شبکه‌های تونلی که نظامیان صهیونیست فکر می‌کردند مبارزان مقاومت در آن‌ها حضور دارند فیلمبرداری کنند. آن‌ها همچنین برای یافتن مواد منفجره کارگذاشته‌شده به داخل ساختمان‌ها فرستاده می‌شدند. به آن‌ها گفته شده بود که اشیای داخل این ساختمان‌ها را (برای اطمینان از وجود نداشتن تله‌های انفجاری) جابه‌جا کنند. 

استفاده از سپر انسانی؛ اقدامی معمول برای صهیونیست‌ها

تایمز با ۷ نظامی صهیونیست که این رویه را دیده بودند یا در آن شرکت داشتند، مصاحبه کرد؛ این نظامیان اشغالگر استفاده از فلسطینی‌ها به‌عنوان سپر انسانی را به‌عنوان اقدامی معمول، عادی و سازمان‌دهی شده معرفی کردند که با پشتیبانی لجستیکی قابل‌توجه و دانش مافوق در میدان جنگ انجام می‌شد.

بسیاری از این نظامیان گفتند که افراد بازداشت‌شده ازسوی افسران سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اغلب بین واحد‌های نظامی ارتش حمل‌ونقل می‌شدند؛ این روندی است که مستلزم هماهنگی بین گردان‌ها و آگاهی فرماندهان ارشد میدانی بود.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد که دستورالعمل‌ها و قوانین این رژیم استفاده از غیرنظامیان بازداشت‌شده غزه را برای عملیات نظامی به‌شدت ممنوع می‌کند. 

قوانین بین‌الملل درباره سپر انسانی در درگیری‌ها

قوانین بین‌المللی استفاده از غیرنظامیان یا حتی نظامیان را به‌عنوان سپر در برابر حمله ممنوع می‌کند. همچنین فرستادن مبارزان اسیر شده به مکان‌هایی که در معرض آتش قرار دارد، یا مجبور کردن غیرنظامیان به انجام هر کاری مرتبط با اجرای عملیات نظامی، غیرقانونی است.

لارنس هیل-کاثورن، کارشناس دانشگاه بریستول در انگلیس و کارشناس قوانین حاکم بر بازداشت در درگیری، گفت: مجبور کردن اسیران فلسطینی به کاوش در مکان‌های خطرناک، صرف نظر از اینکه این اسیران غیرنظامی باشند یا اعضای شاخه نظامی حماس، غیرقانونی است. 

ارتش رژیم صهیونیستی در اوایل دهه ۲۰۰۰ نیز از رویه مشابهی در غزه و کرانه باختری استفاده کرد. نظامیان صهیونیست غیرنظامیان فلسطینی را مجبور می‌کردند تا به خانه‌های مبارزان مقاومت نزدیک شده تا آن‌ها را متقاعد کنند که تسلیم شوند. 

براساس گزارش‌ها، نظامیان صهیونیست از سپر انسانی به شیوه‌های متفاوتی استفاده کرده‌اند. 

مایکل اشمیت، محقق در موسسه وست‌پوینت که استفاده از سپر انسانی در درگیری‌های مسلحانه را مطالعه کرده است، گفت: استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در بیشتر موارد جنایت جنگی محسوب می‌شود. 

براساس برخی یافته‌ها، نظامیان صهیونیست با این توجیه که «جان اسرائیلی‌ها از جان فلسطینی‌ها باارزش‌تر است» سعی در متقاعد کردن یکدیگر برای استفاده از اسیران فلسطینی به‌عنوان سپر انسانی داشتند. 

به‌گفته جهاد سیام فلسطینی، یک واحد نظامی ارتش رژیم صهیونیستی جمعیتی از فلسطینی‌های آواره را مجبور کرد تا به‌عنوان پوشش به‌سمت یک ساختمان (که گمان می‌رفت نیرو‌های مقاومت در آن حضور داشته باشند) در مرکز شهر غزه پیشروی کنند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *