معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با جمعی از نخبگان و اساتید استان سمنان دیدار کرد

14:07 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۸۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با جمعی از نخبگان و اساتید استان سمنان دیدار کرد
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه نقش آفرینی مهم قوه قضاییه در امر توسعه پایدار کشور است، گفت: این ماموریت در جای جای اسناد کلان کشور دیده شده و قوه قضاییه اهتمام دارد تا این موضوع را به موقع به سرانجام نیک برساند.

خبرگزاری میزان- محمدباقر الفت در جریان سفر استانی رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی به سمنان و در دیدار با جمعی از نخبگان، اساتید و موثرین استان در محل سالن جلسات یادگار امام استانداری، با اشاره به فعالیت قوه قضاییه در تدوین اسناد مختلف از جمله سند تحول قضایی، بیان کرد: فعالیت‌های قوه قضاییه در اجرای سند تحول قضایی در مسیر توسعه پایدار قرار دارد.

وی با اشاره به نقش ارزنده سازمان بازرسی و ثبت اسناد و املاک کشور در عرصه تثبیت مالکیت ها، اظهار کرد: مستند کردن املاک یک فاکتور بسیار مهم در امر توسعه است و چنانچه کشوری در این زمینه فعالیت نکند نباید همکاری سرمایه گذاران با سیاست‌های کلان توسعه را توقع داشته باشد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه اقدام سازمان ثبت اسناد و املاک در زمینه صدور اسناد مالکیت تک برگی بسیاری از اراضی را زمینه ساز حل اختلافات حقوقی بین مالکین برشمرد و افزود: شفاف سازی در زمینه مالکیت سبب می‌شود تا سرمایه گذاران با دغدغه کمتری دارایی‌های خودشان را روی اراضی مستقر کنند.

الفت با اشاره به تغییر رویکرد جدی و چشمگیر سازمان بازرسی، گفت: اقدامات برخی عوامل حاکمیتی حاضر در دستگاه‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه در کشور می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد و سازمان بازرسی در حوزه شفاف سازی بسیار خوب حرکت کرده و ظرفیت پذیرش چنین اقداماتی در کشور باید ایجاد شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مورد تهدید اقشار مختلف به ویژه بانوان بی سرپرست و بد سرپرست، گفت: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف با دشواری‌هایی همراه است که حل این مسائل احتیاج به زمان و فرهنگ سازی دارد و البته قوه قضاییه سعی کرده است تا از ظرفیت بانوان به نحو مطلوبی بهره گیرد.

وی درباره موضوعات مربوط به تظلم خواهی و پیشگیری از جرم بیان کرد: در تخلفات انتظامی کارکنان و رفتار‌هایی که جامعه را تهدید می‌کند قوه قضاییه خود را مکلف می‌داند جلوی هر گونه تخلف انتظامی را بگیرد تا خدشه‌ای به اعتبار دستگاه قضا وارد نشود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم را یک وظیفه عمومی برشمرد و افزود: همه دستگاه در این زمینه مکلف به همراهی و هماهنگی هستند و چنانچه دستگاهی در این زمینه اقدامی نکند اقدامات دیگران را بی اثر کرده است؛ پیشگیری از وقوع جرم یک اراده ملی می‌خواهد و قوه قضاییه باید سردمدار این امر باشد.

الفت درباره دادگاه‌های تخصصی و تربیت قضات متخصص، اظهار کرد: در سند تحول قوه قضاییه به این موضوع پرداخته شده و برنامه‌های مرتبی در این خصوص در حال اجرا است که محصول آن به زودی در اختیار دادگستری‌ها قرار می‌گیرد، همچنین باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که قاضی متخصص، وکیل متخصص و کارشناس متخصص لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی و استفاده از هوش مصنوعی در دادرسی‌ها در دستورکار قوه قضاییه قرار دارد، گفت: دستگاه قضا بدون استفاده از این ابزار نمی‌تواند به وظایفش برسد؛ امروزه قریب به ۱۳ هزار قاضی حرفه‌ای برای رسیدگی به ۲۰ میلیون پرونده در اختیار داریم و باید این تعداد را متبحر به استفاده از ابزار مناسب مانند هوش مصنوعی کنیم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با انتقاد از اقدام برخی از دستگاه‌های اجرایی در خصوص عدم اجرای قانون، گفت: مجلس قانون را وضع می‌کند، ولی برخی مدیران با تشخیص خود، اولویت بندی می‌کنند و تا زمانی که قوه قضاییه مورد حمایت قرار نگیرد نباید صدور حکم متقن را انتظار داشت.

وی با تاکید بر لزوم گسترش مطالبه گری در کشور، بیان کرد: مطالبه گری به حوزه‌های مختلف، رونق می‌دهد، محدودیت رسانه‌ها سبب دامنگیر شدن فساد در کشور می‌شود و اگر مطالبه گری از دانشگاه‌ها گرفته شود به اقتدار مفسدان افزوده می‌شود.

الفت با بیان اینکه نقش آفرینی مهم قوه قضائیه در امر توسعه پایدار کشور است، عنوان کرد: این ماموریت در جای جای اسناد کلان کشور دیده شده و قوه قضاییه اهتمام دارد تا این موضوع را به موقع به سرانجام نیک برساند.

 در این نشست جمعی از نمایندگان نخبگان اساتید و موثرین به بیان مسائل و نقطه نظرات خود پرداختند.

دیدار مردمی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی استان سمنان و بازدید از مراکز قضایی شهرستان‌های این استان بخش دیگری از برنامه‌های سفر محمدباقر الفت؛ معاون رئیس قوه قضاییه است.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: سمنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *