موج مرگ مهاجران در مسیر اروپا؛ کشف ۱۳ جسد در سواحل تونس

15:56 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۰۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موج مرگ مهاجران در مسیر اروپا؛ کشف ۱۳ جسد در سواحل تونس
مدیترانه مرکزی یکی از مرگ‌بارترین مسیر‌های دریایی است که مهاجران درپی تشدید سیاست‌های مهاجرتی اروپا، مجبور به سفر از طریق آن می‌شوند.

خبرگزاری میزان - رسانه‌ها به نقل از یک مقام تونسی گزارش کردند که گارد ساحلی این کشور اجساد ۱۳ مهاجر آفریقایی را در سواحل شهر‌های سالکته و چبا پیدا کرده است.

این درحالی است که دست‌کم ۳۰ جسد هم در یک قایق که در ۷۰ کیلومتری سواحل داکار، پایتخت سنگال در حرکت بود، یافت شد.

براساس گزارش‌ها، هر ساله هزاران نفر در یکی از خطرناک‌ترین مسیر‌های دریایی برای مهاجران در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

موج مرگ مهاجران در مسیر اروپا؛ کشف ۱۳ جسد در سواحل تونس

تحقیقات برای ارزیابی دقیق وقایع منجر به مرگ این مهاجران آغاز شده است؛ باتوجه به تجزیه اجساد، جزئیات بیشتری در زمان کشف مشخص نشد.

مقام‌ها اکنون در حال بررسی مبدا و زمان آغاز حرکت قایق و همچنین هویت افراد جان‌باخته هستند.

افراد بیشتری به امید رسیدن به جزایر قناری اسپانیا سفر‌های دریایی خطرناک را از طریق اقیانوس اطلس انجام می‌دهند، و به همین دلیل تعداد چنین فجایعی در دریا در سواحل غرب آفریقا رو به افزایش است.

نیروی دریایی سنگال می‌گوید که در اواخر روز یکشنبه، ۲۲ سپتامبر (۲ مهر) از این حادثه مطلع شد؛ سپس یک قایق گشتی وظیفه یدک‌کشیدن قایق حادثه‌دیده را به بندر داکار داشت. 

موج مرگ مهاجران در مسیر اروپا؛ کشف ۱۳ جسد در سواحل تونس

سنگال به یکی از اصلی‌ترین نقاط خروج مهاجران در غرب آفریقا تبدیل شده که امیدوارند به خاک اروپا برسند. سفر از سنگال به اروپا بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سراسر اقیانوس اطلس ادامه دارد. 

قایق‌هایی که مهاجران استفاده می‌کنند اغلب مناسب نبوده و برای امواج و باد‌های شدیدی که در منطقه حاکم است، مجهز نیستند.

سالانه هزاران مرگ‌ومیر و ناپدید شدن در این مسیر ثبت می‌شود و تعداد نامعلومی از موارد هرگز کشف یا ثبت نشده است.

در اوایل این ماه (شهریور) تایید شد که ۳۹ نفر دیگر براثر غرق شدن یک قایق حامل مهاجران در شهر بندری امبور در غرب سنگال جان خود را از دست داده‌اند.

نیروی دریایی سنگال در ماه‌های اخیر گشت‌زنی‌های خود را در سواحل افزایش داده و براساس گزارش‌ها بیش از هزار و ۷۰۰ مهاجر را رهگیری کرده است.

در همین حال، براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM)، بیش از ۱۹ هزار نفر از سراسر غرب آفریقا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ توانستند خود را به جزایر قناری برسانند که به‌طور قابل توجهی بیشتر از نیمه نخست سال ۲۰۲۳ است؛ در کل سال گذشته حدود ۴۰ هزار نفر به جزایر قناری رسیدند.

موج مرگ مهاجران در مسیر اروپا؛ کشف ۱۳ جسد در سواحل تونس

سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی اروپا باعث شد تا مهاجرانی که سودای زندگی در کشورهای قاره سبز را در سر دارند، پا در مسیر‌های مرگ‌بارتری بگذارند.

مسیر‌های یادشده زندگی مهاجران در دستان قاچاقچیان انسانی قرار می‌دهد که بخشی از زنجیره صنعت سودده اما غیرانسانی قاچاق انسان هستند؛ قدم گذاشتن پناهجویان و مهاجران در این مسیر‌ها آن‌ها را در معرض میزان بالاتری از خطر مرگ و ناپدید شدن قرار می‌دهد.

سیاست‌های ضدمهاجرتی خونین کشور‌های اروپایی همچنان قربانی می‌گیرند و در این میان آب‌های مدیترانه به محل قتل‌عام مهاجران و پناهجویان تبدیل شده است.

به گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل IOM، از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون بیش از ۲ هزار مهاجر در مسیر رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده یا ناپدید شدند تا جایی که به مدیترانه لقب دریای مرگ داده شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *