تراژدی‌های مهاجرتی در آب‌های اروپا

8:44 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۵۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تراژدی‌های مهاجرتی در آب‌های اروپا
امدادگران حوزه جست‌وجو و نجات مهاجران و پناهجویان در مدیترانه از تراژدی‌های مهاجرتی به‌ویژه حادثه اخیر در سواحل ایتالیا به‌عنوان تداوم قتل‌عام از سوی کشورهای اروپایی یاد می‌کنند.

خبرگزاری میزان – سیاست‌های ضدمهاجرتی خونین کشورهای اروپایی همچنان قربانی می‌گیرند و در این میان آب‌های مدیترانه به محل قتل‌عام مهاجران و پناهجویان تبدیل شده است.

براساس داده‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ مهاجر در آب‌های مدیترانه مرکزی جان باخته یا ناپدید شده‌اند؛ در عین حال، براساس گزارش ماه مارس (اسفند سال گذشته) پروژه مهاجران گمشده سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، در دهه گذشته بیش از ۲۷ هزار مهاجر و پناهجو در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر، به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۳ هزار پناهجو و مهاجر در سال ۲۰۲۳ هنگام تلاش برای استفاده از این مسیر ناپدید شدند.

این آمارها درپی تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی کشورهای اروپایی افزایش می‌یابند و سواحل ایتالیا بیش از هر زمانی محل وقوع تراژدی‌های مهاجرتی هستند.

براساس جدیدترین گزارش‌ها، مقام‌های ایتالیایی اعلام کردند که در پی غرق شدن ۲ قایق حامل مهاجران طی ۲ حادثه جداگانه ۱۱ نفر جان باخته و ده‌ها نفر ناپدید شدند.

براساس این خبر، جسد ۱۰ مهاجر در یک قایق چوبی پیدا شد و ۶۶ مهاجر شامل دست‌کم ۲۶ کودک در نزدیکی کالابریا ناپدید شدند؛ در حادثه دوم یک مهاجر نیز جان خود را از دست داد.

امدادگران یک موسسه خیریه که قایق چوبی یادشده را پیدا کردند، می‌گویند موفق به نجات جان ۵۱ سرنشین این قایق حامل بیش از ۶۰ سرنشین شدند که احتمالا از تونس حرکت کرده است.

 

سیاست‌های ضد مهاجرتی خونین در اروپا؛ تراژدی‌های مهاجرتی در آب‌های ایتالیا ادامه دارند

یکی از اعضای این موسسه تاکید کرد که مرز‌های اتحادیه اروپا در حال کشتار و قتل‌عام مهاجران هستند.

ایتالیا یکی از اصلی‌ترین نقاط ورود قایق‌های مهاجران برای رسیدن به اروپا است؛ مهاجران برای رسیدن به این نقطه از یکی از خطرناک‌ترین مسیر‌های مهاجرتی جهان یعنی مسیر دریایی مدیترانه مرکزی عبور می‌کنند.

وقوع حوادث و تراژدی‌های مهاجرتی مکرر شهرت مدیترانه مرکزی را به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مسیر‌های مهاجرت در جهان تایید کرد؛ بر اساس داده‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ مهاجر در آب‌های مدیترانه مرکزی جان باخته و یا ناپدید شدند.

آمارها در این زمینه متفاوت هستند؛ براساس گزارش ماه مارس پروژه مهاجران گمشده سازمان بین‌المللی مهاجرت IOM، بیش از ۲۷ هزار نفر در دریای مدیترانه در دهه گذشته جان خود را از دست داده‌اند؛ ضمن اینکه بیش از ۳ هزار پناهجو و مهاجر در سال ۲۰۲۳ هنگام تلاش برای استفاده از این مسیر ناپدید شدند.

در حالی که بیشتر مرگ‌ومیر‌ها در مدیترانه مرکزی در سواحل لیبی ثبت شده است، سازمان بین‌المللی مهاجرت افزایش خروج و به تبع آن کشتی‌های غرق شده را در سواحل تونس ثبت کرده است؛ در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۷۲۹ نفر در سواحل تونس جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶۲ نفر در این سواحل جان خود را از دست داده بودند.

هنگامی که پروژه مهاجران گمشده در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اروپایی‌ها از جمله دولت ایتالیا نسبت به وضعیت اسف‌بار مهاجران و پناهجویان ابراز همدردی می‌کردند و دولت ایتالیا Mare Nostrum را راه‌اندازی کرد که یک ماموریت جست‌وجو و نجات بود.

با توجه به اینکه احزاب سیاسی ضدمهاجرت به‌طور پیوسته در سراسر اروپا رشد کرده و قدرت را در دست می‌گیرند، دولت‌ها تلاش کرده‌اند با کمک مالی به کشور‌های سراسر دریای مدیترانه مانند تونس و مصر، جریان مهاجرت به کشور‌های خود را مهار کنند.

سازمان ملل و دیگر سازمان‌های غیردولتی بار‌ها از دولت‌های اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا تلاش‌های جست‌وجو و نجات مدیترانه را افزایش دهند و کانال‌های مهاجرت قانونی و ایمن را گسترش دهند تا مهاجران مجبور نباشند جان خود را در دریا به خطر بیندازند.

ایتالیا از سال گذشته شاهد روی دادن تراژدی‌های هولناک مهاجرت در آب‌های خود که اکنون رشته‌ای طولانی از مرگ‌ومیر‌های مهاجران را در دریای مدیترانه تشکیل داده‌اند، زیرا همچنان شمار زیادی از مهاجران تلاش می‌کنند از آفریقا به اروپا بروند و از لیبی و تونس به‌عنوان نقطه عزیمت استفاده می‌کنند.

همین امر سبب اعمال فشار بیشتر بر کشور‌های یادشده از سوی رم برای جلوگیری از خروج مهاجران از این کشور‌ها به سمت ایتالیا شده است.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این رشته حوادث از سال گذشته همچنان ادامه یافته و بدتر شده‌اند، زیرا شمار مهاجرانی که پا در مسیر سفر خطرناک از طریق دریای مدیترانه به سواحل ایتالیا را دارند، همچنان در مسیر رشد است.

رخ دادن این تراژدی‌ها در ایتالیا سبب ایجاد بحث‌های سیاسی درباره اقدام‌های دولت علیه مهاجرت شده است؛ در مقابل تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی در ایتالیا برخی از سیاستمداران این کشور بر این باور هستند که باید جلوی قتل‌عام مهاجران گرفته شود.

با وجود اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی، ایتالیا همچنان در مسیر سختگیرانه‌تر کردن سیاست‌های ضدمهاجرتی خود گام بر می‌دارد و بر این اساس اقدام به امضای توافق‌ها و معاهده‌هایی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قرارداد سال گذشته ایتالیا با تونس اشاره کرد.

براساس قرارداد یادشده، تونس در مقابل محدود کردن خروج مهاجران از این کشور واقع در شمال آفریقا امتیاز‌هایی در زمینه انتقال انرژی سبز، تجارت و سرمایه‌گذاری از ایتالیا گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *