مدیترانه مرکزی؛ مسیری مرگ‌بار در کمین پناهجویان

17:49 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۴۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مدیترانه مرکزی؛ مسیری مرگ‌بار در کمین پناهجویان
کشور‌های اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته به جای تمرکز بر نجات جان مهاجران گرفتار شده در دریا، محدود کردن مسیر‌های ایمن و بازدارندگی را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری میزان - گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد که ۱۴ جسد دیگر را مربوط به حادثه غرق شدن یک قایق حامل مهاجران در سواحل جنوبی ایتالیا در اوایل این هفته، پیدا کرده است.

براساس گزارش‌ها، شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۳۴ نفر رسیده است.

بیش از ۶۰ نفر پس از غرق شدن قایق بادبانی در سواحل کالابریا در یکشنبه تا دوشنبه ناپدید شدند و تنها ۱۱ نفر نجات یافتند.

گارد ساحلی ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: امروز ۱۴ جسد پیدا شد. در مجموع ۳۴ جسد پیدا شده است.

در این بیانیه همچنین آمده که جست‌وجو‌های هوایی و دریایی برای یافتن دیگر مفقودان ادامه دارد. 

گارد ساحلی ایتالیا روز پنجشنبه (۳۱ خرداد) گزارش داده بود که ۱۲ جسد دیگر از جمله زنان و کودکان پیدا شده است.

سازمان خیریه پزشکان بدون مرز (MSF) چند روز قبل گفت که نجات‌یافتگان می‌گویند که ۶۶ نفر از جمله دست‌کم ۲۶ کودک مفقود شده‌اند.

این پناهجویان از ترکیه به‌راه افتاده بودند و در حدود ۱۲۰ مایل دریایی در سواحل کالابریا غرق شدند. 

به‌گفته گروه امدادرسان آلمانی ResQship، ۱۰ جسد در یک قایق غرق شده جداگانه حامل مهاجران در روز دوشنبه در نزدیکی جزیره لامپدوزا ایتالیا پیدا شد.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل، سال گذشته حدود ۳ هزار و ۱۵۵ مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا ناپدید شدند. همچنین از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون بیش از هزار نفر جان خود را از دست داده و یا مفقود شده‌اند.

مسیر مرگ‌بار مدیترانه مرکزی

مدیترانه مرکزی (منطقه بین شمال آفریقا و ایتالیا و مالت) مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت شناخته شده در جهان است که ۸۰ درصد از مرگ‌ومیر و ناپدید شدن در دریای مدیترانه را به خود اختصاص داده است.

اِن‌آرسی در مقاله‌ای درباره این مسیر خطرناک، نوشت: مسیر مدیترانه مرکزی برای مدت طولانی مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت در جهان بوده است. 

پناهجویان در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست می‌دهند، زیرا عملا هیچ راه امنی برای آن‌ها در جهت رسیدن به امنیت و حفاظت وجود ندارد.

همه مردم حق درخواست پناهندگی و بررسی فردی درخواست‌های پناهندگی خود را براساس با کنوانسیون پناهندگان و منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا، دارند. کنوانسیون پناهندگان به صراحت به رسمیت می‌شناسد که پناهندگان ممکن است مجبور شوند به‌طور نامنظم وارد یک کشور برای دریافت حمایت شوند.

علاوه بر جنگ و درگیری، بلایا و تغییر‌های آب‌وهوایی به‌طور فزاینده‌ای محرکی برای سفر پناهجویان هستند، زیرا برخی مناطق غیرقابل زندگی می‌شوند و معیشت سنتی دیگر پایدار نیست. این نیز یکی از دلایلی است که بسیاری از مردم شمال آفریقا به دنبال مهاجرت هستند.

محدود کردن مسیر مهاجران؛ سیاست اروپا

محدود کردن مسیر‌های ایمن و منظم مهاجرت و افزایش مدیریت مرز‌ها به سود قاچاقچیان و افرادی است که درگیر قاچاق انسان هستند؛ افراد سودجویی که از ناامیدی مردم برای یافتن حمایت بین‌المللی و ساختن زندگی برای خود و فرزندانشان سوءاستفاده می‌کنند.

محدود کردن مسیر‌های ایمن همچنین سفر پناهجویان را خطرناک‌تر می‌کند، زیرا آ‌ن‌ها مجبور می‌شوند که مسیر‌های طولانی‌تری را طی کنند.

اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو به‌طور فزاینده‌ای بر بازدارندگی و حمایت از تلاش‌های گارد ساحلی تونس و لیبی برای رهگیری مهاجران و پناهندگانی که تلاش می‌کنند خود را به سواحل اروپا برسانند، متمرکز شده‌اند. این در حالی است که این اتحادیه حمایت از طرح‌های حفاظتی را، از جمله ماموریت‌های جست‌وجو و نجات برای نجات جان افراد در معرض خطر در زمان عبور از دریا، کنار گذاشته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *