چالش سلاح گرم در آمریکا؛ ۴۰۴ تیراندازی جمعی در ۹ ماه

11:38 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۷۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چالش سلاح گرم در آمریکا؛ ۴۰۴ تیراندازی جمعی در ۹ ماه
آمار‌ها نشان می‌دهد که آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون شاهد بیش از ۴۰۴ تیراندازی جمعی بوده است.

خبرگزاری میزان - تیراندازی‌های جمعی طی سال‌های گذشته به یکی از حوادث پرتکرار در آمریکا تبدیل شده‌اند. 

در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، ۴ نفر براثر تیراندازی چند مهاجم به سوی گروهی از مردم در بخش جنوبی شهر بیرمنگام در ایالت آلاباما، کشته و دست‌کم ۱۷ نفر زخمی شدند. 

این حادثه دومین تیراندازی جمعی در بیرمنگام در تقریبا ۲ ماه گذشته بوده و به‌دنبال تیراندازی جمعی دیگری بود که در ژوئن (خرداد/تیر) گذشته در خارج از یک باشگاه شبانه در این شهر رخ داد. 

مقام‌های پلیس خاطرنشان می‌کنند که مهاجمان ممکن است از ابزار‌های تبدیل استفاده کرده باشند، که می‌تواند یک سلاح نیمه‌خودکار را به یک سلاح خودکار تبدیل کند که با سرعت بیشتری شلیک می‌کند و در نتیجه باعث تلفات بیشتر می‌شود. 

تیراندازی جمعی به حادثه‌ای گفته می‌شود که طی آن ۴ نفر یا بیشتر (غیر از فرد تیرانداز) هدف گلوله قرار می‌گیرند. 

براساس آمارها، ۴۰۴ تیراندازی جمعی در آمریکا از زمان آغاز سال ۲۰۲۴ رخ داده است، این آمار بسیار نزدیک به آمار ثبت شده در مدت‌زمان مشابه سال ۲۰۲۳ است. 

هیچ کشور پردرآمد دیگری تا این حد از تلفات ناشی از خشونت مسلحانه رنج نبرده است. براساس گزارش‌ها، سلاح گرم هر روز جان بیش از ۱۲۰ آمریکایی و به‌طور متوسط سالانه ۴۴ هزار و ۳۴۱ نفر (ازجمله خودکشی و قتل) را می‌گیرد.

براساس آخرین تجزیه‌وتحلیل موجود از داده‌های سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، میزان قتل با اسلحه در آمریکا ۲۶ برابر سایر کشور‌های پردرآمد بوده است؛ میزان خودکشی با اسلحه نیز تقریبا ۱۲ برابر بیشتر بود.

تیراندازی‌های جمعی از سال ۲۰۱۵ در حال افزایش بوده و در سال ۲۰۲۱ به رکورد به ۶۸۶ حادثه نیز رسید. 

کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲ برای نخستین‌بار در نزدیک به ۳۰ سال، پس از تیراندازی در مدرسه ابتدایی در ایالت تگزاس (مرگ‌بارترین تیراندازی در مدرسه از سال ۲۰۱۲)، در مورد اصلاحات محدود قوانین مالکیت اسلحه به توافق رسید؛ اما این اصلاحات محدود به وضوح وضعیت بحرانی خشونت با سلاح در آمریکا را متوقف نکرده است.

تخمین تعداد اسلحه‌های در اختیار آمریکایی‌ها دشوار است، زیرا هیچ پایگاه داده‌ای در سراسر این کشور وجود ندارد که افراد در آن اعلام کنند که آیا اسلحه دارند یا خیر؛ همچنین در غیاب قوانین قوی فدرال در موضوع قاچاق اسلحه، بازار سیاه پر رونقی برای اسلحه‌های بدون نشان وجود دارد؛ در همین حال، افراد خودشان می‌توانند اسلحه‌هایی با استفاده از چاپگر‌های سه‌بعدی بسازند.

همچنین لابی اسلحه به‌شدت با قوانین فدرال برای پیگیری فروش اسلحه و ایجاد یک پایگاه ثبت ملی اسلحه مخالفت کرده است. 

برآوردی از سوی یک گروه تحقیقاتی مستقر در سوئیس نشان داد که تقریبا ۳۹۰ میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۱۸ در گردش بوده است؛ این نرخ یعنی حدود ۱۲۰.۵ اسلحه گرم به ازای هر ۱۰۰ نفر در آمریکا.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *