سران سازمان ملل: جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد

8:58 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۶۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سران سازمان ملل: جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد
هدف قرار گرفتن نظام‌مند کارکنان امدادی و بین‌المللی در نوار غزه تشدید بحران را در این باریکه شدت بخشیده است.

خبرگزاری میزان - مقام‌های برجسته سازمان ملل خواستار پایان دادن به مصائب وحشتناک و فاجعه انسانی در نوار غزه با گذشت نزدیک به یک سال از آغاز جنگ شده‌اند.

سران آژانس‌های سازمان ملل شامل برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) به‌همراه سایر گروه‌های امدادی طی بیانیه‌ای، گفتند: این جنایت‌ها باید پایان یابد؛ بشردوستان باید دسترسی ایمن و بدون مانع به نیازمندان داشته باشند.

در ادامه این بیانیه آمده: ما نمی‌توانیم وظایف خود را در مواجهه با خشونت مداوم انجام دهیم.

سران سازمان ملل: جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد

سازمان ملل مدت‌هاست که از موانع ورود کمک‌ها به غزه در طول جنگ و توزیع آن در میان «بی‌قانونی کامل» در این منطقه تحت محاصره شکایت کرده است.

براساس گزارش‌ها، از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارکنان بشردوستانه کشته شده‌اند؛ بیش از ۶۵ در این افراد کارکنان سازمان ملل بودند. 

سران سازمان ملل گفتند: خطر قحطی همچنان ادامه دارد، زیرا تمام ۲.۱ میلیون نفر از ساکنان هنوز نیاز فوری به غذا و کمک‌های معیشتی دارند؛ با این حال، دسترسی بشردوستانه همچنان محدود است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش بهداشت و درمان غزه تخریب و تاکنون بیش از ۵۰۰ حمله به مراکز درمانی در غزه ثبت شده است.

سران سازمان ملل: جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد

یک کارشناس گفت که شرایط ناامیدکننده فزاینده در غزه ناشی از پیامد‌های جانبی کارزار بمباران شدید است.

وی گفت: سخت است که این وضعیت را یک جنگ بدانیم، زیرا از ابتدا تا حد زیادی یک طرفه بوده و ارتش اسرائیل بر آن تسلط دارد.

کارزار هدفمند حمله به مدارس غزه

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت که ارتش رژیم صهیونیستی باید از حمله به مدارس، که آخرین سرپناه برای فلسطینیان در غزه است، دست بردارد. 

رژیم صهیونیستی تنها در ۳ روز گذشته به دست‌کم ۳ مدرسه که به‌عنوان پناهگاه برای آوارگان خدمت‌رسانی می‌کردند، حمله کرده است.

۲۲ فلسطینی در ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) طی حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه‌ای در محله الزیتون شهر غزه به شهادت رسیدند؛ ۷ فلسطینی نیز ۲۲ سپتامبر (اول مهر) براثر حمله ارتش اشغالگر به مدرسه کفار قسام در شهر غزه به شهادت رسیدند؛ در همان روز یک دختر فلسطینی و والدینش در حمله نظامیان صهیونیست به مدرسه خالد بن‌ولید در اردوگاه آوارگان النصیرات به شهادت رسیدند. 

سران سازمان ملل: جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد

در هر یک از حمله‌ها، تلفات شامل کودکان و زنان بود؛ در مجموع دست‌کم ۱۶ کودک به شهادت رسیدند. 

براساس گزارش‌ها، از ابتدای ماه سپتامبر تاکنون دست‌کم ۱۰ مدرسه درپی حمله‌های رژیم صهیونیستی آسیب دیده و ۸۶ نفر به شهادت رسیده‌اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: باتوجه به الگوی آسیب و خسارت غیرنظامی، به نظر نمی‌رسد که اقدام‌های ارتش اسرائیل برای جلوگیری از آسیب و خسارت نامتناسب مناسب باشد؛ کودکان غزه حضور در مدارس را به‌عنوان محل آموزش ازدست داده‌اند؛ اکنون این کودکان که به‌دنبال سرپناه هستند، در مدارس کشته می‌شوند؛ این روند باید متوقف شود.

شهادت ۱۱ هزار دانش‌آموز فلسطینی از زمان آغاز جنگ

براساس آمارها، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۱۱ هزار دانش‌آموز در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی به شهادت رسیده و حدود ۱۸ هزار دانش‌آموز مجروح شده‌اند.

براساس تازه‌ترین برآورد‌ها، ۱۰ هزار و ۸۸۸ دانش‌آموز در نوار غزه به شهادت رسیده و ۱۷ هزار و ۲۲۴ نفر مجروح شدند؛ در همین حال، ۱۱۳ دانش‌آموز در کرانه باختری به شهادت رسیده و ۵۴۸ نفر مجروح شدند؛ همچنین ۴۲۹ دانش‌آموز در کرانه باختری بازداشت شده‌اند.

سران سازمان ملل: جنایت‌ها در غزه باید پایان یابد

سازمان‌های امدادی می‌گویند که نمی‌توانند حفاظت یا پناه‌گاه کافی برای کودکان ارائه کنند و به محدودیت‌های کمک‌رسانی، حمله‌ها به مناطق بشردوستانه تعیین‌شده از سوی خود رژیم صهیونیستی و دستور‌های مکرر تخلیه اشاره می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *