خشونت مسلحانه؛ حلقه جدید زنجیره بحران‌های مهارناپذیر حقوق بشری در آمریکا

13:57 - 28 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۸۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت مسلحانه؛ حلقه جدید زنجیره بحران‌های مهارناپذیر حقوق بشری در آمریکا
رشد بحران خشونت مسلحانه و تیراندازی‌های جمعی در آمریکا، این کشور را با بحران‌های جانبی از یک‌سو و تشدید بحران‌های ازپیش موجود ازسوی دیگر مواجه کرد.

خبرگزاری میزان – خشونت مسلحانه به‌عنوان بخشی از فرهنگ خشونت در آمریکا ابعاد جدیدی یافته است.

در حال حاضر این نوع خشونت به حلقه جدایی‌ناپذیر شماری از بدترین بحران‌های ناقض حقوق بشر از جمله خشونت خانگی و جرایم نفرت‌محور تبدیل شده است؛ ضمن اینکه از شکل تهدید صرفا فردی و اجتماعی به تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا تبدیل شده است.

ازسوی دیگر برخی از پزشکان آمریکایی از بحران خشونت مسلحانه در این کشور به‌عنوان بحران بهداشت عمومی در سراسر این کشور یاد می‌کنند که موانعی جدی در مسیر حل‌وفصل آن وجود دارد.

نگاهی آماری به خشونت مسلحانه در آمریکا در ۲۰۲۴

به گزارش سی‌ان‌ان و گان ویلونس آرشیو، از آغاز سال جاری میلادی تا ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) ۳۹۶ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد که ۲۳ مورد آن‌ها کشتار جمعی بودند.

شمار قربانیان و زخمی‌های تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در سال جاری به ترتیب ۴۰۰ و هزار و ۷۲۵ نفر بود؛ این در حالی است که مجموع قربانیان خشونت‌های مسلحانه در آمریکا ۱۲ هزار و ۲۲۳ نفر بوده است؛ ضمن اینکه این نوع خشونت ۲۳ هزار و ۴۱۲ زخمی نیز برجای گذاشته است.

نکته مهم در موضوع تیراندازی‌های جمعی در آمریکا سرعت بالای وقوع آن‌ها است؛ روندی که از سال ۲۰۲۰ در میانه همه‌گیری کرونا آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بدترین سال از نظر تیراندازی‌های جمعی برای آمریکایی‌ها از زمان آغاز ثبت آمار مربوط در ۲۰۱۳، در سال ۲۰۲۱ رقم خورد؛ در ادامه سال ۲۰۲۳ در رتبه دوم بیشترین تیراندازی‌های دسته جمعی قرار گرفت.

داده‌های گان ویولنس آرشیو نشان می‌دهد که تیراندازی‌های دسته جمعی پس از مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) در مقایسه با روند سال‌های گذشته افزایش یافته است؛ محققان با تجزیه‌وتحلیل داده‌های گان ویلونس آرشیو بین آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) و جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) اعلام کردند که تیراندازی‌ها در جولای ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل ۲ برابر شد.

افزایش تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا همزمان با افزایش کلی نرخ خشونت با اسلحه در طول همه‌گیری کرونا رخ داد؛ براساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا CDC، میزان قتل با سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۰ بالاترین میزان ثبت‌شده از سال ۱۹۹۴ بوده است.

براساس گزارش هفتگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، میزان کلی قتل با سلاح گرم حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

 

خشونت مسلحانه؛ حلقه جدید زنجیره بحران‌های مهارناپذیر حقوق بشری در آمریکا

همه‌گیری خشونت مسلحانه در آمریکا بیداد می‌کند

در سایه روند فزاینده همه‌گیری خشونت مسلحانه در آمریکا تراژدی‌های مرگ‌بار یکی پس از دیگری رخ می‌دهند و همه شهروندان این کشور به‌ویژه کودکان و نوجوانان را قربانی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد خشونت مسلحانه در آمریکا، سرکوب و خفه کردن تحقیقات چند دهه‌ای درباره چگونگی مقابله با این بحران است.

شهروندان آمریکایی می‌گویند: دلار‌های مالیاتی از ما محافظت نمی‌کنند و ما در میانه جنگ سیاسی در موضوع قانون تسلیحات قرار گرفته‌ایم.

بی‌توجهی فراگیر به بحران خشونت مسلحانه در آمریکا و عدم تخصیص بودجه برای حل‌وفصل این بحران، به رشد یک آمار تلخ تاریخی کمک کرده است؛ خشونت با سلاح گرم اکنون علت اصلی مرگ جوانان زیر ۱۹ سال در آمریکا است.

خشونت مسلحانه؛ یک بحران بهداشت عمومی

به‌تازگی شماری از پزشکان آمریکایی توصیه کردند که خشونت مسلحانه در این کشور به‌عنوان یک بحران بهداشت عمومی در نظر گرفته شود.

در کانون این پیشنهاد موضوع اصلاحیه قانونی نهفته است که از سال ۱۹۹۶ تاکنون توانایی وزارت بهداشت آمریکا برای تحقیق در مورد خشونت مسلحانه و ایجاد راه‌حل‌های سیاستی موثر را برای بیش از ۲ دهه محدود کرد.

از سوی دیگر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در سال ۱۹۹۳ مطالعه‌ای را تامین مالی کرد که نشان داد داشتن اسلحه در خانه خطر پیامد‌های نامطلوب مانند قتل را افزایش می‌دهد؛ در پاسخ انجمن ملی تفنگ آمریکا (NRA) تلاش کرد تا مرکز جراحات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری را به‌طور کامل از بین ببرد.

اگرچه طرح اولیه انجمن ملی تفنگ با شکست مواجه شد، اما این انجمن در نهایت موفق شد محدودیت‌هایی را در تحقیقات درباره خشونت با سلاح اعمال کند؛ این اصلاحیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا را از استفاده از بودجه برای حمایت یا ترویج کنترل اسلحه منع می‌کند.

 

خشونت مسلحانه؛ حلقه جدید زنجیره بحران‌های مهارناپذیر حقوق بشری در آمریکا

امنیت عمومی آمریکا؛ زیر فشار خشونت مسلحانه

خشونت مسلحانه در آمریکا یک موضوع چندوجهی است که شامل تیراندازی جمعی، خودکشی با اسلحه، قتل با اسلحه، تیراندازی ازسوی پلیس و تیراندازی غیرعمد است؛ قتل با اسلحه شامل تیراندازی دسته‌جمعی و خشونت خانگی است.

بیشتر موارد قتل با اسلحه در آمریکا به خشونت اجتماعی مرتبط است که تمایل دارد در شهر‌ها و شهرک‌های بزرگ‌تر متمرکز شود.

ازسوی دیگر، بسیاری از شهروندان آمریکایی که بر اثر خودکشی با اسلحه جان خود را از دست می‌دهند، در زمان مرگ تحت تاثیر سوءمصرف الکل بوده‌اند یا در روز‌ها و ماه‌های قبل از مرگ خود، مشکلات سوءمصرف الکل داشته‌اند؛ همین اصل در مورد قتل نیز صادق است.

در عین حال، خشونت‌های مسلحانه در حال تبدیل شدن به بخشی از بحران‌هایی مانند خشونت خانگی، خشونت سیاسی و جرایم ناشی از نفرت هستند.

تحقیقات روبه‌رشدی در آمریکا وجود دارد که سوءمصرف مواد را به‌عنوان یک عامل خطر برای خشونت با اسلحه شناسایی می‌کند.

همه این موارد نشان می‌دهند که خشونت مسلحانه در آمریکا به تهدیدی برای امنیت عمومی در این کشور تبدیل شده است؛ این در حالی است که شکاف‌های بزرگ در داده‌ها و تحقیقات پیامد‌های واقعی دارند.

براساس بررسی‌هایی که گاردین و واشنگتن‌پست انجام داده‌اند، تیراندازی‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا ۲ برابر بیشتر از تعدادی است که در آمار‌های رسمی این کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *