آخر هفته مرگ‌بار در آمریکا؛ تیراندازی‌ها روی مدار افزایش

13:52 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۶۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آخر هفته مرگ‌بار در آمریکا؛ تیراندازی‌ها روی مدار افزایش
خشونت مسلحانه و افزایش تیراندازی‌ها در آمریکا طی سال‌های گذشته به یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای مردم این کشور تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - جوامع سراسر آمریکا در روز‌های پایانی بهار با خشونت شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که شامل دست‌کم ۴ تیراندازی جمعی در آخر هفته (شنبه/یکشنبه) بود و پس از آن در روز دوشنبه، ۲۸ خرداد با حمله با چاقو در خارج از یک مرکز خرید در ایندیانا ادامه یافت.

در تیراندازی‌های آخر هفته در سراسر آمریکا ده‌ها نفر کشته و صد‌ها نفر زخمی شدند. کارشناسان هشدار می‌دهند که با آغاز فصل تابستان، خشونت‌های مسلحانه ممکن است افزایش یابد. 

روز شنبه، ۲۶ خرداد یک مرد مسلح به سمت یک محوطه تفریحی در حومه دیترویت تیراندازی و ۹ نفر از جمله یک کودک ۸ ساله را مجروح کرد. این کودک ۸ ساله از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت. در ایالت تگزاس، تیراندازی مرگ‌باری در یک جشن رخ داد و ۲ نفر کشته شدند.

تیراندازی‌ها و حمله‌ها با سلاح سرد در مکان‌هایی از ماساچوست تا ایندیانا رخ دادند و این در حالی است که فصل بهار در حال پایان است.

کریس دنیسون، کارشناس جامعه‌شناسی در دانشگاه بوفالو که در مورد جرم و جنایت تحقیق می‌کند، گفت که وضعیت آب‌وهوایی فعلی فرصت‌های بیشتری برای جرم و جنایت و خشونت فراهم می‌کند.

دنیسون گفت: مردم بیشتر در خیابان‌ها هستند، افراد بیشتری سفر می‌کنند، روز‌ها طولانی‌تر می‌شوند، آب‌وهوا بهتر است. مردم تمایل بیشتری به بیرون رفتن دارند، و با توجه به این موضوع، احتمال جرم و جنایت در آنجا نیز غیرقابل تغییر است.

گسترش خشونتی که در حال حاضر در آمریکا دیده می‌شود، نقطه مقابل داده‌های اف‌بی‌آی است که به کاهش جرایم خشونت‌آمیز در سراسر آمریکا در اوایل سال جاری اشاره می‌کند.

برایان هیگینز، کارشناس کالج عدالت کیفری جان‌جی در نیویورک، گفت که گرمای تابستان، تجمع‌های اجتماعی بزرگ و مصرف الکل معمولا باعث افزایش فصلی خشونت در آمریکا می‌شود.

در حومه دیترویت، ۹ نفر، از جمله ۲ کودک خردسال و مادرشان در پی تیراندازی زخمی شدند.

آمار بالای تیراندازی در آمریکا

براساس آمار‌های ارائه شده از سوی آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا، یک سازمان غیردولتی، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۷ هزار و ۷۴۸ نفر در پی تیراندازی در این کشور کشته شده‌اند؛ ۱۴ هزار و ۷۴۲ نفر نیز زخمی شده‌اند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که در این دوره زمانی ۲۳۰ تیراندازی جمعی و ۱۱ کشتار جمعی در آمریکا ثبت شده است. براساس تعریف آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا، تیراندازی جمعی به تیراندازی گفته می‌شود که طی آن ۴ نفر یا بیشتر (به جز فرد تیرانداز) هدف گلوله قرار گرفته و کشته یا زخمی می‌شوند. همچنین کشتار جمعی به تیراندازی گفته می‌شود که طی آن بیش از ۴ نفر کشته می‌شوند.

براساس آمارها، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۰۵ کودک ۱۱ ساله و کمتر در پی تیراندازی کشته و ۲۶۶ نفر زخمی شده‌اند. همچنین ۵۴۹ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله کشته و هزار و ۵۲۴ نفر زخمی شده‌اند.

در ادامه به‌روزرسانی آرشیو خشونت مسلحانه آمریکا آمده که ۳۵ افسر پلیس در تیراندازی‌هایی که افسران پلیس در آن سهم داشتند، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۱۷۶ افسر پلیس در پی تیراندازی زخمی شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *