گفت‌وگو|

یک بام و دو هوا در حوزه متولیان صنعت چاپ/ افزایش قیمت مواد اولیه نشر کتاب و نشریات را در منگنه قرار داد

10:56 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۷۹۳
یک بام و دو هوا در حوزه متولیان صنعت چاپ/ افزایش قیمت مواد اولیه نشر کتاب و نشریات را در منگنه قرار داد
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، نبود متولی مشخص را زمینه‌ساز متزلزل شدن صنعت چاپ دانست و کاهش چاپ کتاب و نشریات را نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه خواند.

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، در گفت‌وگو با میزان درباره چالش‌های پیش روی این صنعت گفت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش و مشکل در حوزه چاپ مشخص نبودن متولی این حوزه است. طبق قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت این صنعت را برعهده دارد در حالی که برای وارد کردن ملزومات، ابزار جانبی و دستگاه‌های چاپ باید مجوز خود را از وزارت صمت دریافت کنند.

وی ادامه داد: به لحاظ کسب اجازه برای چاپ متون است که موظف به دریافت تایید، وزارت ارشاد اسلامی هستند، اما در سایر موارد باید توسط وزارت صمت تایید شوند. این امر دوگانگی و سردرگمی را برای اهالی چاپ به دنبال داشته است. بودجه معاونت امور چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد تنها به اندازه یک چاپخانه است که نمی‌تواند نیاز این صنعت را مرتفع کند.

ابوالحسنی رویکرد دولت سیزدهم در قبال صنعت چاپ را ستودنی خواند و افزود: اعتراضات اهالی صنعت چاپ سبب شد تا در دولت سیزدهم مسئولیت ویژه به بخش سلولزی و چاپ در صنعت و معدن ارائه شود، بدین ترتیب بسیاری از کار‌ها و رتق و فتق امور طی سه سال گذشته در صنعت چاپ به آسانی و با سهولت بسیار زیادی شکل گرفت.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تاکید کرد: زمانی ۹۵ درصد از فعالیت چاپخانه‌ها مختص تولید کتاب بود. در این زمان متولی وزارت فرهنگ و ارشاد تعریف شد. تحولات فناوری و کاهش اقبال در حوزه چاپ کتاب با تیراژ‌های بالا نتایجی را به همراه داشت، اما هم اکنون با ورود به دستگاه‌های دیجیتال و کاهش میزان چاپ کتاب نیاز است تا در قانون متولی‌گیر‌های وزارتخانه تجدید نظر شود.

وی صنعت چاپ را از بعد فرهنگ را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: چاپ کتاب کاهش بسیاری داشته است این امر در بخش روزنامه و نشریات کاغذی بسیار بیشتر بوده است، در عین حال قیمت کاغذ و مواد اولیه افزایش قیمت تولیدات چاپی را به همراه داشته است؛ همه این موارد در نهایت دودی است که به چشم مخاطبان و مصرف‌کنندگان صنایع چاپ می‌رود.

ابوالحسنی به لزوم ارائه تسهیلات به چاپخانه‌داران برای ادامه فعالیت و خرید دستگاه‌هایی با فن‌آوری بالا پرداخت و تصریح کرد: خرید هر دستگاه چاپ حدود یک و نیم میلیارد هزینه دارد؛ این مهم سرمایه بسیار زیادی را می‌خواهد و چنانچه حمایت و تسهیلات دولت در کار نباشد، تحول و بروزرسانی این صنعت شکل نخواهد گرفت. امروز چاپخانه‌داران ترجیح می‌دهند تا دستگا‌ه‌های دست دوم اروپایی را خریداری کنند، زیرا توان خرید آن‌ها کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تاکید کرد: بیشتر کالا‌هایی که امروزه برای چاپ می‌آید و در حوزه بسته‌بندی است و در حوزه کتاب و نشریات میزان چاپ بسیار کم و اندک شده است.

وی بهسازی و نوسازی را زمینه‌ساز کاهش قیمت تمام شده کالا‌های چاپی دانست و بیان کرد: هم اکنون کشور‌های منطقه با خرید به روزترین ماشین‌های چاپ این صنعت را به دست گرفتند و هزینه‌های کارگر را نیز به پایین‌ترین سطح رساندند، اما در کشور ما به دلیل تحریم و در عین حال به دلیل کاهش ارزش پول در بازار‌های بین‌الملل توان خرید پایین‌تر آمده است و رقابت در عرصه بین‌الملل بسیار بسیار کاهش یافته است. هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که چاپ برخی از کالا‌ها چنانچه در خارج از کشور شکل گیرد، منفعت مالی بیشتری را برای مصرف‌کننده دارد.

ابوالحسنی به ضرر‌های ناشی از قطع شدن برق و خاموشی‌های اجباری صنایع اشاره و تاکید کرد: قطعی برق هزینه‌های بسیار زیادی را به چاپخانه‌داران تحمیل کرده است، زیرا برد‌های ماشین‌های چاپ عموماً الکترونیک است و هر بار قطع شدن ناگهانی برق سبب سوختن این ابراز می‌شود که هزینه‌های فراوان روی دست چاپخانه می‌گذارد. از سوی دیگر قطع برق، ضایعات کاغذ و مواد اولیه مثل رنگ را افزایش می‌دهد.

وی ضمن اعلام درخواست چاپخانه داران درباره قطعی برق گفت: چنانچه اداره برق قبل از قطع کردن برق‌ها پیامک مبنی بر آگاه‌سازی چاپخانه‌ها دارند، ارسال کند، قطعاً از بسیاری از ضرر‌ها پیشگیری می‌شود. با این حال قطع برق در هر شرایطی به ضرر صنعت چاپ است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در پاسخ به سوالی درباره آینده صنعت چاپ تصریح کرد: با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی چاپ دیجیتال این صنعت به صورت موازی مسیری را طی می‌کند که بر طبق آن چاپ دیجیتال و افست در کنار هم فعالیت خواهند کرد و چاپ افست هیچ‌گاه از رونق نخواهد افتاد. چاپ افست برای چاپ‌های با تیراژ‌های بسیار بالا کاربرد فراوان دارد و هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای را به دنبال دارد، اما چاپ دیجیتال در زمانی کوتاه تعداد محدودی از تولیدات را می‌تواند ارائه دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *