آمریکا و حمایت از رژیم صهیونیستی؛ نقض حقوق بشر و استاندارد دوگانه‌ای که آشکار است

7:45 - 28 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۵۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا و حمایت از رژیم صهیونیستی؛ نقض حقوق بشر و استاندارد دوگانه‌ای که آشکار است
گزارش‌ها حاکی از آن است که به دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی دستور داده شده که واشنگتن را تحت فشار قرار دهند تا پرونده آفریقای جنوبی را در دادگاه بین‌المللی دادگستری متوقف کند.

خبرگزاری میزان - گزارش‌های تازه مبنی بر لابی‌گری رژیم صهیونیستی با آمریکا جهت تحت فشار قرار دادن آفریقای جنوبی برای کنار گذاشتن پرونده نسل‌کشی علیه اشغالگران در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) باید زنگ خطری برای هر کسی باشد که برای حاکمیت قانون ارزش قائل است.

پرونده آفریقای جنوبی، که رژیم صهیونیستی را به ارتکاب اقدام‌های نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه متهم می‌کند، نه بیهوده است و نه انگیزه سیاسی دارد؛ دیوان بین‌المللی دادگستری قبلا حکم داده که رژیم صهیونیستی برای محافظت از فلسطینی‌ها در برابر نسل‌کشی احتمالی در غزه، اقدام کافی انجام نداده است.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای نادیده گرفتن این نظارت قانونی با توسل به روابط دیرینه‌اش با آمریکا حاکی از یک ریاکاری ریشه‌دار است، ریاکاری که واشنگتن برای ادامه معرفی خود به‌عنوان مدافع مشروع حقوق بین‌الملل باید آن را رد کند.

تصمیم آفریقای جنوبی برای پیگیری این پرونده نشان‌دهنده تاریخ دردناک خود در مبارزه با نژادپرستی و ظلم نهادینه شده است.

 

آمریکا و حمایت از رژیم صهیونیستی؛ نقض حقوق بشر و استاندارد دوگانه‌ای که آشکار است

 

آفریقای جنوبی با تحمل وحشت آپارتاید، پیامد‌های ویرانگر خشونت و تبعیض نژادی مورد تایید رژیم صهیونیستی را درک می‌کند. تنها از طریق فشار مستمر بین‌المللی، از جمله تحریم‌ها و خشم اخلاقی بود که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی برچیده شد.

تشابه‌های میان آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید و وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بسیار آشکار است که نمی‌توان نادیده گرفت. تصمیم آفریقای جنوبی برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی در صحنه بین‌المللی ریشه در مسئولیت اخلاقی این کشور برای مقابله با بی‌عدالتی در هر کجا که رخ دهد، دارد.

این مورد یک ژست نمادین نیست؛ این یک استدلال حقوقی مستدل براساس اصول مندرج در کنوانسیون ۱۹۴۸ درمورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی است.

استاندارد دوگانه خیره‌کننده

اقدام‌های رژیم صهیونیستی در غزه، یعنی محاصره مداوم آن، حمله‌های مکرر نظامی که به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده، و تخریب زیرساخت‌های اساسی فلسطین، الگویی روشن ایجاد می‌کند که مستلزم تحقیقات جدی است.

مدارس، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی هدف قرار گرفته‌اند و ده‌ها هزار نفر به شهادت رسیده‌اند. دیوان بین‌المللی دادگستری برای ارزیابی بی‌طرفانه این حقایق، مجمعی ارائه می‌کند، اما تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای خنثی کردن پرونده با درخواست از آمریکا، ناراحتی آن را از مواجهه با پیامد‌های قانونی نشان می‌دهد.

آمریکا نقش مهمی در اینجا دارد؛ از نظر تاریخی، واشنگتن اغلب با وتو کردن قطعنامه‌های سازمان ملل، ارائه پوشش دیپلماتیک و ارائه کمک‌های نظامی بی‌قید و شرط، از رژیم صهیونیستی در برابر مسئولیت‌پذیری جهانی محافظت کرده است. با این حال، این رابطه خاص، ارزش‌هایی را که آمریکا ادعا دارد از آن‌ها حمایت می‌کند، تضعیف کرده است.

میدل‌ایست‌آی نوشت: تحت فشار قرار دادن آفریقای جنوبی از سوی آمریکا برای کنار گذاشتن پرونده دیوان بین‌المللی دادگستری، سیگنال روشنی را ارسال می‌کند که قوانین بین‌الملل چیزی بیش از یک ابزار سیاسی نیست که در مواقعی که مناسب باشد، به‌طور انتخابی اعمال می‌شود، اما زمانی که برای آمریکا و متحدانش ناخوشایند است، نادیده گرفته می‌شود.

 

آمریکا و حمایت از رژیم صهیونیستی؛ نقض حقوق بشر و استاندارد دوگانه‌ای که آشکار است

 

سیاست خارجی آمریکا که تا حدی از سوی نفوذ قدرتمند گروه‌های لابی حامی رژیم صهیونیستی شکل گرفته، مدت‌هاست که با استاندارد‌های دوگانه آشکار مشخص شده است.

درحالی که آمریکا برای محکوم کردن دشمنان خود به قوانین بین‌المللی استناد می‌کند، اما زمانی که متحدانش، به‌ویژه رژیم صهیونیستی، مرتکب تخلف می‌شوند، همواره چشم خود را می‌بندد؛ این دورویی اعتبار نهاد‌های حقوقی بین‌المللی را از بین برده و به نارضایتی، به‌ویژه در سراسر جنوب جهانی، دامن می‌زند.

درک استاندارد‌های دوگانه آمریکا در به‌کارگیری قوانین بین‌الملل طی چندین دهه بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک کرده و به جایگاه واشنگتن در نزد بسیاری از مردم در سراسر جهان آسیب وارد کرده است. 

دیوان بین‌المللی دادگستری یکی از معدود نهاد‌های باقی مانده بوده که متعهد به حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است؛ نقش آن ارائه یک بستر بی‌طرف است که در آن اختلاف‌های حقوقی بین ملت‌ها می‌تواند براساس قانون حل‌وفصل شود، نه سیاست قدرت.

اگر آمریکا در برابر فشار‌های رژیم صهیونیستی تسلیم شود و در این پرونده دخالت کند، ضربه سختی به اعتبار حقوق بین‌الملل وارد می‌کند. پیام به جهان این خواهد بود که تنها کشور‌های ضعیف‌تر می‌توانند پاسخگو باشند، در حالی که طرف‌های قدرتمند بیش از حد مورد ملامت قرار می‌گیرند. این موضوع بدبینی جهانی درمورد عدالت بین‌المللی را عمیق‌تر کرده و این تصور را تقویت می‌کند که این سیستم برای حمایت از قدرتمندان ساخته شده است.

مفاهیم عمیق

نقض مکرر قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی، از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی تا پاسخ‌های نظامی نامتناسب آن در غزه، اغلب به دلیل حمایت آمریکا بدون مجازات باقی مانده است.

اجازه دادن به رژیم صهیونیستی برای فرار مجدد از نظارت، تنها به نقض‌های آتی منجر می‌شود؛ در این صورت نه فقط رژیم صهیونیستی، بلکه هر طرفی که می‌داند می‌تواند روی حمایت یک متحد قدرتمند حساب کند این نقض‌ها را مرتکب خواهد شد. جهان نمی‌تواند اجازه دهد که قوانین بین‌المللی در چنین مقطع حساسی بی‌معنا شود.

پیامد‌های گسترده‌تر برای سیاست خارجی آمریکا عمیق است. آمریکا برای چندین دهه خود را به‌عنوان قهرمان حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون معرفی کرده است، اما اعمال بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند. 

آمریکا و حمایت از رژیم صهیونیستی؛ نقض حقوق بشر و استاندارد دوگانه‌ای که آشکار است

محافظت از رژیم صهیونیستی دربرابر پاسخگویی در حالی که در ظاهر از حقوق بشر دفاع می‌کند، یک ریاکاری اساسی را آشکار می‌کند؛ چگونه آمریکا می‌تواند از مخالفان خود خواستار رعایت هنجار‌های بین‌المللی شود، درحالی که فعالانه برای براندازی آن هنجار‌ها درجهت منافع متحدان خود تلاش می‌کند؟ این استاندارد دوگانه نه تنها اعتبار آمریکا را، بلکه ساختار نظم حقوقی بین‌المللی را که واشنگتن مدعی حمایت از آن است، تضعیف می‌کند.

این موضوع فراتر از مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین است؛ این درمورد این است که آیا آمریکا به حمایت از چارچوب حقوقی بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم ادامه می‌دهد یا اینکه آیا این سیستم را برای مصلحت سیاسی کوتاه‌مدت از بین خواهد برد.

پرونده دیوان بین‌المللی دادگستری فرصتی را برای آمریکا فراهم می‌کند تا با خودداری از مداخله و اجازه دادن به روند، تعهد خود را به حاکمیت قانون ثابت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *