مواجهه غرب با بحران نیتازن؛ ماده مخدری قوی‌تر از فنتانیل

11:44 - 27 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۵۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه غرب با بحران نیتازن؛ ماده مخدری قوی‌تر از فنتانیل
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که نیتازن قوی‌تر از فنتانیل و صد‌ها برابر قوی‌تر از هروئین است.

خبرگزاری میزان - گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک ماده مخدر مصنوعی مرگ‌بار در سراسر استرالیا در حال گسترش است و کسانی که آن را مصرف کرده‌اند با پیامد‌های آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ این ماده مخدر نیتازن نام دارد. 

نیتازن‌ها

نیتازن‌ها به دسته‌ای از مواد مخدر مصنوعی به نام ایزوتونیتازن‌ها (به اختصار، ایزوها) تعلق دارند؛ این ترکیب‌ها به‌دلیل خواص ضد درد قدرتمندی که دارند مورد توجه قرار گرفته‌اند.

نیتازن‌ها نخستین‌بار در دهه ۱۹۵۰ توسعه یافتند و مصارف پزشکی آن‌ها هرگز به تایید نرسید؛ این مواد مدت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشتند و تنها در محافل دانشگاهی مورد بحث بودند.

یکی از ویژگی‌های شاخص نیتازن‌ها، قدرت بسیار بالای آن‌ها است که گفته می‌شود صد‌ها تا هزاران‎بار قوی‌تر از مورفین و دیگر مواد افیونی قدیمی‌تر و ۱۰ تا ۲۰ برابر قوی‌تر از فنتانیل هستند که عامل اصلی بحران فعلی مواد مخدر در بسیاری از کشورها است.

مواجهه غرب با بحران نیتازن؛ ماده مخدری قوی‌تر از فنتانیل

جرید پکتر، متخصص پزشکی خانواده و پزشک ترک اعتیاد، گفت: کسی درباره منشا و مبدا این ماده مخدر مطمئن نیست. 

از نیتازن‌ها برای تقویت مواد مخدر غیرقانونی استفاده می‌شود، زیرا تولید این مواد مخدر را ارزان‌تر می‌کند؛ اما این دستکاری شیمیایی به بیش‌مصرفی مرگ‌بار این ماده منجر شده است.

نیتازن‌ها برای بیش از نیم قرن خارج فراموش شده بودند، تا اینکه در حدود سال ۲۰۱۹ دوباره به‌عنوان مواد مخدر خیابانی در آمریکای شمالی و اروپا ظاهر شدند؛ طولی نکشید که این مخدر صنعتی به سواحل استرالیا هم راه پیدا کرد.

مرگ براثر مصرف نیتازن‌ها

نیتازن از سال ۲۰۲۱ در هر ایالت و منطقه استرالیا شناسایی شده و با دست‌کم ۱۷ مرگ ناشی از مصرف بیش از حد در ویکتوریا و ۷ مورد در استرالیای جنوبی مرتبط است.

۲ نفر ماه گذشته در کانبرا در فاصله ۲۴ ساعت از یکدیگر براثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در همان زمان که نیتازن‌ها در جامعه پخش شده بودند، جان باختند.

این ماده مخدر قوی‌تر از فنتانیل و صد‌ها برابر قوی‌تر از هروئین است، و در مواد مخدر دیگری از کوکائین و همچنین برخی دارو‌های تقلبی یافت شده است.

براساس گزارش‌ها، مصرف این ماده مخدر به دلیل ارزان بودن آن در حال افزایش است. 

مواجهه غرب با بحران نیتازن؛ ماده مخدری قوی‌تر از فنتانیل

 

به‌گفته کارشناسان، بسیاری از افراد در غرب (آمریکا، استرالیا و اروپا) نمی‌دانند که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند؛ به این معنی که آن‌ها فکر می‌کنند که در حال مصرف کوکائین هستند، اما درواقع ماده بسیار خطرناک‌تر را مصرف می‌کنند. 

باوجود اینکه مصرف ۲ میلی‌گرم از این ماده مخدر برای گرفتن جان افراد کافی است، کارشناسان اکنون بر این باورند که نیتازن بیش از فنتانیل برای غرب را تهدید می‌کند.

تنها در استرالیا، از سال ۲۰۲۱ تعداد رهگیری مواد مخدر صنعتی افزایش یافته است؛ آمار‌های ای‌اف‌پی نشان می‌دهد که در سال مالی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، ۴۷ مورد فنتانیل و نیتازن در بسته‌بندی‌ها در مرز استرالیا شناسایی شده است.

زمانی که فنتانیل، نوع مشابهی از مواد مخدر صنعتی، برای نخستین‌بار بازار غرب را فرا گرفت، طولی نکشید که از خیابان‌ها به حومه شهر‌ها نفوذ کرد.

براساس آمارها، تنها در سال ۲۰۲۳، حدود ۷۵ هزار نفر در آمریکا براثر مصرف این ماده مخدر جان خود را از دست دادند و خانواده‌ها و زندگی‌های متلاشی‌شده را به‌دنبال آن برجای گذاشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *