سازمان انتقال خون یک‌سال زودتر به هدف چشم انداز ۲۰ ساله رسیده است

11:36 - 24 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۹۵۰
سازمان انتقال خون یک‌سال زودتر به هدف چشم انداز ۲۰ ساله رسیده است
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر میزان اهدای خون ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است گفت: طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله قرار بود در سال ۱۴۰۴ در حوزه‌های مختلف، کشور برتر منطقه شویم اما سازمان انتقال خون یک سال زودتر به این درجه رسیده است.

خبرگزاری میزان_ مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران امروز ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ در حاشیه مراسم آیین گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان انتقال خون ایران ضمن اشاره به اینکه موفقیت‌های سازمان انتقال خون نتیجه زحمات همه از جمله اهداکنندگان خون، خیران سلامت، سازمان‌های مردم نهاد و کارمندان سازمان انتقال خون است، گفت: رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۲ سند چشم انداز ۲۰ ساله را ارائه کردند و قرار بود در سال ۱۴۰۴ در حوزه‌های مختلف کشور برتر منطقه شویم اما سازمان انتقال خون یک سال زودتر به این درجه رسیده است.

وی ضمن اشاره به اینکه اهداکنندگان خون سرداران گمنام سلامت هستند و بسیاری از اقدامات درمانی بدون حضور آن‌ها معنایی ندارد، ادامه داد: کارمندان سازمان انتقال خون نیز سربازان گمنام سلامت هستند، در حالی که پزشکان اهدای خون جان بسیاری از انسان‌ها را نجات می‌دهند متوسط دریافتیشان ۲۰ میلیون تومان است.

میزان اهدای خون ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تهیه خون و فرآورده‌های خونی از برنامه‌های اصلی ما است، افزود: طی سال‌های اخیر میزان اهدای خون ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و ذخیره خون به ۸ روز رسیده است.

جمالی با اشاره به اینکه ایجاد انتقال خون پیش بیمارستانی یکی از اقدامات ما بوده است، بیان کرد: اگر این امر توسعه پیدا کند در صحنه حادثه به مجروحان خون تزریق می‌شود و جان بسیاری از افراد نجات پیدا می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه ارتقا سلامت خون و فرآورده‌های خونی از دیگر دستاورد‌های ما بوده است، عنوان کرد: پیش از این نیز خون اهدایی را آزمایش می‌کردیم، اما احتمال آلوده بودن خون و بیمار شدن دریافت کنندگان وجود داشت، اما در حال حاضر امکان آلودگی تقریبا نزدیک به صفر است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه غربالگری آنتی‌بادی پلاسما نیز یکی دیگر از دستاورد‌های ما بوده است، توضیح داد: استفاده از کیسه‌های فیبردار نیز یکی دیگر از اقدامات ما بوده است که مدت زمان بستری در آی سی یو و احتمال مرگ را در اعمال جراحی بزرگ کاهش می‌دهد.

جمالی با اشاره به عدالت در امکانات سازمان انتقال خون در همه نقاط کشور گفت: همان امکاناتی که در تهران داریم در سیستان و بلوچستان و ایلام نیز داریم.

وی ضمن اشاره به افزایش پلاسمای ارسالی از ۱۸۰ هزار لیتر به ۳۵۰ هزار لیتر تا پایان سال ادامه داد: ذخیره استراتژیک کیت و کیسه خون به مدت ۶ ماه از دیگر اقدامات سازمان انتقال خون بوده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه ۸۰ درصد بودجه مورد نیازمان تامین شده است‌، افزود: ایجاد معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون برای اولین بار از دیگر اقدامات ما بوده است، قرار است انتقال خون مردمی شود.

جمالی از آماده‌سازی تدوین برنامه راهبردی انتقال خون خبر داد و بیان کرد: این کارها باید ادامه دار شود. ما ظرفیت تولید علم را در کشور داریم و این ظرفیت وجود دارد که دیگر کشورها از ما یاد بگیرند.

سعی کردیم در جمعیت هلال احمر  اهدای خون را به امری رایج تبدیل کنیم

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم ضمن اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار اهدای خون در سلامت مردم گفت: سه میلیون داوطلب جمعیت هلال احمر در کشور داریم که در بحث اهدای خون نیز فعال هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه سعی کردیم در جمعیت هلال احمر  اهدای خون را به امری رایج تبدیل کنیم، ادامه داد: نه تنها در زمینه اهدای خون، بلکه در زمینه تولید فرآورده‌های خونی می‌توانیم به سازمان انتقال خون کمک‌کنیم. 

می‌توانیم ۸۵ کیلو خون را جابه‌جا کنیم

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در ادامه این مراسم گفت: در ماموریت‌ ناوگروه ۸۶ نیاز داشتیم در حوزه سلامت نیز کاملا مستقل باشیم، به همین جهت بانک خونی داشتیم و ۳ عمل جراحی نیز انجام شد.

وی ضمن اشاره به اینکه می‌توانیم ۸۵ کیلو خون را جابه‌جا کنیم و بنای ما جابه‌جایی به ۱۶۰ کیلوگرم است، ادامه داد: بیمارستان بزرگی داریم و آماده‌ایم تا در حوزه اقیانوسی فعالیت کنیم و در حوزه سلامت نیز بدون مشکل ماموریت انجام دهیم.

 ایجاد معاونت فرهنگی در سازمان انتقال خون سبب شده که این سازمان با سازمان‌های مردم‌نهاد ارتباط مستمر داشته باشد

احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران نیز در این مراسم ضمن اشاره به اینکه به دلیل اینکه مردم در کنار سازمان انتقال خون حضور داشتند به موفقیت رسیده است، گفت: فرهنگ اهدای خون در کشور جاری شده و مسئولان سازمان انتقال خون باید برای این موضوع سرمایه‌گذاری کنند. 

وی افزود: ایجاد معاونت فرهنگی در سازمان انتقال خون سبب شده که این سازمان با سازمان‌های مردم‌نهاد ارتباط مستمر داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *