افزایش ۹ درصدی اهدای خون در سال جاری

15:54 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۳۹۹
افزایش ۹ درصدی اهدای خون در سال جاری
مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه آمار اهدای خون در ۴ ماه اول سال جاری ۹ درصد رشد داشته است گفت: تولید پلاسما طی ۲ سال اخیر از ۱۸۰ هزار لیتر به ۲۶۲ هزار لیتر رسیده و تا پایان سال به ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما می‌رسد.

خبرگزاری میزان - مصطفی جمالی، عصر امروز سه‌شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون گفت: یک اهدا کننده خون که از سن ۱۸ سالگی تا ۶۵ سالگی می‌تواند ۴ نوبت در سال خون اهدا کند، جان صد‌ها نفر را نجات می‌دهد و می‌توان اهدا کنندگان و پزشکان و کارمندان سازمان انتقال خون را سربازان گمنام سلامت دانست.

وی ضمن اشاره به اینکه سازمان انتقال خون تجلی‌گر وفاق ملی است چرا که همه افراد اقلیت‌های مذهبی از جمله زردتشتی، مسیحی، شیعه و سنی خون اهدا می‌کنند، ادامه داد: ایران در منطقه کشورهای برتر در حوزه انتقال خون است. در حال حاضر درخواست خون و فرآورده بیمارستان‌های کشور را پاسخگو هستیم و ذخایرخونی از ۴.۵ روز به ۸ روز رسیده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه آمار اهدای خون در ۴ ماه اول سال جاری ۹ درصد رشد داشته است، افزود: پیش از این در بحث کیفی با مشکلاتی روبه رو بودیم و در حال حاضر آزمایش غربالگری در سراسر کشور انجام می‌شود، استفاده از کیسه اهدای خون فیلتر دار سال گذشته از ۲۵ درصد به ۴۰ درصد و امسال به ۶۰ درصد رسید و تا پایان سال استفاده از کیسه‌ها به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

جمالی با بیان اینکه در حال حاضر آزمایش غربالگری آنتی‌بادی در کشور انجام می‌شود، افزود: بانک اچ‌ای ال که برای سلول‌های بنیادی خون است و جهت درمان سرطان خون و تالاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد را ایجاد کردیم که برای افراد مبتلا و نیازمند اهداکننده سلول بنیادی مناسب را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ کودک به دلیل نبود سلول بنیادی مناسب جان خود را از دست می‌دهند و اگر به ذخایر ۲ میلیون برسیم افراد نیازمند سلول بنیادی اهداکننده مناسب را پیدا می‌کنند، بیان کرد: بانک اچ ال‌ای در ترکیه و‌آلمان نیز وجود دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن بیان اینکه در بند (د) ماده ۷۰ برنامه هفتم توسعه به راه اندازی بانک اچ‌ای ال توصیه شده و سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبار لازم به این بانک مکلف شده است، توضیح داد: پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون با تحقق چشم انداز سال ۱۴۰۴ همزمان شده است.

جمالی ضمن اشاره به اینکه عدالت را در نقاط مختلف کشور برقرار کردیم، عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان ذخایر خونی کمتری وجود دارد و همچنین در این منطقه ابتلا به تالاسمی بیشتر است، اما انجمن تالاسمی و هیپوفیلی نامه‌ای برای تشکر از سازمان انتقال خون به دلیل تامین ذخایر خونی مورد نیاز و عدم وجود دغدغه ذخیره خونی ارسال کردند که این لحظه بهترین لحظه زندگی شخصی من بود.

وی با بیان اینکه تولید پلاسما طی ۲ سال اخیر از ۱۸۰ هزار لیتر به ۲۶۲ هزار لیتر رسیده و تا پایان سال به ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما می‌رسد، گفت: معاونت اجتماعی در سازمان راه اندازی شده و بحث مشارکت خیران مطرح و همکاری بین دستگاهی ایجادشده است، ۱۲ تفاهم نامه انعقاد شده و با پویشی به دنبال افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه نرم افزاری در سازمان انتقال خون طراحی شده که به بیمارستان‌ها متصل می‌شود و فرایند انتقال خون و تضمین کیفیت خون را به طورکامل رصد می‌کند، ادامه داد: ۷۰ درصد از تجهیزات در شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود و از این شرکت‌ها برای تولید تجهیزات سازمان انتقال خون حمایت می‌کنیم. همچنین برای تغذیه اهداکنندگان با شرکت‌های دانش بنیان مذاکره کردیم تا آبمیوه‌ای مناسب افراد اهدا کننده تولید کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به توسعه تخت‌های بیمارستانی نیاز به مصرف خون افزایش پیدا می‌کند و از این رو باید امکانات و اعتبارات لازم برای تأمین فرآورده‌های خون به این سازمان تخصیص داده شود و نیاز به حمایت در همه بخش‌ها از جمله استخدام نیرو هستیم و امیدواریم بودجه انتقال خون را بر اساس واقعیات تدوین کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن اشاره به اینکه در اربعین امسال در بیمارستان‌های مرزی ذخایر خونی را افزایش دادیم، توضیح داد: لازم است در آمبولانس‌ها و بالگردها خون o منفی وجود داشته باشند تا در محل حادثه تزریق و از مرگ و میر جلوگیری شود چرا که در حوادث امکان تعیین گروه خونی وجود ندارد و ممکن است بیمار دچار شوک شود و از این رو به همه مصدومان o منفی تزریق می‌شود.

جمالی عنوان کرد: از اتباع بیگانه خون نمی‌گیریم اما آن‌ها از دریافت کنندگان خون هستند.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *