جزئیات پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ موضوع فلسطین بررسی می‎شود

11:18 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۳۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جزئیات پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ موضوع فلسطین بررسی می‎شود
نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با هدف بررسی وضعیت در شماری از کشور‌ها از ۱۹ شهریور آغاز شده و تا اواسط مهر ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - شورای حقوق بشر سازمان ملل پنجاه‌وهفتمین نشست منظم خود را از ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) تا ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۰ مهر) در کاخ ملل در ژنو برگزار خواهد کرد. 

این نشست از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه، ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) به ریاست عمر زنیبر از کشور مراکش افتتاح شد.

آنچه از پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌دانیم

وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در افتتاحیه سخنرانی کرد.

سخنرانی تورک با محوریت فلسطین و جنگ غزه 

تورک طی سخنانی خود گفت: ما می‌دانیم که جنگ‌ها به نسل‌های آینده سرایت می‌کنند و در صورت رسیدگی نکردن به علل آن، چرخه‌های تکراری نفرت پرورش داده می‌شوند؛ متاسفانه، جنگ غزه نمونه اصلی آن است.

او اضافه کرد: از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی از سوی نظامیان اسرائیلی کشته، هزاران نفر مجروح و هزاران نفر در غزه زیر آوار مانده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت: فلسطینی‌ها هر روز برای زنده ماندن تلاش می‌کنند؛ نزدیک به ۱.۹ میلیون نفر چندین‌بار به اجبار در سراسر این باریکه آواره شده‌اند؛ در حالی که تعداد واقعی احتمالا بیشتر است، تقریبا ۱۰ هزار فلسطینی در زندان‌ها یا تاسیسات نظامی موقت اسرائیل نگهداری می‌شوند که بسیاری از آن‌ها خودسرانه بوده و بیش از ۵۰ نفر به دلیل شرایط غیرانسانی و بدرفتاری جان خود را از دست داده‌اند.

وولکر تورک همچنین اظهار کرد: در کرانه باختری، عملیات‌های مرگ‌بار و مخرب، که برخی از آن‌ها در مقیاسی هستند که در ۲ دهه اخیر شاهد نبودیم، وضعیت فاجعه‌بار را وخیم‌تر می‌کند، وضعیتی که پیش‌تر با خشونت جدی شهرک‌نشینان تشدید شده است.

آنچه از پنجاه‌وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌دانیم

او توضیح داد که پایان دادن به جنگ غزه و جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای تمام‌عیار یک اولویت مطلق و فوری است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: به همین ترتیب، وضعیت گسترده‌تر غیرقانونی در سرتاسر سرزمین فلسطین اشغالی ناشی از سیاست‌ها و اقدام‌های اسرائیل، همان‌طور که دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی خود در ماه جولای (تیر) به‌وضوح بیان کرده است، باید به‌طور جامع مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ۵ هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل 

شورای حقوق بشر طی این نشست ۵ هفته‌ای ۳۰ گفت‌وگوی تعاملی با دارندگان ماموریت رویه‌های ویژه، مکانیسم‌های کارشناسی و مکانیسم‌های تحقیقی برگزار خواهد کرد.

گفت‌وگو‌های تعاملی با کمیساریای عالی تحت دستورکار شماره ۲ درمورد نیکاراگوئه، دستورکار شماره ۴ درمورد میانمار، و دستورکار شماره ۱۰ درمورد اوکراین، هندوراس و هائیتی برگزار خواهد شد. 

شورا همچنین گفت‌وگو‌های تعاملی را درمورد افغانستان و سودان تحت بند دوم دستورکار برگزار خواهد کرد.

محور‌های دیگر این شورا پیشبرد عدالت نژادی و برابری در اجرای قانون، میراث هسته‌ای در جزایر مارشال و گفت‌وگو با کمیساریای عالی و تیم کارشناسان بین‌المللی کنگو و همچنین گفت‌وگوی تعاملی با کمیته مشورتی خواهد بود. 

شورای حقوق بشر در ادامه ۶ میزگرد درمورد ارتقاء و حمایت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب رسیدگی به نابرابری‌ها، آموزش با کیفیت برای صلح و مدارا برای هر کودک، حق توسعه، اجرای تعهد‌های دولت‌ها درمورد نقش خانواده در حمایت از حقوق بشر و حقوق مردمان بومی برگزار خواهد کرد. 

شورای حقوق بشر علاوه بر این، گزارش‌های کشوری و موضوعی دبیرکل را، ازجمله گزارش وی درمورد اقدام‌های تلافی‌جویانه علیه کسانی که به‌دنبال همکاری با سازمان ملل هستند، بررسی می‌کند.

در بخشی دیگر، گزارش‌ها و به‌روزرسانی‌های شفاهی درمورد وضعیت حقوق بشر در میانمار، سریلانکا و نیکاراگوئه ارائه خواهد شد؛ همچنین وضعیت ونزوئلا، بوروندی، سوریه، بلاروس، اوکراین و فدراسیون روسیه تحت دستورکار شماره ۴ بررسی خواهد شد. 

بررسی شرایط سودان جنوبی، سومالی، آفریقای مرکزی و کامبوج در دستورکار شماره ۱۰ قرار دارد؛ در پایان نشست، شورا ۴ نفر را به‌عنوان گزارشگر رویه‌های ویژه و مکانیسم‌های کارشناسی منصوب و ۴ عضو کمیته مشورتی خود را انتخاب می‌کند.

نتایج نهایی تحقیقات دوره‌ای جهانی درباره ۱۴ کشور نیز، یعنی کشور‌های نیوزلند، افغانستان، شیلی، قبرس، ویتنام، یمن، وانواتو، مقدونیه شمالی، کومور، اسلواکی، اریتره، اروگوئه، جمهوری دومینیکن و کامبوج بررسی خواهد شد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *