سیاست‌های مهاجرتی انگلیس برای عقب راندن مهاجران

12:01 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۰۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست‌های مهاجرتی انگلیس برای عقب راندن مهاجران
کارشناسان می‌گویند که دولت انگلیس باید به‌جای اقدام علیه آنچه قاچاقچیان انسان می‌خواند، مسیر‌های امنی را برای مهاجران ایجاد کند.

خبرگزاری میزان - انتظار می‌رود مرگ‌ومیر در کانال مانش در ماه‌های آینده به اوج ویرانگر جدید افزایش یابد؛ خیریه‌ها و کارشناسان هشدار می‌دهند که آنچه اقدام حزب کارگر علیه قاچاقچیان خوانده می‌شود، می‌تواند روش‌های خطرناکی را برای عقب راندن قایق‌های حامل مهاجران ایجاد کند.

مسیری که همچنان قربانی می‌گیرد

براساس آمارها، تاکنون ۴۳ نفر در تلاش برای عبور از کانال مانش در سال جاری جان خود را از دست داده‌اند؛ در یکی از تازه‌ترین حوادث که طی روز‌های اخیر رخ داد، ۶ کودک و یک زن باردار در میان ۱۲ نفری بودند که در این مسیر غرق شدند.

گروه‌های بشردوستانه همچنان از دولت انگلیس می‌خواهند که مسیر‌های امن و قانونی ایجاد کند تا جایگزینی برای مسیر‌های مرگ‌بار ایجاد کند؛ اما براساس گزارش‌ها، تمرکز دولت تنها بر تلاش‌ها برای آنچه درهم شکستن باند‌های قاچاق انسان خوانده می‌شود، است.

یک منبع وزارت کشور انگلیس که نخواست نامش فاش شود، گفت: هیچ صحبتی درباره توسعه طرح‌های جدید پناهندگی یا ویزای بشردوستانه در این وزارتخانه وجود نداشته است.

او اضافه کرد: آن‌ها امیدوارند که نیازی به وضع قوانین در مورد مسیر‌های امن و قانونی یا تغییر قانون فعلی پناهندگی نداشته باشند.

سیاست‌های مهاجرتی انگلیس و جان‌هایی که در خطر است

نظرسنجی Focaldata برای اندیشکده British Future در سال ۲۰۲۴ نشان داد که نیمی از مردم انگلیس از ایجاد ویزا برای اجازه دادن به پناهجویان برای سفر ایمن به این کشور و کاهش عبور با قایق‌های کوچک، حمایت می‌کنند.

اما وزیران از زمان انتخابات هیچ پیشنهادی برای کاهش عبور قایق‌های حامل مهاجران ارائه نکرده‌اند، در عوض برای ایجاد یک فرماندهی جدید امنیت مرزی تلاش می‌کنند که مجری قانون و آژانس‌های اطلاعاتی مختلف را به هم مرتبط کند.

کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید که او کاملا متقاعد شده که از بین بردن باند‌های قاچاق بهترین راه برای مقابله با بحران است. 

سیاستی که دولت انگلیس در پیش گرفته به این معنی است که هدف آن‌ها تنها جلوگیری از ورود مهاجران به کشورشان است و نه رسیدگی به وضعیت مهاجرانی که به‌دنبال پناهندگی هستند. 

براساس گزارش‌ها، بیش از ۲۲ هزار نفر از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون با قایق‌های کوچک به انگلیس رسیده‌اند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است؛ ورود مهاجران به انگلیس در سال ۲۰۲۲ به بیشترین حد خود رسیده بود. 

مهاجران مجبور به انتخاب راه‌های خطرناک هستند

آملی مویارت، از موسسه خیریه فرانسوی Utopia ۵۶، گفت که باوجود افزایش حضور افسران مرزی در سواحل و اقدام برای کاهش تردد قایق‌ها، اما هنوز هزاران نفر در ساحل شمالی فرانسه منتظر سوار شدن به قایق‌ها (برای حرکت به‌سمت انگلیس) هستند.

او گفت: هنوز تقاضای زیادی برای سوار شدن بر قایق‌ها دیده می‌شود، اما قایق‌های کمتری وجود دارد، به این معنی که مهاجران بیشتری در هر یک قایق‌ها حضور دارند و این یعنی امنیت آن‌ها بیشتر به‌خطر می‌افتد. 

گاردین گزارش کرد که تمام اقدام‌هایی که فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها انجام می‌دهند، راه‌حل مناسب نیستند، بلکه باعث می‌شوند مردم بیشتر و بیشتر ریسک کنند و راه‌های خطرناک را انتخاب کنند. 

در ماه آوریل (اسفند/فروردین)، بیش از ۱۰۰ نفر در حالی که پلیس فرانسه با گاز اشک‌آور به سمت آن‌ها شلیک می‌کرد، سعی کردند از ساحلی در ویمرو سوار یک قایق شوند؛ در ادامه ۵ نفر از جمله یک دختر ۷ ساله جان خود را ا دست دادند. 

سیاست‌های مهاجرتی انگلیس و جان‌هایی که در خطر است

آملی مویارت همچنین گفت: ما نگران هستیم، زیرا تنها چیزی که از دولت‌های انگلیس و فرانسه شنیده‌ایم این است که آن‌ها می‌خواهند به اقدام علیه قاچاقچیان ادامه دهند و این بدان معناست که مردم بیشتر و بیشتر ریسک می‌کنند.

وی همچنین گفت: این اقدام‌ها عبور مهاجران را متوقف نمی‌کند، زیرا این افراد راه‌حل دیگری ندارند؛ اگر دولت می‌خواهد جان افراد را نجات دهد، باید مسیر‌های امنی را برای پناهندگی مردم ایجاد کند و این تنها راه برای جلوگیری از آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، است.

کارشناسان می‌گویند که بدتر شدن شرایط آب‌وهوایی در کانال مانش و خنک شدن دمای دریا، عبور و مرور را در ماه‌های آینده خطرناک‌تر می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *