بازپروری و توانمندسازی زندانیان از راه اشتغالزایی|

هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان لرستان در ۵ ماهه نخست سال صاحب شغل شدند

9:00 - 14 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۴۵۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان لرستان در ۵ ماهه نخست سال صاحب شغل شدند
اشتغال زندانیان؛ کلیدواژه‌ای که بار‌ها و بار‌ها در سند تحول قضایی به آن اشاره شده و حالا سازمان زندان‌ها در تلاش است از طریق آموزش و مهار‌ت‌آموزی به زندانیان در سراسر کشور زمینه اصلاح و بازپروری آنان را از طریق اشتغالزایی فراهم کند تا هم به اقتصاد زندانیان و خانواده‌های آنان کمک کند و هم آمادگی آنان را برای ورود به جامعه پس از دوران محکومیت مهیا کند.

خبرگزاری میزان- زندان، محلی است برای مجازات و نگهداری مجرم یا متهم و ایجاد محدودیت برای او. در واقع هدف از کیفر زندان از نظر قانون گذار این است که متهم یا مجرم در ایامی که از حق آزادی محروم است و در زندان به سر می‌برد به رفتار مجرمانه خود بیاندیدشد تا از تکرار مجدد جرم پرهیز کند، اما باید به این واقعیت نیز توجه داشت که برای کاهش آثار و تبعات حبس در شخصیت فردی و اجتماعی افراد باید تا حدممکن از زندانی کردن افراد پرهیز کرد و به نوعی زندان آخرین راه چاره برای تنبیه مجرمان باشد. چنان‌که ریاست قوه قضاییه نیز بار‌ها در سخنان خود به این موضوع تاکید کرده است.

برپایه این گزارش، با توجه به اینکه در ایام حبس اکثر زندانیان اوقات فراغت و بیکاری زیادی را در طول روز دارند می‌توان با برنامه‌ریزی مدون و دقیق و برگزاری دوره‌های آموزشی و فنی برای زندانیان از این فرصت برای اصلاح و آماده‌سازی آنان جهت بازگشت به زندگی شرفتمندانه استفاده کرد.

از این رو سازمان زندان‌ها همواره تلاش کرده اهمیت و نگاه ویژه‌ای به مقوله اشتغال زندانیان داشته باشد چرا که اگر هر زندانی در دوره حبس خود، دارای شغل و درآمد باشد بالطبع از آثار سوء حبس به ویژه تاثیر آن بر اقتصاد خانواده این زندانیان کاسته خواهد شد.

بازپروری و توانمندسازی زندانیان از راه اشتغالزایی/ هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان در ۵ ماهه نخست سال جاری صاحب شغل شدند

رئیس سازمان زندان‌ها: توسعه اشتغال در زندان‌ها در برنامه‌های راهبردی سازمان قرار دارد

غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور چندی پیش در سومین جشنواره تجلیل از کارکنان سازمان زندان‌های سراسر کشور «یادبود شهید سیداسدالله لاجوردی» با بیان اینکه مهمترین رسالت سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت زندانیان است، تصریح کرد: بهترین بستر برای تحقق این رسالت مهم توسعه اشتغال و حرفه آموزی در بین زندانیان است.

بازپروری و توانمندسازی زندانیان از راه اشتغالزایی/ هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان در ۵ ماهه نخست سال جاری صاحب شغل شدند

وی با اشاره به اهمیت اشتغال زندانیان، عنوان کرد: در سند تحول قضایی ۳۰۰ برنامه در قالب ۱۰ طرح پیشران تدارک دیده شده است و یکی از طرح‌های پیشران در سند تحول به اشتغال زندانیان اختصاص یافته است. این برنامه راهبردی توسعه اشتغال در سازمان زندان‌ها مورد توجه قرار گرفته است و این حرکت روبه جلو براساس آمار‌های موجود در سال‌های اخیر در واقع برنامه راهبردی سازمان بوده است و این برنامه با رویکرد اشتغال صنعت محور در سال جدید در حال اجرا اشت.

محمدی تاکید کرد: اشتغال صنعت محور پایدارترین نوع اشتغال است که می‌تواند تعداد زیادی از زندانیان را مشغول به کار کند و اینگونه دستمزد بیشتری نیز به زندانیان اختصاص پیدا می‌کند.

ایجاد اشتغال برای هزار و ۶۳۱ نفر از زندانیان استان لرستان در سال ۱۴۰۲

عبدالمجید کشوری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان لرستان در این رابطه و در تشریح اقدامات انجام گرفته در زندان‌های استان در گفتگو با میزان اظهار کرد: درسال ۱۴۰۲ در زندان‌های استان لرستان حدود هزار و ۶۳۱ نفر از واجدین شرایط مشغول به کار بودند که این تعداد ۶۳ درصد از جمعیت زندانیان استان را شامل می‌شد.

 وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۳ میلیارد تومان دستمزد به زندانیان استان پرداخت شد.

بازپروری و توانمندسازی زندانیان از راه اشتغالزایی/ هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان در ۵ ماهه نخست سال جاری صاحب شغل شدند

اشتغال هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان در ۵ ماهه نخست سال جاری

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی لرستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه نیز هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان در مشاغل فنی و حرفه‌ای، صنایع دستی (چرم، قالیبافی، چوب و...) و کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند که در همین راستا، بیش از ۱۰ میلیارد تومان دستمزد به این زندانیان استان پرداخت شده است.

برگزاری مرحله استانی سومین دوره مسابقات آزاد مهارت‌های زندانیان لرستان

وی ادامه داد: در همین راستا مردادماه سال جاری مرحله استانی مسابقات مهارت‌های زندانیان در رشته‌های پیرایشگری، فرش‌بافی، چرم، خیاطی، فناوری خودرو، صنایع چوب، برق ساختمان و جوشکاری برگزار شد و در پایان این مسابقات از نفرات اول تا سوم هر رشته با اهدای لوح و جوایز نقدی تقدیر به عمل آمد.

بازپروری و توانمندسازی زندانیان از راه اشتغالزایی/ هزار و ۷۱۰ نفر از مددجویان استان در ۵ ماهه نخست سال جاری صاحب شغل شدند

کشوری همچنین هدف از برگزاری این مسابقات را آموزش و کسب مهارت توسط زندانیان دانست و گفت: این کسب مهارت می‌تواند به ایجاد شغل برای زندانیان نیز منجر شود.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال در زندان‌های استان، اظهارکرد: یکی از اولویت‌های ستاره دار ومهم سازمان زندان‌ها ایجاد اشتغال وحرفه آموزی برای زندانیان است که سرنوشت زندانی را در زمینه شیوه تفکر، اندیشه و ایجاد درآمد پایدار و در نهایت تامین معیشت آنان وخانواده هایشان متحول خواهد کرد.

کشوری گفت: مدیریت و همکاران زندان‌ها در وهله اول خود را مددکار زندانیان و خانواده‌هایشان دانسته و تلاش می‌کنند تا با حرفه آموزی و توانمندسازی جامعه هدف در زندان‌ها سرنوشت زندانیان تغییر مثبت پیدا کرده و با یادگیری یک حرفه، توانمند به آغوش جامعه بازگردند که این یک هدف غایی و ارزشمند و مورد توجه دستگاه قضایی است که از برنامه ریزی‌های هدفمند سازمان زندان‌ها نیز هست.

آزادی ۱۸۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان

وی در رابطه با آمار آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان نیز، گفت: در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۸۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با همت نیکوکاران و تلاش‌های کارکنان ستاد دیه و زندان‌های استان آزاد شدند.

کشوری ادامه داد: مجموع بدهی این نیازمندان ۳۲۰ میلیارد تومان بود. همچنین از این تعداد مددجوی آزاد شده ۱۷۴ مددجو مرد و ۶ مددجو زن بودند.

وی در تشریح آمار استفاده از پابند الکترونیک برای مددجوان زندان‌های استان نیز، عنوان کرد: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۳۵۶ نفر از مددجویان زندان‌های استان مشمول استفاده از پابند الکترونیک شدند. این در حالی است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۱ مورد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *