نقض حقوق بشر در صنعت بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا

9:05 - 06 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۲۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بشر در صنعت بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا
بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا به‌عنوان مراکزی سودده در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند که وضعیت حقوق بشری در آن‌ها به سمت وخامت بیشتر حرکت می‌کند.

خبرگزاری میزان – سیاست‌های ضدمهاجرتی آمریکا سرنوشت بسیاری از مهاجران و پناهجویان را به بازداشتگاه‌های گمرک و حفاظت مرزی (CBP) و اداره مهاجرت و گمرک (ICE) این ختم می‌کند.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره سوءاستفاده، خودداری از ارائه مراقبت‌های پزشکی و روانی، مراقبت پزشکی ناکافی، بدرفتاری، تجاوز جنسی و استفاده گسترده از سلول‌های انفرادی در مراکز بازداشت سراسر آمریکا تایید شده است؛ تعدد و تکرر این گزارش‌ها رابطه مستقیمی با تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی این کشور داشته است.

تلاش مقام‌ها و نهاد‌های آمریکایی برای مخفی نگه داشتن گزارش‌های مربوط به نقض حقوق مهاجران در بازداشتگاه‌های مهاجرتی اداره‌های گمرک و حفاظت مرزی و مهاجرت و گمرک این کشور نتوانسته است مانع افشاگری‌های مختلف در این‌باره شود، هرچند روند رسیدگی به چالش یادشده را دچار ضعف کرده است.

در روزهای اخیر گزارش‌های افشاگرانه مختلفی درباره آنچه در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا می‌گذرد، منتشر شده و نگرانی‌ها و انتقاد‌های گسترده‌ای را درپی داشته است.

 

افشاگری‌های مداوم درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا؛ نقض حقوق بشر ادامه دارد

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در وب‌سایت خود اعلام کرده است که مراکز بازداشت مهاجران در این کشور به دلیل سوء‌استفاده، بی‌توجهی فراگیر پزشکی و بی‌توجهی کامل به منزلت افراد تحت بازداشت شناخته می‌شود؛ در گزارش اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، دیگر موسسه‌های غیر دولتی و کارشناسان پزشکی آمده است که تقریبا تمام مرگ‌های گزارش‌شده در بازداشتگاه‌های اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE) از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، احتمالا می‌توانستند در صورت ارائه مراقبت‌های پزشکی مناسب، رخ ندهند.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا با وجود این مرگ‌های غم‌انگیز، مراکز بازداشت مهاجران را فعال نگه داشته است؛ دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای انجام تغییر، فعالانه تلاش می‌کند تا سیستم بازداشت را با انعقاد قرارداد‌های جدید با شرکت‌های خصوصی گرداننده زندان‌ها که از رنج انسان‌ها سود می‌برند، گسترش دهد.

در همین حال، براساس گزارشی تازه، دیده‌بان حقوق بشر از دولت آمریکا به دلیل اعطای مجوز برای استفاده از سلول انفرادی در زندان‌های خود به‌ویژه در بازداشتگاه‌های مهاجران انتقاد کرده است؛ براساس گزارش‌ها، مهاجران بازداشت‌شده برای مدت‌ زمانی که سازمان ملل آن را شکنجه می‌داند، در سلول انفرادی حبس می‌شوند.

این سازمان بین‌المللی نه‌تنها خواستار پایان دادن به استفاده از سلول‌های انفرادی در این مراکز شد، بلکه خواستار لغو تدریجی روند بازداشت مهاجران نیز شده است؛ دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: تحمیل سلول انفرادی یک محرومیت شدید از حقوق است که با منافع مشروع دولت در زمینه بازداشت مهاجرتی تناسب ندارد.

 

افشاگری‌های مداوم درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا؛ نقض حقوق بشر ادامه دارد

افشاگری درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی در لوئیزیانا

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌هند که سوءرفتار با مهاجران و پناهجویان در بازداشتگاه‌های مهاجرتی ایالت لوئیزیانا بیداد می‌کند؛ هزاران مهاجر زندانی در این بازداشتگاه‌ها مورد ضرب‌وشتم، تجاوز جنسی و محرومیت از دسترسی به غذا و آب تمیز قرار گرفته‌اند.

ائتلافی از گروه‌های حقوق بشری RFK Human Rights، دوشنبه، پنجم شهریور گزارشی ۱۰۷ صفحه‌ای را با عنوان Inside the Black Hole: Systemic Human Abuses Against Immigrants Detained and Dinpeared in Louisiana، منتشر کردند که فاش می‌کند، سوءرفتار با هزاران مهاجر در بازداشتگاه‌های فدرال مهاجرت در ایالت لوئیزیانا، امری شایع، غیرانسانی و مطابق با تعریف قانونی شکنجه است.

این گزارش براساس مصاحبه‌هایی که طی یک دوره ۲ ساله با بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ مهاجر زندانی در ۹ مرکز بازداشت ایالت لوئیزیانا تهیه شده است، تصویری را از زندگی دشوار و فلاکت‌بار مهاجران و پناهجویان در تاسیساتی ترسیم می‌کند که هشت مورد آن‌ها به دست پیمانکاران خصوصی اداره می‌شوند؛ این پیمانکاران عمدتا هزینه زیادی را برای لابی‌گری و کمک‌های مختلفی را به کارزار‌های سیاستمداران آمریکایی انجام داده‌اند.

گزارش ائتلاف گروه‌های حقوق بشری درباره بازداشتگاه‌های مهاجران در ایالت لوئیزیانا آمریکا همچنین نشان می‌دهد که این ایالت دومین ایالت بزرگ برای بازداشت مهاجران پس از ایالت تگزاس است و هر روز بیش از ۶ هزار نفر، شامل پناهجویان تازه‌وارد و همچنین ساکنان طولانی‌مدت آمریکا از کشور‌های دیگر، در بازداشتگاه‌های این ایالت در حبس هستند.

سوءرفتار با مهاجران زندانی در این بازداشتگاه‌ها شامل غل‌وزنجیر کردن زندانیان برای مدت طولانی در موقعیت‌های دردناک، آب آشامیدنی کثیف، موادغذایی آلوده به مدفوع موش و محرومیت یا محدود کردن دسترسی به درمان‌های پزشکی و سلامت روان است.

تهیه‌کنندگان گزارش یادشده تاکید کردند که این مراکز به‌عنوان مجازات جهت شکستن اراده و آسیب رساندن به سلامت روان افراد بازداشت‌شده طراحی شده و اداره می‌شوند؛ مقام‌های این مراکز به‌طور گسترده حقوق بشر را نقض می‌کنند و بازداشت‌شدگان را در شرایط تنبیهی غیرقابل تشخیص از زندان‌ها در برخی موارد برای دوره‌های طولانی به‌مدت چند سال حبس می‌کنند

در برخی موارد، آزار‌هایی که افراد بازداشت‌شده دیده‌اند، با تعاریف شکنجه یا رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز براساس معاهدات بین‌المللی حقوق بشر که آمریکا نیز آن‌ها را پذیرفته است، مطابقت دارد.

گزارش یادشده همچنین آورده است که زنان بازداشت‌شده به‌طور معمول از محصولات ضروری بهداشتی محروم می‌شوند، برخی از بازداشت‌شدگان تحت کنترل بیش از ۲۴ ساعت به‌طور همزمان از خوردن غذا، آب، ورزش یا امکانات دستشویی محروم بودند و برخی دیگر ازسوی نگهبانان مورد تمسخر، ضرب‌وشتم یا تجاوز جنسی قرار گرفتند.

 

افشاگری‌های مداوم درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا؛ نقض حقوق بشر ادامه دارد

گزارش افشاگرانه یادشده همچنین آورده است که بازداشت مهاجرت سودآور است، زیرا بازداشتگاه‌ها از ارائه هرگونه خدمات اولیه به بازداشت‌شدگان نیز خودداری می‌کنند؛ به همین دلیل مقاومت‌های جدی در مسیر تعطیل شدن آن‌ها با وجود گزارش‌های مختلف درباره نقض گسترده حقوق بشر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی وجود دارد.

یک وکیل حقوق بشری در این باره اظهار کرد: مهاجران و پناهجویان زندانی در بازداشتگاه‌های مهاجرتی لوئیزیانا در حالی هدف رفتار‌های توهین‌آمیز و شکنجه قرار می‌گیرند که از آزارواذیت و خشونت در کشور‌های خود گریخته‌اند؛ اسناد متعددی وجود دارند که روایت‌های این افراد را تایید می‌کنند؛ ما خواستار تعطیلی این بازداشتگاه‌ها هستیم.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا در واکنش به این گزارش با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که به سلامت و رفاه حال همه بازداشت‌شدگان متعهد است و یافته‌های گزارش ائتلاف حقوق بشری را رد می‌کند؛ با وجود این، مدرک و سندی برای این ادعا‌های خود ارائه نکرد.

افشاگری درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی فلوریدا

انجمن عدالت مهاجرتی کالیفرنیا (CCIJ) در جدیدترین گزارش افشاگرانه خود که هفته جاری منتشر شد، اعلام کرد که ۶۲ مهاجر زندانی در بازداشتگاه‌های Golden State Annex و Mesa Verde در شهر کرن ایالت کالیفرنیا در این اعتراض شرکت کرده‌اند.

یکی از مهاجران زندانی می‌گوید که این مراکز برای کسب سود، حقوق بازداشت‌شدگان را نادیده می‌کنند؛ پیش از این نیز مراکز بازداشت مهاجران زیر نظر اداره مهاجرت و گمرک آمریکا شاهد اعتصاب‌های غذایی در اعتراض به شرایط این مراکز بوده‌اند.

۵۹ مهاجر در ماه جولای (تیر) اعتصاب‌های غذایی را در بازداشتگاه‌های اشاره شده، برگزار کرده بودند؛ در ادامه اعتصاب‌ها، ۴۲ نفر از مهاجران بازداشت‌شده در گلدن‌استیت‌انکس دست به اعتصاب غذا زدند؛ چندین نفر از مهاجران به‌مدت ۱۲ روز به اعتصاب غذا ادامه دادند؛ این افراد در ۲۳ جولای (۲ مرداد) از سوی نگهبانان تهدید شدند.

اعتصاب‌های غذایی در ماه آگوست (مرداد/شهریور) با اعتصاب غذای ۶۲ نفر در هر ۲ مرکز آغاز شد؛ براساس گزارش‌ها، این اعتصاب‌ها همچنان ادامه دارد.

انجمن عدالت مهاجرتی کالیفرنیا در بیانیه‌ای، گفت: مردم برای حق خوردن یک میوه یا مراجعه به پزشک نباید مجبور به اعتصاب غذا شوند؛ مهاجران از دسترسی به فضای باز محروم بودند و اقلام غیرخوراکی آن‌ها مصادره شده است.

فعالان حقوق بشر در ۲ هفته نخست ماه آگوست بیش از ۱۰۰ مورد نقض استاندارد‌ها را در هر ۲ بازداشتگاه ثبت کردند.

براساس گزارش‌ها، موارد نقض استاندارد‌ها شامل خودداری از اجازه به افراد بازداشت‌شده برای برقراری تماس تلفنی، تامین نکردن نیاز‌های غذایی و شرایط نامناسب بهداشتی است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کارکنان بازداشتگاه‌های مرزی به اعضای خانواده مهاجران زندانی می‌گویند که نمی‌توانند با بستگان خود ملاقات کنند؛ همچنین براساس گزارش انجمن عدالت مهاجرتی کالیفرنیا، کارکنان بازداشتگاه گلدن استیت انکس اموال شخصی اعتصاب‌کنندگان مانند قهوه و چای را مصادره کردند.

براساس گزارش نیوزویک گفته می‌شود که مقام‌های این بازداشتگاه‌ها مهاجران را به دلیل تصمیم به اعتصاب از دیگر مهاجران بازداشت‌شده جدا کرده‌اند.

 

افشاگری‌های مداوم درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا؛ نقض حقوق بشر ادامه دارد

دلیل ادامه فعالیت بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا

بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا بسیار سودآور هستند و به همین دلیل پیمانکاران خصوصی برای به دست آوردن امتیاز اداره این بازداشتگاه‌ها با هم به‌شدت رقابت و حتی با سیاستمداران لابی می‌کنند.

این بازداشتگاه‌ها نه فقط خدمات اولیه را به بازداشت‌شدگان ارائه نمی‌کنند، بلکه با کاهش نیرو‌های موردنیاز برای اداره و نگهبانی از هزینه‌های خود می‌کاهند؛ سود این شرکت‌ها بسیار هنگفت است.

Geo Group به‌عنوان یک شرکت خصوصی در ایالت فلوریدا آمریکا در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) درآمد سالانه ۲.۴۱ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۳ گزارش کرد.

در عین حال، کارشناسان و مدافعان حقوق بشر اعلام کردند که مخفی نگه داشتن گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی سبب تضعیف رسیدگی به این روند شده است.

همین موضوع سبب می‌شود که شکایت‌های مطرح‌شده در این باره، عمدتا مخفی بمانند و حتی پس از آشکار شدن مورد پیگیری قرار نمی‌گیرند.

کدام ایالت‌های آمریکا بالاترین میزان نقض حقوق بشر را در بازداشتگاه‌های مهاجرتی ثبت کرده‌اند؟

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا در سراسر این کشور دست‌کم ۱۲۰ مرکز بازداشت دارد که متعلق به ترکیبی از شرکت‌ها، آژانس‌های محلی، ایالتی و فدرال هستند؛ با وجود این، تعداد بسیار بالایی از بازداشت‌شدگان در ۱۰ مرکز حبس می‌شوند که تبدیل به زندان‌های بزرگ شده‌اند.

گزارش‌های افشاگرانه متعدد درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا نشان می‌دهند که نقض حقوق بشر و کمبود‌های دیگر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی سراسر این کشور وجود دارند، اما این معضل در ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، نیویورک و تگزاس جدی‌تر هستند.

رشد روند نقض حقوق مهاجران و پناهجویان در مراکز یادشده در دولت‌های مختلف آمریکا وجود داشته است و محدود به سیاست‌های ضدمهاجرتی یک یا ۲ دولت این کشور نیست، اما رشد شمار مهاجران و پناهجویان بازداشت‌شده سبب شده تا این مشکلات بیش از دیگر زمان‌ها به چشم بیایند.

نقض حقوق بشر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا

گزارش‌های افشاگرانه نشان می‌دهند که طیف گسترده‌ای از حقوق اولیه و بشری مهاجران و پناهجویان بازداشت‌شده در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا نقض می‌شوند؛ مهم‌ترین موارد نقض حقوق مهاجران بازداشت‌شده در مراکز یادشده که با اسناد و مدارک متعددی پشتیبانی می‌شوند، عبارتند از:

تجاوز جنسی: تجاوز جنسی به مهاجران و پناهجویان در دوره حبس در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا یک امر معمول و یک مشکل رایج است؛ کودکان و زنان مهاجر و پناهجو از اصلی‌ترین قربانیان این چالش غیرانسانی در مراکز یادشده هستند.

این بحران در حالی ادامه دارد که قوانین متعددی برای محافظت از مهاجران بازداشت شده در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در برابر تجاوز و آزار جنسی وجود دارد.

براساس یک بررسی رسمی بین ژانویه ۲۰۱۰ (۱۱ دی ۱۳۸۹) تا جولای ۲۰۱۶ (۱۱ تیر ۱۳۹۵) بیش از ۳۳ هزار شکایت از آزار فیزیکی جنسی در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا ثبت شد.

با وجود این کمتر از یک درصد از شکایت‌ها به آغاز تحقیقات منجر شدند.

آنچه سبب تداوم بحران تجاوز جنسی در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا می‌شود، غلبه فرهنگ تجاوز در جامعه عمومی به‌طور کلی و در زندان‌های این کشور به‌طور خاص است.

دسترسی نداشتن به حقوق اولیه به دلیل موانع زبانی و عدم دسترسی: کارشناسان و فعالان حقوق بشر تاکید دارند که با وجود استمرار چالش موانع زبانی مهاجران و پناهجویان، بازداشتگاه‌های مهاجرتی از ارائه خدمات موردنیاز در این باره از جمله استخدام مترجم خودداری می‌کند.

این امر سبب می‌شود تا مهاجران و پناهجویان بازداشت‌شده حتی از حقوق اولیه خود نیز محروم شوند؛ مهاجران و پناهجویان بازداشت شده در چنین شرایطی از استاندارد‌های لازم برای جلوگیری از تجاوز جنسی و خودکشی یا دریافت مراقبت‌های پزشکی محروم شده و در بسیاری از موارد، اسنادی را که اطلاعی از متنشان ندارند، امضا می‌کنند.

 

افشاگری‌های مداوم درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا؛ نقض حقوق بشر ادامه دارد

مراقبت‌های بهداشتی ناکافی و شرایط نامناسب: ارائه نشدن مراقبت‌های بهداشتی و وجود شرایط نامناسب یکی از تکراری‌ترین چالش‌ها در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا است.

براساس گزارش‌ها، مقام‌های بازداشتگاه‌های مهاجرتی عامدانه نیاز‌های درمانی و پزشکی بازداشت‌شدگان را نادیده می‌گیرند و این امر در برخی موارد به بهای جان آن‌ها تمام می‌شود.

ارزیابی نکردن سلامت روان بازداشت‌شدگان نیز چالش مهمی است که پیامد‌های خطرناکی دارد.

حبس در سلول انفرادی: استفاده گسترده، طولانی‌مدت و نادرست از سلول انفرادی در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا از سوی فعالان و کارشناسان حقوق بشری یکی از مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در این مراکز است.

در عین حال، بررسی‌ها نشان‌دهنده اعمال تبعیض علیه بازداشت‌شدگان گروه‌های نژادی در اعمال حبس در سلول‌های انفرادی در بازداشتگاه‌های مهاجرتی است.

مقام‌های بازداشتگاه‌های مهاجرتی برای توجیه استفاده گسترده از حبس در سلول انفرادی، از این اقدام با عبارت‌هایی مانند تفکیک اداری و انضباطی، قرنطینه پزشکی، واحد‌های تفکیک‌شده و واحد‌های مدیریتی ویژه یاد می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند حبس طولانی‌مدت انفرادی می‌تواند به ایجاد یا تشدید مسائل مربوط به سلامت روان منجر شده و خطر خودکشی را افزایش دهد.

ازدحام جمعیت و شیوع بیماری‌های عفونی: ازدحام جمعیت در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا به موازات کمبود امکانات، سبب شیوع بیماری‌های عفونی و همه‌گیر در این مراکز می‌شود.

 

افشاگری‌های مداوم درباره بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا؛ نقض حقوق بشر ادامه دارد

بی‌توجهی مقام‌های آمریکایی به شکایت‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایل تداوم روند فعالیت بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا با وجود نقض گسترده حقوق بشر در این مراکز، نبود نظارت بر آن‌ها و پاسخگو نبودن مقام‌های مربوط است.

در عین حال، قوانین مربوط به رازداری در رابطه با بازداشتگاه‌های مهاجرتی به شکلی زیان‌آور و مضر آشکار می‌شوند.

بی‌توجهی مقام‌های آمریکا به الگو‌های مستمر و مداومی از شکایت‌های مربوط به نقض حقوق بشر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی این کشور نیز دلیل تداوم بحران هستند.

سیستم بازداشت مهاجران در آمریکا؛ یک بحث سیاسی تلخ

سیستم بازداشت مهاجران در آمریکا به‌ویژه در سال‌های اخیر به یک موضوع اصلی در بحث سیاسی این کشور تبدیل شده است.

درحالی‌که با سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت‌های آمریکا شمار مهاجران و پناهجویان بازداشت‌شده افزایش می‌یابد، مدافعان حقوق مهاجران خواستار استفاده از مجازات‌های جایگزین مانند نظارت با جی‌پی‌اس هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *