رسانه‌های اجتماعی غربی و نقض حقوق کاربران؛ از آسیب به کودکان تا فروش داده‌ها

10:00 - 05 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۱۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسانه‌های اجتماعی غربی و نقض حقوق کاربران؛ از آسیب به کودکان تا فروش داده‌ها
اسناد داخلی شرکت متا نشان می‌دهند که این شرکت از آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی خود بر کودکان و نوجوانان آگاه است.

خبرگزاری میزان - گزارش‌های منتشرشده حاکی از بازداشت پاول دوروف، موسس و مدیرعامل تلگرام در فرودگاه لو بورژه در نزدیکی پاریس، پایتخت فرانسه است.

رسانه‌های فرانسوی گزارش کردند که دوروف پس از خروج از جت شخصی‌اش بازداشت‌شده و این بازداشت به تحقیقات مربوط به تعدیل نشدن محتوای تلگرام مربوط است.

مقام‌های فرانسوی ادعا می‌کنند که تلگرام اجازه داده فعالیت‌های مجرمانه در این پلتفرم رشد کنند.

ایلان ماسک، مدیر و مالک رسانه اجتماعی ایکس، در واکنش به بازداشت دوروف و اتهام‌های ادعایی علیه او، گفت: اینستاگرام پر از موارد سوءاستفاده از کودکان شده، اما خبری از بازداشت زاکربرگ نیست؛ در عوض، او آزادی بیان رو سانسور کرده و به دولت‌ها راه ورود به اطلاعات کاربران را ارائه می‌کند.

براساس گزارش‌های متعدد، شرکت متا همواره به دلیل بی‌اعتنایی به اثر‌های رسانه‌های اجتماعی خود بر گروه‌های سنی خاص مورد انتقاد بوده است.

در همین حال، براساس یک شکایت دسته جمعی که به تازگی در کالیفرنیا ثبت‌شده، شرکت متا، که مالک اینستاگرام است، به‌طور معمول سود را بر رفاه کاربران کودک و نوجوان خود ترجیح می‎دهد.

نقش اینستاگرام در نقض حقوق کودکان و نوجوانان

 

اعتیادآوری برای کودکان و نوجوانان

شرکت رسانه‌های اجتماعی متا با این اتهام مواجه است که اینستاگرام به‌طور عمدی جهت اعتیادآوری برای کودکان و نوجوانان طراحی‌شده است که به پیامد‌های شدید سلامت روان برای این گروه منجر می‌شود. 

این شکایت که به تازگی از سوی شرکت حقوقی Motley Rice در ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم شد، خواستار غرامت حداقل ۵ میلیارد دلاری از طرف یک دختر ۱۳ ساله نیویورکی است.

این شکایت متا را متهم می‌کند که با وجود شواهد حاکی از اثر‌های مضر اینستاگرام، این شرکت رشد و مشارکت کاربران را بر رفاه کاربران کودک و نوجوان ترجیح می‌دهد. 

نقش اینستاگرام در نقض حقوق کودکان و نوجوانان

در این شکایت نوشته‌شده: دسترسی کودکان و نوجوانان به محصولات اعتیادآور مانند تنباکو و الکل به‌طور جهانی به دلیل آسیب‌های جسمی و روانی که چنین محصولاتی می‌توانند وارد کنند، ممنوع است؛ رسانه‌های اجتماعی تفاوتی ندارند و اسناد متا ثابت می‌کند که می‌داند محصولاتش آسیب‌زا هستند. 

در این شکایت توضیح داده‌شده است که چگونه کودکان و نوجوانان به‌شدت به اینستاگرام وابسته‌شده و براساس تخمین‌ها چندین ساعت را در روز در این رسانه اجتماعی صرف می‌کنند. 

قوانینی که نادیده گرفته می‌شوند

براساس گزارش‌ها، متا با وجود قوانین ظاهری پلتفرم خود که فعالیت کاربران زیر ۱۳ سال را ممنوع می‌کند، نتوانسته سن کاربران را تایید کند. در نتیجه، گفته می‌شود که کودکان و نوجوانان اضطراب شدید، اختلال خواب و ادراک تحریف‌شده از تعامل‌های اجتماعی را تجربه می‌کنند.

اسناد داخلی فاش‌شده خود شرکت متا مهر تاییدی بر این اتهام‌ها است؛ این اسناد نشان می‌دهند که این شرکت از تاثیر منفی اینستاگرام بر کاربران کودک و نوجوان آگاه بوده است.‌

یک شاهد در اظهار‌های خود در کنگره در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر/آبان ۱۴۰۰) توضیح داده بود: مدیریت شرکت می‌داند که چگونه فیس‌بوک و اینستاگرام را ایمن‌تر کند، اما تغییر‌های لازم را انجام نمی‌دهد، زیرا تنها سود برای این شرکت اهمیت دارد. 

این شکایت همچنین می‌گوید که متا به‌طور مداوم خطر‌های مربوط به پلتفرم‌های خود را کم‌اهمیت جلوه داده و این در حالی است که شواهدی زیادی در مورد این موضوع وجود دارد.

در همین حال، متا به خوبی می‌دانست که حدود ۴ میلیون نفر زیر ۱۳ سال در آمریکا از خدمات این شرکت برخلاف قوانین آن استفاده می‌کنند و سیستم‌های تایید سن آن موانع کمی برای کاربران زیر سن قانونی ایجاد می‌کنند.

نقش اینستاگرام در نقض حقوق کودکان و نوجوانان

با این وجود، این شکایت می‌گوید که متا بار‌ها این نگرانی‌ها را رد کرده و بار‌ها فرصت‌هایی را برای بهبود مشکل‌های شناخته‌شده، اغلب به دستور شخصی مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا رد کرده است.

وکلا استدلال می‌کنند که متا به جای هشدار دادن به والدین کاربران کودک و نوجوان در مورد خطر‌های اینستاگرام، تمام تلاش خود را کرده تا از تعداد کاربران کودک و نوجوان بیشتری بخواهد تا به پلتفرم‌هایش بپیوندند و زمان بیشتری را در آن‌ها صرف کنند.

براساس گزارش‌ها، متا از طریق ارائه اطلاعات نادرست به کاربران کودک و نوجوان، والدین، کنگره و سایر نهاد‌های عمومی، مردم را در مورد ویژگی‌ها، ماهیت و تاثیر‌های اینستاگرام فریب داده است.

دسترسی دولت آمریکا به اطلاعات کاربران

ایلان ماسک، مدیر و مالک توییتر اخیرا در مصاحبه با فاکس نیوز افشا کرد که دولت آمریکا به پیام‌های مستقیم خصوصی کاربران ایکس دسترسی کامل دارد.

برخی از ناظران استدلال می‌کنند که با توجه به چنین اقدامی در قبال ایکس، دولت آمریکا ممکن است از همین استراتژی با سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده کند که پیام‌های خصوصی کاربران آن‌ها نیز نقض می‌شود. 

آن چه ایلان ماسک گفته بود دوباره این باور را ثابت می‌کند که آمریکا کاری را که افراد و طرف‎های دیگر را به آن متهم می‌کند، خود انجام داده یا انجام می‌دهد و به‌طور فزاینده‌ای روشن می‌شود که حفاظت از امنیت سایبری تنها بهانه‌ای است که واشنگتن برای تداوم هژمونی سایبری خود از آن استفاده می‌کند.

نقش اینستاگرام در نقض حقوق کودکان و نوجوانان

البته تنها ایلان ماسک نیست که به جاسوسی آمریکا از کاربران فضای مجازی اذعان کرده است.

نیویورک‌پست نیز در گزارشی نوشته بود که شرکت‌های آمریکایی در حال فروش اطلاعات کاربران به دولت آمریکا هستند.

گزارش‌هایی که پیش از این منتشرشده همچنین نشان می‌دهند که علاوه بر آمریکا، دیگر کشورهای غربی نیز سابقه طولانی در جمع‌آوری اطلاعات شهروندان و کاربران فضای مجازی داشته‌اند.  

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *