شمار شهدای خبرنگار غزه به ۱۷۰ نفر رسید

16:08 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۳۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شمار شهدای خبرنگار غزه به ۱۷۰ نفر رسید
کارزار ترور هدفمند اهالی رسانه فلسطین در غزه از سوی رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – براساس اعلام دفتر رسانه‌های دولتی نوار غزه، شمار شهدای خبرنگار در این منطقه به ۱۷۰ نفر رسید.

براساس گزارش یادشده، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۱۷۰ خبرنگار بر اثر حمله‌های هدفمند رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

این شهدا شامل خبرنگاران زن و مرد هستند؛ نام جدیدترین شهید خبرنگار غزه، حمزه مرتجی است.

دفتر رسانه‌های دولتی غزه در بیانیه‌ای با اعلام خبر شهادت مرتجی از جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مرتبط با کار روزنامه‌نگاری در جهان خواست تا از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه جلوگیری کرده و از این طریق ترور هدفمند خبرنگاران فلسطینی را متوقف کنند.

نهاد‌های فلسطینی و بین‌المللی قبلا هشدار داده بودند که ارتش رژیم صهیونیستی کارکنان رسانه‌ای را در نوار غزه عامدانه هدف قرار می‌دهد.

آن‌ها تاکید کردند که ارتش رژیم صهیونیستی در حالی اهالی رسانه را در غزه هدف قرار می‌دهد که آن‌ها کلاه و جلیقه پرس به تن دارند؛ ضمن اینکه رژیم صهیونیستی در حمله‌های خود همواره هشدار‌های بین‌المللی در این باره را نادیده می‌گیرد و به الگوی خشونت خود ادامه می‌دهد.

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا طی ۱۰ ماه گذشته جنگی ویرانگر را علیه غزه دنبال کرده که علاوه بر به جا گذاشتن ویرانی‌های گسترده و قحطی مرگ‌بار به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و ناپدید شدن ۱۰ هزار نفر دیگر منجر شده است.

قتل‌عام هدفمند خبرنگاران و اهالی رسانه در غزه بخشی از جنایت رژیم صهیونیستی با هدف پنهان کردن ابعاد جنایت‌های این رژیم در غزه در پی آغاز جنگ ۲۰۲۳ علیه بزرگ‌ترین زندان روباز جهان بوده است.

جنگ غزه اکنون به‌عنوان مرگ‌بارترین جنگ برای خبرنگاران در سطح جهان شناخته می‌شود؛ جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی علیه غزه، مرگ‌بارترین بازه برای خبرنگاران از سال ۱۹۹۲ است؛ یعنی از زمانی که اطلاعات مربوط به این حوادث به‌صورت رسمی جمع‌آوری شد.

اهالی رسانه در غزه نه فقط در هنگام تهیه گزارش خبری، بلکه در خانه‌های خود، در صف مواد غذایی، ... هدف قرار می‌گیرند و به شهادت می‌رسند.

با نگاهی به شمار خبرنگاران جان‌باخته در دیگر درگیری‌ها و جنگ‌های فعال و پایان یافته جهان، ابعاد جنایت هدفمند رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران پوشش‌دهنده تحولات غزه بهتر آشکار می‌شود.

از زمان آغاز حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون ۲۸۳ خبرنگار در عراق کشته شدند؛ این آمار شامل کشته شدن ۱۱ خبرنگار در ماه نخست تهاجم آمریکا به عراق یعنی بین مارس تا آوریل ۲۰۰۳ (بین اسفند ۱۳۸۱ تا فروردین ۱۳۸۲) است.

در جنگ ۲ دهه‌ای آمریکا علیه ویتنام حدود ۶۳ خبرنگار جان باختند.

همچنین در جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ یعنی خونین‌ترین جنگ دنیای مدرن در مجموع ۶۹ خبرنگار کشته شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *