گفت‌وگو|

بیش‌از ۲۰ هزار معتاد متجاهر تهران به حدود ۴ تا ۵ هزار نفر رسیده است/ درحال خروج از شرایطی هستیم که مردم برای جا‌به‌جا شدن در سطح شهر سختی می‌کشیدند

8:00 - 31 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۲۳۲
بیش‌از ۲۰ هزار معتاد متجاهر تهران به حدود ۴ تا ۵ هزار نفر رسیده است/ درحال خروج از شرایطی هستیم که مردم برای جا‌به‌جا شدن در سطح شهر سختی می‌کشیدند
سخنگو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به بیان توضیحاتی درباره عملکرد مدیریت شهری تهران طی ۳ سال گذشته پرداخت و گفت: طی ۳ سال بیش از ۲۰ هزار معتاد در تهران به حدود ۴ تا ۵ هزار نفر رسیده است.

علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با میزان درباره عملکرد مدیریت شهری و به ویژه شورای اسلامی شهر تهران طی ۳ سال گذشته گفت: ما ۳ سال از دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران را پشت سر گذاشتیم و تنها یک‌سال از این دوره باقی مانده است. بنا بر موضوعات مختلف در مدیریت شهری در شورای اسلامی شهر تهران ۶ کمیسیون عمران و حمل و نقل، معماری و شهرسازی، خدمات شهری و محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی، برنامه و بودجه و نظارت و حقوقی داریم که تعدادی از آن‌ها تلفیقی از اقدامات چند بخش در شهرداری هستند. برای مثال کمیسیون عمران و حمل و نقل پوشش دهنده ۲ معاونت عمرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک در شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: متناسب با آنچه در ابتدای دوره آغاز کردیم و پیش از ما وجود داشت و در حوزه‌های مختلف تحویل گرفتیم سال اول برنامه و بودجه سال بعد را تعیین کردیم و سپس به نوشتن برنامه توسعه ۴ ساله برای مدیریت شهری اقدام کردیم.از آنجایی که مشکل اصلی شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است در کنار سایر مسائل اولویت اول ایجابی ما رسیدگی به حمل‌ونقل شد چراکه برای حل این مشکلات نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی است.

توجه ویژه به حمل و نقل عمومی

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته اولویت بودجه به مسائل حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد، افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این سال‌ها در حوزه حمل و نقل بوده است. به تدریج در حال خروج از شرایطی هستیم که مردم تهران برای جا به جا شدن در سطح شهر سختی می‌کشیدند و گاهی بیش از یک ساعت در ایستگاه منتظر یک اتوبوس فرسوده می‌مانند. همچنین در حال اضافه کردن واگن‌های مترو و افزایش ایستگاه و تکمیل خطوط مختلف مترو هستیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همت شهرداری صرف امور حمل و نقل شد، توضیح داد: با کفش آهنی به سراغ شرکت‌های داخلی برای تولید اتوبوس رفتند و در شرایطی که مقدار و سرعت مورد نیاز جوابگو نبود به سراغ شرکت‌های خارجی و بستن قرارداد با کشور چین رفتند. در حالی که ورود اتوبوس را دنبال می‌کردند به برقی‌سازی اتوبوس و تاکسی نیز توجه کردند که موجب انتقال فناوری نیز می‌شود، قرارداد با شروطی همراه بود که موجب انتقال فناوری شود و به تدریج به صنعت خود پایه تبدیل شود به سایر کلانشهرها نیز انتقال پیدا کند.

نادعلی با اشاره به اینکه بخش مهمی از فعالیت‌های شهرداری به همکاری دولت‌ها با شهرداری‌ها مربوط می‌شود، بیان کرد: در دوران ریاست جهموری شهید آیت‌الله رئیسی با حضور شهردار تهران در کابینه دولت و پیگیری خود شهید و همچنین همکاری چند وزارتخانه نظیر وزات صمت و وزارت کشور اقدامات خوبی انجام شد.

توسعه بزرگراه‌ها و ازسرگیری پروژه‌های متوقف شده

وی درباره اقدامات عمرانی انجام شده در این دوره از مدیریت شهری گفت: در رابطه با توسعه بزرگراه‌ها از جمله بزرگراه‌های شهید شوشتری، شهید کاظمی و یادگار امام (ره) جنوب انجام اقداماتی که سال‌ها متوقف شده بود، آغاز شد. پلی در یکی از این بزرگراه‌ها بود که پس از آنکه زیر ساخت‌هایش انجام شده بود رویش خاک ریخته بودند و رها شده بود که در این دوره مدیریت شهری تکمیل و به ظرفیت‌های موجود اضافه شد. هر کدام از پروژه‌های متوقف شده که تکمیل می‌شود در کنترل ترافیک نقش مهمی دارد. یکی دیگر از مسائل در این مورد توجه به گود‌های رها شده بزرگ در سطح شهر تهران و مدیرت آن‌ها که تعدادشان بسیار بود و همچنین توجه به شن‌چاله‌ها در منطقه ۱۸ بود.

توجه ویژه به جنوب تهران

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به اهمیت جنوب تهران در این دوره مدیریت شهری ادامه داد:  توجه به جنوب تهران در بودجه ریزی مدنظر بود و یکی از شعار‌های ابتدای دوره کم کردن فاصله شمال و جنوب بود که اتفاقات مثبتی نیز در این مورد رقم خورد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کنار هر پروژه‌ای که انجام می‌شود کار‌های عمرانی نیز صورت می‌گیرد، افزود: برای مثال در پروژه‌های ساختمان بلدیه میدان امام خیمنی (ره) و تکمیل مجدد پایانه شرق کار‌های عمرانی نیز انجام می‌شود. همچنین در آسفالت ریزی نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و با تیزبینی و ظرافت خاصی علاوه بر توجه به آسفالت‌ریزی بزرگراه‌ها در محلات که لکه‌گیری‌های متوزان صورت گرفته بود، مقدار زیادی آسفالت ریزی انجام شد و چند کارخانه آسفالت جدید که با محیط زیست سازگار بود نیز احداث شد.

ورود چندین زباله‌سوز صنعتی به چرخه محو زباله

نادعلی ضمن بیان اینکه در حوزه خدمات شهری در این دوره اقداماتی در مورد جمع‌آوری پسماند و تنظیف شهر صورت گرفت، عنوان کرد: چندین زباله سوز صنعتی وارد کشور شده که در حال اضافه شدن به چرخه محو زباله هستند. نوع قرارداد‌ها در مناطق عوض شده تا مافیای پشت صحنه جمع‌آوری پسماند و استفاده از نوجوانان در این مورد کنترل شود. کار‌های بسیاری در این مورد انجام شده بود که در ابتدا موفق نبود و به همین دلیل نوع قرارداد‌ها در این زمینه عوض شد و هنوز اقدامات در این خصوص ادامه دارد،هنوز رضایت صد در صدی در این مورد وجود ندارد.

توجه به هوشمندسازی شهر

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار تهران هوشمندسازی شهر تهران را دنبال می‌کند که می‌تواند در حوزه‌های مختلف کار را چند قدم جلوتر ببرد و اقدامات را شفاف‌تر کند، توضیح داد: در رابطه با جمع‌آوری زباله‌ها طرح «نوماند» مطرح شد که شهروندان می‌توانند از طریق نرم افزار شهرزاد درخواست دهند زباله‌های خشک از درب خانه‌هایشان جمع آوری شود، البته اجرای این طرح نیاز به فرهنگ سازی بیشتر و آموزش‌های شهروندی دارد.

نادعلی ضمن تاکید به نقش فرهنگ سازی و آموزش‌های شهروندی در رابطه با مسائل مختلف شهری بیان کرد: اگر تعداد زیادی واگن مترو به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه شود اما فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی جا نیفتد باز هم با خودرو‌های تک سرنشین بسیاری مواجه هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه میادین میوه و تره بار نیز در این دوره از فضای سنتی خارج شده و به سمت هوشمندسازی رفته است، گفت: اقدامات دانش‌بنیان و منابع مختلفی که برای تامین پروتئین شهر تهران در نظر گرفته شده موجب انجام کار‌های بزرگ‌تری شده است. از دولت سیزدهم در شهر تهران تامین پروتئین شهروندان تقریبا به عهده شهرداری قرار گرفته و در نرم‌افزار شهرزاد اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است، البته تا جمعیت زیادی این کار را انجام ندهند باگ‌های این نرم افزار مشخص نمی‌شود؛ باید باگ‌هایش مشخص و رفع شود تا به صورت کلان ارائه خدمت کند.

اقدامات فرهنگی مدیریت شهری در رویداد‌ها مثال‌زدنی بود

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اقدامات فرهنگی در رویداد‌ها مثال زدنی است از جمله آن‌ها می‌توان به مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر و خدماتی که در ایام اربعین چه در مرزها، چه در قرارگاه‌ها در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و چه در طریق نجف - کربلا ارائه می‌شود، اشاره کرد. در حوزه اجتماعی نیز کنترل آسیب و ساماندهی معتادان متجاهر از جمله مسائلی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این در حالیست که این مسئله بسیار مهم است.

کاهش چشمگیر تعداد معتادان متجاهر

وی ضمن اشاره به اینکه اگر به ساخت و ساز توجه شود، اما به مسائل هویتی و روح شهر توجه نشود تناسب و توزارن در شهر از بین می‌رود، افزود: در آغاز کار مدیریت شهری بیش از ۲۰ هزار معتاد در تهران وجود داشت و در بیشتر نقاط شهر دیده می‌شدند. شهرداری به صورت اولیه مسئول این امر نیست، اما این امر بار روی زمین مانده‌ای بود. شهردار تهران در بدو ورودش قرارگاه اجتماعی شهر تهران را تشکیل داد، در این قرارگاه دستگاه‌های مختلفی از جمله پلیس، سپاه، قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و.. در کنار هم جمع می‌شوند و شهرداری تهران در این مورد میانداری می‌کند، هر زمان این دستگاه‌ها همکاری خوبی با یکدیگر داشتند نتایج خوبی به دست آمده است. نتیجه این کار این بود که طی ۳ سال بیش از ۲۰ هزار معتاد در تهران به حدود ۴ تا ۵ هزار رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: در شهرداری تهران تعداد یاورشهر‌ها افزایش یافت و این مراکز معتادانی از جمله معتادان بیمار و زخم باز را پذیرفتند که کسی آن‌ها را نمی‌پذیرفت . در این مراکز به مسائل پزشکی آن‌ها توجه شد و سپس به آموزشگاه مهارت‌های شغلی رفتند و آماده بازگشت به خانواده شدند البته از هر ۱۰۰ معتاد تعدا کمی با موفقیت این مراحل را سپری کردند، اما این اقدامات بسیار پذیرفته‌تر از رها کردن است و این اقدامات اتفافات بسیار خوبی بود که می‌تواند الگو باشد.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *