گزارش|

چند اشکال اساسی طرح «نوماند»؛ از عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه تا شیوه اجرا

8:07 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۵۹۳
چند اشکال اساسی طرح «نوماند»؛ از عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه تا شیوه اجرا
۳ عضو شورای اسلامی شهر تهران به بیان توضیحاتی درباره اشکال‌های اساسی طرح «نوماند» پرداختند و خواستار اصلاح شیوه اجرای این طرح شدند.

خبرگزاری میزان –  چندی پیش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران طرح نوماند را راه‌اندازی کرد تا برای همیشه بساط زباله‌گردی را جمع کند.

«نوماند» طرحی است در حوزه مدیریت پسماند شهرداری تهران که از ۲۳ دی ماه سال گذشته به اجرا درآمد. تهرانی‌ها با نصب سوپراپلیکیشن «شهرزاد» و مراجعه به بخش «نوماند» می‌توانند درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماند‌های خشک ثبت و روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمان‌بندی دلخواهشان اعلام کنند.

به نظر می‌رسد «نوماند» طرحی بسیار کاربردی و خوب باشد و بتواند در کاهش زباله گردی نقش بسزایی داشته باشد، اما متاسفانه این طرح موفقیت چندانی در زمینه مشارکت مردم و همراهی شهروندان تهرانی به دست نیاورده که لازم است در این مورد فرهنگسازی بلند مدت تدارک دیده و تدابیری اندیشیده شود.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزش شهروندی برای طرح «نوماند»

علیرضا نادعلی، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره لزوم فرهنگ سازی برای اجرای بهتر طرح «نوماند» به میزان گفت: باید از تمام ظرفیت‌های آموزش شهروندی از جمله اداره کل آموزش شهروندی و تمام ارکان مدیریت شهری با کمک رسانه‌ها برای آگاه سازی مردم نسبت به طرح‌های جدید شهری از جمله طرح «نوماند» استفاده شود. البته در بیلبردها و تبلیغات پیرامونی اقدامات خوبی در بحث «نوماند» انجام شد اما لازم است استمرار داشته باشد.

از طرفی دیگر عده‌ای از افراد از جمله اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این طرح انتقاد‌هایی دارند و معتقدند «نوماند» کمی و کاستی‌هایی از جمله نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه فناوری، واگذاری مسئولیت انجام کار به پیمانکاران و وجود مشکلاتی هنگام ورود به بخش نوماند در برنامه شهرزاد را دارد که برای عملکرد بهتر باید حل شوند و لازم است در نحوه اجرا، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری این طرح بازنگری صورت گیرد.

طرح «نوماند» انتظار‌ها را برآورده نکرده است

سوده نجفی در گفت‌وگو با میزان درباره طرح نوماند گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیریت شهری در قبال شهر و شهروندان جمع آوری زباله و رفت و روب است و از این روی جمع آوری زباله در سطح شهر دارای اهمیت است و مدیریت شهری باید نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشد. بر اساس گزارش‌های شهروندان و بازدید‌هایی که از مناطق مختلف شهر صورت گرفته متاسفانه وضعیت جمع آوری زباله مطلوب نیست و کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی با تقدیر از کارکنان و پاکبانان شهرداری ادامه داد: کارکنان و پاکبانان زحمتکش بسیاری به صورت شبانه روزی در این زمینه در حال فعالیت هستند و ما قدردان زحمات و خدمات آن‌ها هستیم و آنچه مورد بحث است روش انجام این کار است که تفاوت در عملکرد را نمایان می‌کند. این امر نیز از سوی مدیران شهرداری برنامه ریزی و سیاستگذاری می‌شود و باید مدیران در این زمینه از تجربیات ادوار گذشته استفاده کنند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه شهرداری تهران برای جمع آوری زباله طرحی را با عنوان طرح نوماند در دستور کار قرار داد، افزود: این طرح می‌توانست هم به حذف مافیا از چرخه جمع آوری زباله از سطح شهر و هم به تفکیک زباله از مبدا کمک کند، اما متاسفانه این طرح اشکال‌هایی دارد که موجب شده انتظار‌ها برآورده نشود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: یکی از ایرادات اصلی این طرح نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه فناوری است که متاسفانه با وجود تذکرات متعدد اعضای شورای اسلامی شهر به عملکرد فاوا بسیاری از مشکلات مجموعه‌های شهرداری از ناحیه فاوا بوده و شهرداری توجه‌ای به رفع مشکل ندارد. از سوی دیگر فرهنگ سازی مناسبی برای طرح نوماند در بین شهروندان صورت نگرفته که این مسئله نیز یکی از علت‌های عدم موفقیت این طرح است.

 نجفی تاکید کرد: طرح نوماند و طرح‌هایی از این قبیل شاید به مرور زمان بتوانند در بین شهروندان ترویج و مورد استفاده قرار گیرند، اما آنچه که مشخص است عدم موفقیت نوماند بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته است و باید در نحوه اجرا، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری این طرح بازنگری شود تا با شناسایی و رفع مشکل بتوان نسبت به جمع آوری زباله اقدامات موثر تری انجام داد.

روش اجرای طرح «نوماند» توسط شهرداری باید اصلاح شود

ناصر امانی نیز در گفت‌وگو با میزان درباره طرح «نوماند» گفت: یکی از مشکلات اصلی این طرح این است که مسئولیت انجام کار به پیمانکاران شهرداری تهران واگذار شده و طبیعی است که پیمانکاران بیشتر به دنبال سود و نفع خودشان باشند.  

وی ضمن اشاره به اینکه ورود به بخش نوماند در برنامه شهرزاد با مشکلاتی همراه است، ادامه داد: وانت‌های مربوط به این طرح به موقع در محل حاضر نمی‌شوند و یا اینکه مبلغ مورد نظر به موقع پرداخت نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پرداخت مبلغ ریالی به مردم در قبال پسماند خشک آن هم به صورت سیستمی هنوز عملیاتی و فراگیر نشده است، ادامه داد: تا زمانی که اشکال‌های این طرح برطرف نشود، فراگیر نمی‌شود و همچنان شاهد زباله‌گرد‌ها در سطح شهر هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ما در شورای اسلامی شهر تهران به وجود زباله‌گرد‌ها در سطح شهر تهران معترض بودیم و با ساماندهی جمع‌آوری پسماند در سطح شهر بسیار موافق هستیم، اما روش اجرای این کار توسط شهرداری باید اصلاح شود.

امیدواریم که شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند با رفع مشکلات طرح «نوماند» و اصلاح شیوه اجرای این طرح به کاهش زباله‌گردان و اصلاح شیوه جمع‌آوری زباله در سطح شهر تهران کمک بسزایی کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: طرح نوماند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *