سرنوشت نامشخص پناهجویان در مرز آمریکا و مکزیک؛ ۵۶ هزار نفر به بازداشت رفتند

13:47 - 29 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۰۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرنوشت نامشخص پناهجویان در مرز آمریکا و مکزیک؛ ۵۶ هزار نفر به بازداشت رفتند
دولت جو بایدن قوانین تازه‌ای را برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا تصویب و اجرایی کرده که در نهایت باعث کاهش شدید دسترسی این افراد به درخواست پناهندگی شده است.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های آمریکایی طی هفته‌های گذشته همواره اعلام می‌کنند که میزان بازداشت مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک کاهش یافته است. 

به‌عنوان مثال، آسوشیتدپرس به تازگی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش کرده که بازداشت مهاجران به دلیل عبور غیرقانونی از مرز در ماه جولای (مرداد) ۳۳ درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۰ رسیده است.

اما بیشتر این رسانه‌ها به علت کاهش بازداشت‌ها اشاره نمی‌کنند؛ دلیل اصلی این موضوع، تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی از سوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. 

البته این موضوع تنها مختص دولت بایدن نبوده و دولت‌های قبلی این کشور نیز اقدام‌هایی را ضد مهاجران انجام داده‌اند. 

سیاست‌های دولت بایدن و محدود شدن دسترسی مهاجران به درخواست پناهندگی

همچنین باید اشاره کرد که با وجود کاهش بازداشت مهاجران، اما همچنان ماهیانه ده‌ها هزار مهاجر در مرز جنوبی آمریکا از سوی افسران مرزبانی و گشت مرزی بازداشت می‌شوند.

براساس آمارها، بیش از ۵۶ هزار مهاجر در ماه جولای (تیر/مرداد) و بیش از ۸۳ هزار نفر در ماه ژوئن (خرداد/تیر) در مرز آمریکا و مکزیک بازداشت شدند. 

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که تا ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) روزانه به‌طور میانگین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مهاجر در مرز بازداشت می‌شدند. 

محدود شدن دسترسی به درخواست پناهندگی

براساس قوانین بین‌المللی و خود آمریکا، پناهندگی برای ارائه حمایت قانونی از خارجی‌هایی طراحی شده که از جنگ، آزار و شکنجه براساس دلایل خاص فرار می‌کنند. 

از زمان ممنوعیت اعمال شده از سوی دولت بایدن در موضوع درخواست‌های پناهندگی، تعداد بسیار کمی از مهاجران از سوی افسران پناهندگی آمریکا بررسی می‌شوند. 

سیاست‌های دولت بایدن و محدود شدن دسترسی مهاجران به درخواست پناهندگی

قوانین جدید ابلاغ شده به مقام‌های مهاجرتی دستور می‌دهد که پیش از اخراج از مهاجران این پرسش را طرح نکنند که آیا این افراد از بازگشت به مبدا خود آسیب می‌بینند یا خیر. پس از این تغییر، درصد مهاجرانی که تحت برنامه اخراج سریع پردازش شده و ترس از آزار و اذیت را ابراز می‌کنند، از میانگین ۵۵ درصدی پیش از سرکوب پناهجویان از سوی بایدن به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

در همین حال و در اقدامی دیگر علیه مهاجران، وزارت امنیت داخلی آمریکا که در حال حاضر از تشخیص چهره برای بزرگسالان و نوجوانان استفاده می‌کند، قصد دارد از این فناوری برای کودکان کمتر از ۱۴ سال نیز استفاده کند.

بازداشت و اخراج بیش از ۲ میلیون مهاجر در سال ۲۰۲۴

براساس آمار‌های ارائه شده از سوی اداره گمرک و حفاظت از مرز‌های آمریکا، بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر طی سال مالی ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۱ تا ۸ مهر ۱۴۰۲) در مرز آمریکا بازداشت و یا اخراج شدند.

این آمار برای سال مالی ۲۰۲۴، که هنوز پایان نیافته، بیش از ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار مهاجر بوده است.

سیاست‌های دولت بایدن و محدود شدن دسترسی مهاجران به درخواست پناهندگی

مهاجران خواهان ورود به آمریکا پس از بازداشت با چالشی دیگر، یعنی حبس در بازداشتگاه‌های مرزی روبرو هستند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در وب‌گاه خود نوشت که مراکز بازداشت مهاجران به دلیل سوء‌استفاده، بی‌توجهی فراگیر پزشکی و بی‌توجهی کامل به شأن و منزلت افراد تحت بازداشت شناخته می‌شود.

یک گزارش جدید از اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، دیگر موسسه‌های غیر دولتی و کارشناسان پزشکی نشان داد که تقریبا تمام مرگ‌های گزارش شده در بازداشتگاه‌های اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE) از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، احتمالا می‌توانستند در صورتی که مراقبت‌های پزشکی مناسب ارائه می‌شد، رخ ندهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *