نقدی بر ریاست رژیم صهیونیستی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل

7:45 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقدی بر ریاست رژیم صهیونیستی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل
جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور متعهد به تعهدهای بین‌المللی خود به‌ویژه در رابطه با سازمان ملل، با ارائه توضیح‌ مفصل، نشست کنفرانس خلع سلاح این نهاد به ریاست رژیم صهیونیستی را تحریم کرد.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی از زمان آغاز دور جدید جنگ علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) دست به مجموعه‌ای از جنایت‌های کم‌سابقه علیه ساکنان بزرگ‌ترین زندان جهان زده و آن را به بزرگ‌ترین گورستان دسته‌جمعی جهان تبدیل کرد.

رژیم صهیونیستی در میانه ارتکاب جنایت‌هایی مانند کودک‌کشی، نسل‌کشی، ابزارسازی گرسنگی و تشنگی، ... که سبب شد از غزه‌ به‌عنوان هیروشیمای بدون بمب اتم یاد شود، تهدید کرد که از سلاح هسته‌ای علیه غزه استفاده می‌کند؛ تهدیدی که مهر تاییدی بر واقعیت پایبند نبودن این رژیم به هیچ یک از اصول انسانی و اخلاقی و حتی قواعد و مقررات جنگی بود.

هدف رژیم صهیونیستی از داشتن تاسیسات و تسلیحات هسته‌ای چیزی جز کشتار و قتل‌عام در فلسطین و فراتر از آن منطقه نیست.

به‌تازگی و با آغاز دوره ریاست رژیم صهیونیستی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، نماینده ایران اعلام کرد که در هیچ‌یک از نشست‌های کنفرانس تحت ریاست رژیم صهیونیستی شرکت نخواهد کرد.

کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در سال ۲۰۲۴

نشست ۲۰۲۴ خلع سلاح سازمان ملل از روز ۲۲ ژانویه سال جاری میلادی (۲ بهمن سال گذشته) آغاز شد و تا ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) ادامه خواهد داشت؛ ریاست نخستین اجلاس نشست را نیز هند برعهده داشت.

نشست یادشده به سه بخش متوالی از ۲۲ ژانویه تا ۲۸ مارس (۲ بهمن ۱۴۰۲ تا ۹ فروردین ۱۴۰۳)، از ۱۳ مه تا ۲۸ ژوئن (۲۴ اردیبهشت تا ۸ تیر) و از ۲۹ جولای تا ۱۳ سپتامبر (۸ مرداد تا ۲۳ شهریور) تقسیم شده است؛ جمهوری اسلامی ایران در نشست ۲۰۲۴ خلع سلاح سازمان ملل، ۲ بار از روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ (۱۸ مارس) تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ (۲۹ مارس) و از روز ۲۴ اردبیهشت (۱۳ مه) تا ۴ خرداد (۲۴ مه) ریاست این اجلاس مهم بین‌المللی را برعهده داشت.

این کنفرانس متشکل از ۶۴ کشور و یک رژیم عضو است که در میانه ناتوانی ساختار‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی، موظف به انجام مذاکره و تدوین اسناد و معاهده‌های بین‌المللی در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات، به‌ویژه سلاح‌های کشتار جمعی است.

ماموریت اصلی کنفرانس خلع سلاح ۲۰۲۴ چیست؟

کنفرانس خلع سلاح در سال ۲۰۲۴ مانند سال‌های گذشته، درباره توافقنامه‌های چندجانبه محدودیت تسلیحات و خلع سلاح مانند معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، کنوانسیون منع استفاده نظامی یا هرگونه استفاده خصمانه از تکنیک‌های اصلاح محیط‌زیست، معاهده ممنوعیت استقرار سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در بستر دریا و کف اقیانوس و در زیر بستر آن، کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیره‌سازی تسلیحات بیولوژیکی، سمی و انهدام آن‌ها، کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و انهدام آن‌ها و معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، رایزنی و تبادل نظر می‌کند.

براساس گزارش دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو، دستور کار کنفرانس در اجلاس سال ۲۰۲۴، شامل موارد اصلی زیر است:

توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از جنگ هسته‌ای، جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورا جو، ترتیبات بین‌المللی موثر برای تضمین کشور‌های فاقد سلاح هسته‌ای در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، انواع جدید سلاح‌های کشتار جمعی و سیستم‌های جدید از این قبیل سلاح، تسلیحات رادیولوژیکی، برنامه جامع خلع سلاح و شفافیت در تسلیحات.

با وجود این، با در نظر داشتن واقعیت تهدید‌های هسته‌ای جاری جهان می‌توان ماموریت اصلی کنفرانس خلع سلاح ۲۰۲۴ را پرداختن به موضوع تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و تهدید‌های آن برای امنیت جهان دانست که کنفرانس یادشده به دلایل کاملا آشکار چندان به آن نپرداخته است و حتی در مقطعی نیز ریاست اجلاس مربوط را به این رژیم اعطا کرده است.

رژیم صهیونیستی بدون عضویت در هیچ یک از اسناد الزام‌آور بین‌المللی ناظر بر خلع سلاح و فراتر از سازوکار‌های راستی‌آزمایی مربوط، به انباشت انواع تسلیحات کشتار جمعی ادامه دهد و در این مسیر از سکوت آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل نفوذ حامیان غربی‌ خود و در راس آن‌ها آمریکا برخوردار است.

این رژیم طی ۱۰ ماه گذشته از تسلیحات فسفری علیه مردم غزه استفاده و تهدید کرده است که برای پیش‌برد کارزار‌های نسل‌کشی خود دست به استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه غزه می‌برد؛ با وجود این واقعیت‌ها، با اطمینان می‌توان گفت که در جهان امروز تهدید هسته‌ای بزرگ‌تر از رژیم صهیونیستی، زرادخانه‌ها، تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه‌اش علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای وجود ندارد.

نگاهی به موضع‌گیری و اقدام‌های ایران در کنفرانس خلع سلاح ۲۰۲۴

جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خلع سلاح ۲۰۲۴ حضور موثر و فعالیت‌های چشمگیری داشت؛ از حضور و سخنرانی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه شهید در این کنفرانس در دوره ریاست ایران گرفته تا رویداد‌های جانبی برگزار شده از سوی ایران نمونه‌های قابل توجه هستند.

فعالیت‌های ایران در جریان برگزاری این کنفرانس نه تنها به انزوای قابل توجه رژیم صهیونیستی منجر شد، بلکه سبب شد تا در مواقعی مانند نشست ۱۰ بهمن این رویداد به صحنه رویارویی کشور‌های مختلف با رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست خود بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل با برگزاری نشست‌های متعددی از جمله نشست ویژه‌ای تحت عنوان «مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتارجمعی» ذیل دومین دستورکار کنفرانس خلع سلاح، سازمان ملل را به فضایی ضدصهیونیستی تبدیل کرد؛ در این نشست که به ریاست ایران برگزار شد، اعضای کنفرانس ضمن حمایت از رویکرد ایران در پیگیری خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی و انتقاد از رژیم صهیونیستی به‌عنوان تنها مانع شکل‌گیری این منطق، بر ضرورت تحقق هرچه سریع‌تر آن در خاورمیانه تاکید کردند.

موضع ایران درباره ریاست رژیم صهیونیستی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل

علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح در ۱۵ آگوست ۲۰۲۴ (۲۵ مرداد سال جاری) با محکوم کردن ریاست رژیم صهیونیستی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، در بیانیه‌ای مفصل، گفت: ریاست بر یک نهاد وابسته به سازمان ملل، مستلزم تعهد به قواعد و اصول اولیه حقوق بین‌الملل و ترتیبات جمعی بین‌المللی موجود است.

نماینده دائم ایران در ژنو، با بیان اینکه پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی سفیر رژیم اسرائیل در مقابل دیدگان جهان در سازمان ملل، نشانگر عدم پای‌بندی و اعتقاد این رژیم به اصول اولیه و بنیادین سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است، اظهار کرد: عدم عضویت اسرائیل در هیچ یک از معاهده‌های بین‌المللی ناظر بر ممنوعیت تولید و کاربرد تسلیحات کشتار جمعی و ادامه تولید، توسعه و کاربرد و تهدید به کاربرد این قبیل تسلیحات به خوبی ثابت می‌کند که رژیم اسرائیل فاقد حداقل صلاحیت و معیار‌های لازم برای رهبری نهاد‌های بین‌المللی از جمله کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل است.

بحرینی با اشاره به جرایم رژیم صهیونیستی از بدو تاسیس غیرقانونی آن تاکنون، گفت: اسرائیل فقط از ۷ اکتبر سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار نفر را در غزه قتل‌عام کرده است که دست‌کم دو سوم آن‌ها را زنان و کودکان بی‌گناه تشکیل می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و عبادتگاه‌ها از سوی رژیم صهیونیستی به‌عنوان نمونه‌های بارز جنایت‌های جنگی، تاکید کرد: گرسنگی، جابجایی اجباری جمعیت و استفاده از انواع سلاح‌های ممنوعه مانند فسفر سفید در غزه، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و مقام‌های رژیم باید پاسخگوی این جنایت‌ها باشند.

سفیر ایران در ژنو در ادامه از ترور شهید اسماعیل هنیه به‌عنوان اقدامی بزدلانه و نمونه بارز نقض اصول حقوق بین‌الملل از جمله منشور سازمان ملل و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، یاد کرد و گفت: جامعه جهانی از حمله رژیم به مدرسه تابعین و قتل‌عام بیش از ۱۰۰ نفر آواره که در این مدرسه پناه گرفته بودند، در حیرت و بُهت است؛ رژیم اسرائیل عامل اصلی بی‌ثباتی و بزرگ‌ترین دشمن امنیت بی‌المللی است.

موضع ایران در قبال کشور‌های دارنده سلاح هسته‌ای

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که عدم پایبندی بازیگران هسته‌ای به‌ویژه آمریکا به موضوع مهم خلع سلاح هسته‌ای، آینده معاهده عدم اشاعه را در خطر قرار داده است.

ایران در حالی که بر پیشبرد اهداف معاهده و ماهیت صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای خود متعهدانه تاکید دارد، همواره وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را مهم‌ترین عامل جلوگیری از شکل‌گیری خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای خوانده و از وجود تسلیحات هسته‌ای در اختیار رژیم صهیونیستی به‌عنوان خطری برای صلح و امنیت منطقه و جهان یاد کرده است.

ایران طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای را برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴ در سازمان ملل مطرح کرد؛ در حالی که تاکنون در پنج منطقه مهم دنیا مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد شده است، ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی به دلیل عدم تمایل رژیم صهیونیستی به امحای تسلیحات هسته‌ای خود و پیوستن به معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (NPT)، کنوانسیون منع تسلیحات میکروبی (BWC) و کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی (CWC) محقق نشده است.

از دیدگاه ایران، این امر ناشی از اعمال استاندارد‌های دوگانه برخی کشور‌های هسته‌ای به‌ویژه آمریکا و متحدان غربی آن در حمایت از برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی است.

بحرینی در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهت بررسی وضعیت خلع سلاح هسته‌ای، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که در اوایل مرداد سال جاری برگزار شد، به شدت نسبت به عدم پیشرفت در اهداف معاهده انتقاد کرد.

نشست یادشده جهت آماده‌سازی مباحث برای یازدهمین کنفرانس بازنگری NPT که قرار است در سال ۲۰۲۶ برگزار شود، در نظر گرفته شده بود؛ کنفرانس بازنگری NPT هر پنج سال یک‌بار برای بررسی پیشرفت اهداف معاهده به‌ویژه خلع سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود، تاکنون چندین کنفرانس بازنگری به دلیل عدم پایبندی کشور‌های هسته‌ای به ماده ۶ معاهده و فقدان پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای به شکست انجامیده‌اند.

نماینده کشورمان در ژنو اظهار کرد: با توجه به سیاست و برنامه‌های تسلیحاتی و تداوم وجود زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای برخی کشور‌های هسته‌ای به‌ویژه آمریکا، نه تنها به اهداف اصلی معاهده نزدیک نشده‌ایم، بلکه دورنمای نیل به این اهداف حتی دورتر از سال ۱۹۷۰ به نظر می‌رسند.

وی مشکل اصلی عدم پیشرفت در اهداف معاهده به‌ویژه خلع سلاح هسته‌ای را یک‌جانبه‌گرایی به‌ویژه اقدام‌های و برنامه‌های یک‌جانبه آمریکا ذکر کرد که مهم‌ترین خطر را برای آینده ان‌پی‌تی و هدف غایی دنیای عاری از سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کرده است.

بحرینی تاکید کرد: زمانی که این سیاست‌ها و برنامه‌های هسته‌ای کشور‌های دارنده سلاح هسته‌ای تداوم دارند و کشور‌های بیشتری به‌ویژه ذیل چتر هسته‌ای ناتو هرچه بیشتر به سلاح‌های هسته‌ای متکی می‌شوند، هیچ پیشرفتی در خلع سلاح هسته‌ای در جهان حاصل نخواهد شد و انتظار می‌رود شاهد اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در تمام ابعاد آن باشیم.

اکثر کشور‌های عضو نیز در نشست یادشده ضمن ابراز ناخرسندی از عدم پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای و تلاش کشور‌های دارنده عضو سلاح هسته‌ای برای محروم کردن کشور‌ها از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، از این کشور‌ها درخواست کردند به تعهدهای خود پایبند بوده و طبق ماده ۶ ان‌پی‌تی با حسن نیت به سوی خلع سلاح کامل هسته‌ای حرکت کنند.

موضوع دیگری که در کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مورد انتقاد کشور‌های عضو قرار گرفت، وجود زرادخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم بود؛ کشور‌های عضو از رژیم صهیونیستی خواستند تا بی‌قیدوشرط به عضویت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای درآید.

حضور فعالانه ایران در رویداد‌های مختلف سازمان ملل

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با حضور فعال خود در نشست‌ها، کنفرانس‌ها، کمیته‌ها و رویداد‌های مختلف سازمان ملل ثابت کرد که بر تداوم و گسترش تعامل‌های خود با این نهاد و دیگر کشور‌ها تاکید دارد.

این تاکید ایران در حالی صورت می‌گیرد که مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های متعددی نیز از سوی کشور‌هایی که موضع مستقل ایران را نمی‌پسندند، در جریان است.

با وجود همه این‌ها، ایران ثابت کرده است که به تعهد‌های بین‌المللی خود متعهد و برای آن‌ها اهمیت زیادی قائل است و در چارچوب اصول اساسی خود در مسیر این تعهدها حرکت می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *