شورش‌های ضدمهاجرتی در انگلیس؛ دفاع دولت از راست افراطی

14:52 - 26 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۴۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شورش‌های ضدمهاجرتی در انگلیس؛ دفاع دولت از راست افراطی
خشونت‌ها و ناآرامی‌های ضدمهاجرتی اخیر در انگلیس نشان داد که این کشور هیچ راهبرد موثری برای مبارزه با راست افراطی ندارد.

خبرگزاری میزان - شورش‌های ضدمهاجرتی که در ۳۰ جولای (۹ مرداد) در انگلیس آغاز شد و به آتش زدن محل اقامت پناهجویان از سوی گروه‌های فاشیست در ۴ آگوست (۱۴ مرداد) ختم شد، با واکنش‎های زیادی همراه شده است.

درک علل اساسی خشونت راست افراطی و بررسی واکنش ضداعتراضات سازماندهی‎شده ازسوی «برای نژادپرستی به پا خیزیم» (SUTR)، به ریاست سیاسی ازسوی حزب کارگر ضروری است.

چنین ترازنامه‌ای نشان می‌دهد که هیچ راهبرد مؤثری برای مبارزه و شکست راست افراطی خارج از استقرار سیاسی مستقل طبقه کارگر علیه سرمایه داری وجود ندارد.

به گزارش وب‌سایت «WSWS»، این مبارزه مستلزم دفاع ضروری از مهاجران و مسلمانان در برابر خشونتی است که از سوی فاشیست‎های تحریک شده و ازسوی نایجل فاراژ آغاز شده است؛ مهم‌تر از همه، این به معنای مبارزه با دولت حزب کارگر به نخست‌وزیری کی‌یر استارمر و متحدانش است که برای جلوگیری از تهاجم ضروری طبقه کارگر تلاش می‌کنند.

دادگاه‌های سراسر انگلیس طی روز‌های اخیر فرآیند صدور حکم محکومیت برای شرکت‌کنندگان در این ناآرامی‌های خشونت بار را آغاز کردند؛ برخی از محکومان با مجازات چند سال حبس روبرو هستند.

دولت انگلیس و دفاع از راست افراطی

تصادفی نیست که شورش‌های ضدمهاجر کمتر از یک ماه پس از به قدرت رسیدن حزب کارگر در انتخابات سراسری ماه جولای رخ داد.

درحالی که بهانه این شورش‌ها کشتن ۳ کودک بود که به دروغ مسلمانان و پناهجویان را مقصر می‌دانستند، فضای مسمومی که باعث حملات هوشیارانه علیه مهاجران می‌شد، طی دهه‌ها از سوی دولت‌های دو حزب کارگر و محافظه‌کار پی‌درپی ایجاد شد.

کمپین انتخاباتی حزب کارگر، ملی‌گرایی خشونت‌آمیز، نظامی‌گری و لفاظی‌های ضدمهاجر را ترویج کرد؛ استارمر میلیارد‌ها دلار برای جنگ ناتو علیه روسیه در اوکراین و در کنار حمایت کامل از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه متعهد شد.

او خواستار کنترل‌های مرزی سخت‌تر علیه مهاجران شد، از محافظه‌کاران به دلیل «ناتوانی در توقف قایق‌ها» انتقاد و اعلام کرد که ریاضت‌ها مطابق با «قوانین مالی» حزب کارگر ادامه خواهد یافت.

حمایت انگلیس از یک جنایتکار جنگی

اولین اقدام حزب کارگر در دولت این بود که دیوید لامی، وزیر خارجه انگلیس، را به اراضی اشغالی اعزام کرد تا از بنیامین نتانیاهو، جنایتکار جنگی، حمایت کند.

استارمر سپس در نشست سران ناتو در واشنگتن دی‌سی شرکت کرد و زمینه را برای تشدید تنش نظامی علیه روسیه فراهم کرد.

در ماه جولای، ایوت کپر، وزیر کشور انگلیس، از حمله‌های پلیس به مهاجران در تابستان و پایان اقامت پناهجویان در مراکز اقامت پناهجویی خبر داد.

پس از رای دادن ۷ نماینده حزب کارگر به اصلاحیه‌ای در مخالفت با سقف ۲ فرزند در مزایا، استارمر آن‌ها را اخراج کرد.

در اواخر جولای، صدراعظم این کشور برنامه‌هایی را برای کاهش ۲۳ میلیارد پوندی در هزینه‌ها، از جمله حذف کمک هزینه سوخت زمستانی برای حدود ۱۰ میلیون سالمند اعلام کرد.

مخالفت گسترده طبقه کارگر با برنامه جناح راست حزب کارگر از سوی بوروکراسی اتحادیه کارگری مسدود شده است؛ تلاش آن‌ها برای جلوگیری از مخالفت گسترده با دستور کار حزب کارگر در جنگ امپریالیستی و ریاضت سرمایه‌داری در واکنش آن‌ها به شورش‌ها آشکار است.

نیروی پلیس ملی جدید برای مقابله با نارضایتی‌ها در انگلیس

حزب کارگر یک نیروی پلیس ملی جدید را متشکل از ۶ هزار نفر اعلام کرده که نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی را هدف قرار می‌دهد.

علاوه بر این جرمی کوربین، رئیس پیشین حزب کارگر، نقش نفرت‌انگیز سیاسی را ایفا و از حزب کارگر دفاع می‌کند؛ وی مانع از جدایی کارگران و جوانان از این حزب می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *