نیمه ناپیدای المپیک فرانسه؛ جنگ پنهان علیه بی‌خانمان‌ها با قربانیانی آواره

15:03 - 20 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۴۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نیمه ناپیدای المپیک فرانسه؛ جنگ پنهان علیه بی‌خانمان‌ها با قربانیانی آواره
نزدیک شدن روزهای پایانی المپیک ۲۰۲۴ فرانسه با نگرانی‌های جدی درباره تداوم سنت جنگ علیه فقیرترین افراد، این بار در لس‌آنجلس آمریکا پیش می‌رود.

خبرگزاری میزان – المپیک فرانسه ۲۰۲۴ در حالی به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که از مدت‌ها پیش از آغاز این رویداد با موجی از انتقاد‌ها و اعتراض‌های حقوق بشری مواجه شده بود؛ از برخورد‌های خشونت‌بار با بی‌خانمان‌ها و آواره کردن آن‌ها تا نقض حقوق ورزشکاران زن مسلمان، از عبور از خطوط قرمز اخلاقی، انسانی و فرهنگی در مراسم افتتاحیه تا تقویت استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری؛ ...

از این رو می‌توان گفت که المپیک ۲۰۲۴ فرانسه مانند رویدادهای پیشین خود روی پنهانی دارد که مقام‌های پاریس نمی‌خواهند کسی آن را ببیند؛ المپیک ۲۰۲۴ پاریس، جنگی پنهان علیه فقیرترین ساکنان پایتخت فرانسه به راه انداخت.

این جنگ پایانی دارد؛ نخستین مراحل این جنگ از مدت‌ها پیش در لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیای آمریکا میزبان المپیک ۲۰۲۸ آغاز شده است.

جنگ پاریس علیه بی‌خانمان‌ها

مقام‌های فرانسه طی ۱۸ ماه گذشته جنگ گسترده‌ای را علیه بی‌خانمان‌های پاریس به راه انداختند؛ اقدامی که با نام عملیات پاکسازی خیابان‌های پایتخت فرانسه برای بسیاری از بی‌خانمان‌ها، کارشاسان و فعالان حقوق بشری شناخته شد.

این عملیات با تخریب اردوگاه‌های بی‌خانمان‌ها، به آواره شدن هزاران نفر منجر شد تا فرانسه بتواند بحران مستمر و فزاینده بی‌خانمانی خود را از چشم جهانیان پنهان کند.

گشتی در مناطق دور از مسیر‌های المپیکی پاریس که با دقت وسواس‌گونه مقام‌های پایتخت فرانسه انتخاب شده‌اند، شمار زیادی از زنان و مردان و کودکان خوابیده و نشسته کف خیابان‌ها را آشکار می‌کند؛ برخی از آن‌ها نیمه جان به نظر می‌رسند.

برخی از آن‌ها سال‌ها در ایستگاه‌های مترو پاریس شب را به صبح رساندند؛ همه آن‌ها تجربه‌های تلخی در کشور‌های مبدا و سفر وحشتناکی برای رسیدن به فرانسه پشت سر گذاشته‌اند.

سهم پناهجویان از جمعیت بی‌خانمان‌های آواره در این مناطق قابل توجه است؛ گهگاهی خودرو‌های حامل غذا و دارو از سوی امدادگران داوطلب به این مناطق می‌رسد؛ گاهی هم پزشک و پرستاران داوطلب برای رسیدگی می‌آیند.

 

جنگ علیه فقیرترین افراد؛ سنت المپیکی که از فرانسه به آمریکا می‌رود

برگزاری المپیک؛ عامل تشدید بحران بی‌خانمانی در پاریس

بحران بی‌خانمانی در پاریس موضوع جدیدی نیست، فقط با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ بسیار بدتر شد.

براساس گزارش گروهی متشکل از ۸۰ سازمان بشردوستانه، حدود ۱۲۵ هزار نفر از سانان حاشیه پاریس (عمدتا مهاجران و بعضا کارگران جنسی) طی ۱۲ ماه از مه ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ (از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت امسال) از خیابان‌های پاریس پاکسازی شدند.

بزرگ‌ترین موج اخراج بی‌خانمان‌ها در پاریس، در اواخر آوریل ۲۰۲۴ (فروردین سال جاری) انجام شد تا صد‌ها پناهجو از ساختمان قدیمی نزدیک دهکده المپیک اخراج شوند؛ حدود ۵۰۰ پناهجوی اهل سودان و چاد سه سال در این ساختمان زندگی می‌کردند.

این موج پاکسازی در حالی رخ داد که این افراد در فهرست انتظار دریافت مسکن بودند، شغل پیدا کرده بودند، به کلاس زبان می‌رفتند، کودکانشان به مدرسه می‌رفتند، ...

آخرین موج‌های پاکسازی نیز ۲ هفته پیش از آغاز المپیک انجام شد، زیرا هنوز شمار قابل توجهی از بی‌خانمان‌ها در اطراف پاریس زندگی می‌کردند؛ به این ترتیب روز‌های فروپاشی آغاز شد؛ فقط در چهار روز ۵۰۰ نفر آواره شدند.
سرعت اخراج بی‌خانمان‌ها در پاریس در قیاس با سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته است؛ با وجود این، مقام‌های فرانسوی ارتباط این اخراج‌ها با المپیک پاریس ۲۰۲۴ را رد کرده‌اند.

هرچند یک مقام دولتی متخصص مسکن بیان کرد که هدف از این اخراج‌های دسته‌جمعی «شناسایی افراد در خیابان در مکان‌های نزدیک به مکان‌های المپیک» و حذف آن‌ها قبل از شروع بازی‌های المپیک بوده است.

 

جنگ علیه فقیرترین افراد؛ سنت المپیکی که از فرانسه به آمریکا می‌رود

سیستم SAS چیست؟

در جریان اجرای عملیات پاکسازی، افراد بی‌خانمان در پاریس توسط پلیس سوار اتوبوس‌ها شده و به مکان‌های موقتی فرستاده می‌شوند که برای چند هفته سرپناه و غذا دریافت می‌کنند؛ در حالی که دولت فرانسه می‌گوید قرار است این مراکز به رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی و تسریع روند اداری کمک کنند، یک وکیل در منطقه پاریس این سیستم را «اتاقی پیش از اخراج» خواند.

دولت فرانسه در مارس سال گذشته (اسفند ۱۴۰۲) سیستم جدیدی با نام SAS (ساس) ایجاد کرد تا بی‌خانمان‌ها را از پایتخت خارج کند.

ساس به اتاق کوچکی گفته می‌شود که در ۱۰ مرکز اضطراری اسکان بی‌خانمان‌ها در مناطق دوردست فرانسه ایجاد شدند.

مدت اسکان در ساس نهایتا سه هفته تعیین شده است؛ بی‌خانمان‌های منتقل شده به ساس‌ها می‌بایست پس از آن در منطقه جدیدی که دولت تعیین کرده بود، سکونت می‌یافتند یا به مراکز اضطراری می‌رفتند که سقف مدت حضور در آن ۶۲ شب بود.

 

جنگ علیه فقیرترین افراد؛ سنت المپیکی که از فرانسه به آمریکا می‌رود

سرنوشت کودکان آواره چه خواهد شد؟

سهم کودکان از بی‌خانمان‌های آواره قابل تامل است و این پرسش را ایجاد می‌کند که بعد از اتمام المپیک چه اتفاقی می‌افتد؟

شهرداری پاریس از اظهارنظر درباره آینده کودکان یادشده خودداری کرد؛ کمیته بین‌المللی المپیک نیز از اظهارنظر درباره پیامد اخلاقی پاکسازی‌های صورت گرفته اجتناب کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کسی خود را در قبال کودکان بی‌خانمان پاریس مسئول نمی‌داند.

احتمال تبدیل شدن رویکرد اخیر دولت فرانسه در قبال بی‌خانمان‌ها به یک رویه معمولی و دائمی در این کشور برای برخورد با بی‌خانمان‌ها زیاد است.

جنگ المپیک فرانسه علیه فقرا

در این موضوع تردیدی نیست که فرانسه به بهانه المپیک پاریس جنگ آشکاری را علیه فقرا به راه انداخته است.

همزمان با اوج‌گیری تماشای نمایش‌های ورزشی پاریس ۲۰۲۴ یک مبارزه کمتر آشکار در خارج از منطقه المپیک ادامه داشت: جنگ با فقرا.

یک پزشک داوطلب گفت: شهر المپیک برای فقرا جهنم است؛ در این میانه، شما یک عدن [بازی‌های المپیک] دارید.

منتقدان می‌گویند که سنت بزرگ، اما شرم‌آور المپیک در پاریس در جریان بوده است: جابجایی طبقه کارگر و مردم فقیر برای خالی کردن فضا جهت برگزاری بازی‌ها، چه در سئول ۱۹۸۸، چه در آتلانتا ۱۹۹۶، چه در پکن ۲۰۰۸ یا ریودوژانیرو ۲۰۱۶.

یک کارشناس فعال در زمینه آوارگی، فقر و مصرف مواد مخدر فرانسه گفت: افرادی که در فضای عمومی نامطلوب تلقی می‌شوند؛ بیشترین بار را متحمل شده‌اند؛ سرکوب دولتی به دلیل بازی‌های المپیک تسریع شده است.

این در حالی است که منشور المپیک «ارزش آموزشی الگوی خوب، مسئولیت اجتماعی و احترام به حقوق بشر شناخته شده بین‌المللی و اصول اساسی اخلاقی جهانی» را ستایش می‌کند.

 

جنگ علیه فقیرترین افراد؛ سنت المپیکی که از فرانسه به آمریکا می‌رود

لس‌آنجلس؛ کانون جنگ بعدی علیه بی‌خانمان‌ها

المپیک فرانسه به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود؛ کنار همه خاطراتی که از این رویداد برجای می‌ماند، خاطرات کسانی که از برگزری این بازی‌ها رنج بردند نیز در اذهان باقی خواهد ماند.

لس‌آنجلس برای المپیک ۲۰۲۴ آماده می‌شود و همزمان بی‌خانمان‌های ایالت کالیفرنیا آمریکا در معرض دستور آوارگی قرار گرفته‌اند.

سنت جنگ علیه فقرای المپیک همچنان بی رحمانه پیش می‌رود و تکرار می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *