ثبت بیش از ۲ هزار مورد مرگ‌ومیر در زندان‌های کانادا

8:36 - 20 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۳۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ثبت بیش از ۲ هزار مورد مرگ‌ومیر در زندان‌های کانادا
گزارش جدید درباره مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا نشان می‌دهد که از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد مرگ ثبت شده در زندان‌های کانادا طی ۲۴ سال، نیمی قابل پیشگیری بوده‌اند.

خبرگزاری میزان – نرخ بالای مرگ‌و‌میر زندانیان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کانادا در سال‌های اخیر رشد نگران‌کننده‌ای داشته و زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده است.

جدیدترین بررسی‌ها شمار مرگ‌ومیر‌های ثبت شده در زندان‌ها کانادا از سال ۲۰۰۰ را بیش از ۲ هزار مورد اعلام کردند.

بحران مرگ‌ومیر در زندان‌ها کانادا براساس الگویی تکراری

مرگ‌ومیر در زندان‌های کانادا در سال‌های اخیر در مسیر صعودی قرار گرفته است؛ در میانه نگرانی‌ها در این رابطه، قوانین کانادا، مرگ کمکی را برای زندانیان نیز مجاز کرده و بحران اعتیاد به مواد مخدر و بیماری‌های روانی زندانیان چالش‌برانگیز شده است.

در بیشتر موارد مقام‌های سیستم زندان‌های کانادا و مسئولان زندان‌ها از ارائه توضیح و شواهد درباره مرگ زندانیان خودداری می‌کنند.

بررسی مرگ‌ومیر‌های رخ داده در زندان‌های کانادا نشان‌دهنده وجود الگویی از این روند فاجعه‌بار است؛ مرگ‌و‌میر در زندان‌های کانادا یک موضوع منحصربه‌فرد نیست؛ مرگ‌ومیر‌ها در زندان‌های کانادا طبق یک الگو رخ می‌دهند و جلوگیری از حوادث بیشتر به معنای پرداختن به الگو‌های خشونت و فرهنگ غیرانسانی نسبت به زندانیان است.

 

ثبت بیش از ۲ هزار مورد مرگ‌ومیر در زندان‌های کانادا طی ۲ دهه

اصلی‌ترین دلایل مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا

درخواست مرگ کمکی، بیش‌مصرفی مواد مخدر، سهل‌انگاری پزشکی و خودکشی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا هستند؛ در عین حال، بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از مرگ‌ها در زندان‌های کانادا از شرایط حبس مانند اقدام‌های نگهبان‌ها ناشی شده‌اند.

دست‌کم ۱۳ مورد مرگ زندانیان مبتلا به اسکیزوفرنی در زندان‌های کانادا شناسایی شده است؛ همه این موارد به دلیل ضرب‌و‌شتم نگهبانان رخ داده‌اند.

تراژدی مرگ زندانیان مبتلا به بیماری‌های روانی مکررا در زندان‌های کانادا رخ می‌دهند؛ این یک الگوی تلخ است که همواره دردسرساز می‌شود.

برخی از آن‌ها بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و برخی بر اثر ضرب‌وشتم نگهبانان می‌میرند.

کارشناسان تاکید دارند که نبود منابع مراقبت بهداشتی روانی کافی در سیستم زندان‌های کانادا به شکلی موثر افرادی را که تحت تاثیر مسائل روانپزشکی قرار دارند، با مخاطره‌های جدی مواجه می‌کند و عدم ارائه خدمات و حمایت بهداشت روان یکی دیگر از دلایل مرگ‌ومیر بر اثر خودکشی در زندان‌های کانادا است.

با وجود اینکه تلاش‌ها جهت تعیین دلایل مرگ زندانیان در کانادا ادامه دارد، این تلاش‌ها بی‌فایده هستند، زیرا اتهام کیفری متوجه عاملان مرگ این زندانی‌ها نمی‌شود.

ثبت بیش از ۲ هزار مورد مرگ و میر در زندان‌های کانادا طی ۲۴ سال

به گزارش گلوب‌ اند میل، بررسی جدید یک پروژه نظارت بر زندان‌های کانادا نشان داد که بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد مرگ و میر زندانیان در ۲۴ سال گذشته در مراکز یادشده در سراسر این کشور ثبت شده است.

براساس این بررسی میانگین سنی مرگ و میر در زندان‌ها کانادا ۴۴ سال است؛ این رقم در مقایسه با میانگین امید به زندگی در کانادا تا سال ۲۰۲۲ که رقم ۸۱ سال را نشان می‌داد، قابل تامل است.

کارشناسان کانادایی در این باره تاکید کردند: این سن عادی برای مردن نیست؛ آنچه این داده‌ها به ما می‌گویند، این است که بسیاری از مرگ‌ها در بازداشت به دلایل طبیعی رخ نمی‌دهند، بلکه ناشی از شرایط حبس هستند.

الکساندر مک کللند، دانشیار جرم‌شناسی دانشگاه کارلتون و محقق ارشد پروژه ردیابی (In) Justice، درباره بررسی انجام شده، اظهار کرد: پایگاه داده با استفاده از گزارش‌های رسانه‌ای، داده‌های استانی و بیش از ۲۰ درخواست آزادی اطلاعات گردآوری شده است؛ مجموعه داده‌های قابل جست‌وجو شامل افرادی است که در زندان‌های استانی و زندان‌های فدرال و همچنین مراکز اصلاحی برای جوانان جان باخته‌اند.

به گفته وی، پروژه ردیابی با جمع‌آوری اطلاعات یادشده کار دشواری را انجام داده است، زیرا یافتن داده‌های مربوط به مرگ‌‌ومیرها در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که در مراکز اصلاح و تربیت استانی هستند، بسیار دشوار است؛ این جرم‌شناس کانادایی تصریح کرد: اطلاعات مربوط به مرگ‌و‌میر در زندان‌های کانادا اغلب از دید عموم پنهان می‌ماند؛ با وجود این، دلایل سیستماتیکی درباره چرایی وقوع این مرگ‌ومیر‌ها وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

ثبت بیش از ۲ هزار مورد مرگ‌ومیر در زندان‌های کانادا طی ۲ دهه

قابل پیشگیری بودن بخش قابل توجهی از مرگ‌ومیرهای ثبت شده در زندان‌های کانادا

مک کللند همچنین تصریح کرد که براساس قوانین کانادا همه زندانیان مستحق دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و مستحق دسترسی به حقوق بشری خود هستند.

براساس بررسی‌های مک کللند و تیمش در تهیه جدیدترین گزارش مربوط به مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا، دست‌کم ۹۱۰ مورد از مرگ‌ومیر‌های ثبت شده در زندان‌های کانادا قابل پیشگیری بودند؛ از این تعداد، ۴۵۲ مورد مرگ‌ها ناشی از خودکشی بوده و ۲۹۹ مورد آن‌ها نیز به دلیل بیش مصرفی مواد مخدر روی دادند.

با وجود اینکه دفتر بازپرس اصلاحی به‌عنوان یک سازمان نظارتی مستقل برای سیستم زندان فدرال کانادا عمل می‌کند، اما به ندرت نظارت مستقلی بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این کشور به‌ویژه زندان‌های استانی وجود دارد.

اگرچه برخی از استان‌های کانادا علت مرگ‌و‌میر زندانیان را اعلام می‌کنند، اما به‌صورت کلی دلایل مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا اعلام نمی‌شود.

 

ثبت بیش از ۲ هزار مورد مرگ‌ومیر در زندان‌های کانادا طی ۲ دهه

سهم بالای زندان‌های استانی از آمار فزاینده مرگ‌ومیر زندانیان

بررسی‌های پیشین درباره مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا نشان می‌دهند که زندان‌های استانی این کشور با شدت بیشتری در این بحران گرفتار هستند و در میان استان‌های کانادا، وضعیت زندان‌های استان انتاریو از همه نگران‌کننده‌تر است.

جدیدترین بررسی نیز نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۹۱ مورد مرگ‌و‌میر فقط در زندان‌های استانی کانادا ثبت شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *