ثبت مرگ دست‌کم ۲ زندانی طی یک ماه در کانادا

8:34 - 03 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۶۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ثبت مرگ دست‌کم ۲ زندانی طی یک ماه در کانادا
مرگ‌ومیر زندانیان در زندان‌های کانادا با نرخ بالا و هشداردهنده‌ای تداوم دارد.

خبرگزاری میزان – روند مرگ‌ومیر زندانیان در زندان‌های کانادا همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد؛ کارشناسان پیشتر درباره این بحران هشدار داده و خواستار اقدام لازم برای توقف آن شدند.

به گزارش رسانه‌های کانادایی، دین یانگ، زندانی ۳۷ ساله کانادایی بر اثر جراحت شدید ناشی از درگیری در یک زندان فدرال در استان مانیتوبا جان خود را از دست داد.

وی که به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان منتقل شده بود، در همان‎جا درگذشت.

مقام‌های زندان یادشده، می‌گویند که در حال بررسی موضوع مرگ دین یانگ در چارچوب پرونده قتل هستند، اما نحوه مجروح شدن وی را مشخص نکردند.

از سوی دیگر مقام‌های یک زندان در استان نوااسکوشیا کانادا در ۱۳ جولای (۲۳ تیر) از مرگ یک زندانی دیگر خبر دادند؛ مقام‌های زندان یاد شده مدعی بررسی پرونده مرگ وی شدند.

تقریبا یک ماه پیش نیز یک زندانی ۸۳ ساله در زندانی با امنیت متوسط در استان بریتیش کلمبیا جان خود را از دست داد.

 

ثبت مرگ دست‌کم ۲ زندانی طی یک ماه در کانادا

 

براساس بررسی‌های انجام‎شده در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۹ زندانی در کانادا جان خود را از دست دادند؛ این بالاترین میزان مرگ‌ومیر زندانیان در کانادا دست‌کم از سال ۲۰۲۰ است.

آمار‌های ارائه شده اعلام می‌کنند که مرگ ۲۶ نفر به دلایل طبیعی آشکار رخ داده و ۲ نفر در پس درگیری جان خود را از دست دادند؛ برای ۴۱ مورد مرگ زندانیان نیز دلیلی ذکر نشده است.

انتاریو در سال گذشته با ثبت ۲۰ مورد از مرگ‌ومیر زندانیان در صدر قرار داشت و پس از آن کِبِک با ۱۶ مورد و بریتیش کلمبیا با ۱۴ مورد قرار داشتند.

بررسی مرگ‌ومیر‌های رخ داده در زندان‌های کانادا نشان‌دهنده وجود الگویی از این روند فاجعه‌بار است؛ مرگ‌و‌میر در زندان‌های کانادا یک موضوع منحصربه‌فرد نیست.

 

ثبت مرگ دست‌کم ۲ زندانی طی یک ماه در کانادا

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مرگ‌ومیر‌ها در زندان‌های کانادا طبق یک الگو رخ می‌دهند و جلوگیری از حوادث بیشتر به معنای پرداختن به الگو‌های خشونت و فرهنگ غیرانسانی نسبت به زندانیان است.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از هزار و ۵۳۲ مورد مرگ‌و‌میر در زندان‌های کانادا ثبت شده است؛ از این تعداد ۶۶۹ مورد مربوط به زندان‌های استان انتاریو کانادا بوده است؛ فقط در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۵ زندانی در زندان‌های استان انتاریو جان خود را از دست دادند.

میانگین سنی زندانیان درگذشته در زندان‌های کانادا ۴۴.۵ سال است؛ همین رقم نشان می‌دهد که بسیاری از مرگ‌ها در زندان‌های کانادا از شرایط حبس مانند اقدام‌های نگهبان‌ها ناشی شده‌اند.

دست‌کم ۱۳ مورد مرگ زندانیان مبتلا به اسکیزوفرنی در زندان‌های کانادا شناسایی شده است؛ همه این موارد به دلیل ضرب‌و‌شتم نگهبانان رخ داده‌اند.

تراژدی مرگ زندانیان مبتلا به بیماری‌های روانی مکررا در زندان‌های کانادا رخ می‌دهند؛ این یک الگوی تلخ است که همواره دردسرساز می‌شود؛ برخی از آن‌ها بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و برخی بر اثر ضرب‌وشتم نگهبانان می‌میرند.

از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۳۴ زندانی در بازداشتگاه‌های استانی کانادا جان خود را از دست داده‌اند، اما هیچ توضیحی در مورد چگونگی و چرایی مرگ این زندانیان وجود ندارد.

با وجود اینکه تلاش‌ها جهت تعیین دلایل مرگ زندانیان در کانادا ادامه دارد، تاکنون نتیجه‌ای به دست نیامده است، زیرا اتهام کیفری متوجه عاملان مرگ این زندانی‌ها نمی‌شود.

در عین حال، بحران خودکشی در میان زندانیان کانادا یکی از مهم‌ترین بحران‌های مرتبط با نرخ فزاینده مرگ‌ومیر در این مراکز است؛ مدیر اجرایی خدمات حقوقی زندانیان کانادا، ارقام خودکشی زندانیان این کشور را هشداردهنده خواند و گفت که مرگ‌های ناشی از خودکشی در زندان‌ها در مقایسه با جمعیت عمومی با نرخ نامتناسبی رخ می‌دهد.

 

ثبت مرگ دست‌کم ۲ زندانی طی یک ماه در کانادا

 

گروه‌های حقوق بشری نیز تاکید دارند که درخواست‌ها برای انجام اقدام‌های لازم جهت جلوگیری از وقوع چنین مرگ‌هایی نادیده گرفته می‌شود و همین امر به تداوم و تشدید بحران منجر می‌شود.

آن‌ها می‌گویند که نرخ بالای مرگ‌های ناشی از خودکشی در زندان‌های کانادا اگرچه دلخراش است، اما با در نظر داشتن واقعیت زندان‌های این کشور تعجب‌آور نیست.

از مهم‌ترین دلایل بحران خودکشی در زندان‌های کانادا می‌توان به بی‌توجهی در مراقبت‌های پزشکی، استفاده بیش از حد از سلول‌های انفرادی و نادیده گرفتن نیاز‌های سلامت روان زندانیان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *