معاون میراث فرهنگی: ثبت جهانی هگمتانه موفقیت بزرگی بود

16:55 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۸۸۷
معاون میراث فرهنگی: ثبت جهانی هگمتانه موفقیت بزرگی بود
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گفت: نخستین بار ۲۰ سال قبل، پرونده هگمتانه در فهرست ذخیره مطرح شد، اما طی سه سال اخیر برای ثبت هگمتانه تلاش جمعی شد و موفقیت بزرگی رقم خورد.

خبرگزاری میزان - به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۶ مرداد) از دست‌اندرکاران پرونده ثبت جهانی هگمتانه در چهل‌وششمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در دهلی نو، تجلیل و قدردانی کرد.

در این دیدار، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی که در رأس هیأت ایرانی ثبت پرونده هگمتانه در دهلی‌نو حضور داشت، گزارشی از این رویداد و روند ثبت پرونده ارائه داد.

وی گفت: نخستین بار ۲۰ سال قبل، پرونده هگمتانه در فهرست ذخیره مطرح شد، اما طی سه سال اخیر برای ثبت هگمتانه تلاش جمعی شد. پرونده دارای اشکالات فنی بود که طی یک کار جمعی و تلاش‌های شبانه‌روزی، موفق به ثبت آن به عنوان بیست و هشتمین اثر میراث‌فرهنگی ملموس ایران شدیم که موفقیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه ایران در میراث ملموس جزء ۱۰ کشور نخست و در میراث ناملموس جزء ۵ کشور نخست جهان است، ادامه داد: امسال هم در آذرماه سه پرونده میراث ناملموس داریم که در صورت ثبت، امید به ارتقاء رتبه ایران می‌رود.

دارابی در ادامه از پشتیبانی‌ها و دستورات قاطع مقام عالی وزارت برای ثبت جهانی پرونده هگمتانه سپاسگزاری کرد.

هگمتانه در ۴ دهه اخیر استثنا است

رسول وطن‌دوست، مشاور امور بین‌الملل معاون میراث فرهنگی و عضو هیأت ثبت جهانی پرونده هگمتانه در یونسکو هم در این دیدار گفت: خوشبختانه ایکوموس را که عامل اصلی تصمیم‌گیری قبل از کمیته میراث جهانی یونسکو است، برای ثبت هگمتانه قانع کردیم و در آینده می‌تواند الحاقات دیگری به پرونده افزوده شود.

وی ادامه داد: در ۴ دهه اخیر کمتر موردی سراغ داریم که ایکوموس و کمیته میراث جهانی را متقاعد کند که بخشی از پرونده را ثبت کند و این موفقیت بزرگ ایران در اجلاس دهلی نو بود.

هگمتانه می‌تواند الحاقات آتی داشته باشد

محمدحسن طالبیان، دیگر عضو هیأت ثبت جهانی پرونده هگمتانه در ادامه این مراسم گفت: پرونده در حریم، دچار مشکلاتی بود، اما دارابی با تدبیر و مدیریت خوبشان نگذاشتند سرنوشت پرونده هگمتانه طور دیگری رقم بخورد.

وی افزود: هر چهار سال یک بار باید به کمیته جهانی گزارش بدهیم و این گزارش، ضمانتی برای حفاظت از پرونده است. باید اقدامات بعدی را انجام دهیم تا الحاقات دیگری به پرونده داشته باشیم. الان ۲۷ هکتار ثبت شده و حریم آن حدود ۲۵۰ هکتار است.

ثبت هگمتانه «حماسه» بود

احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو هم پیرامون اجلاسیه‌های یونسکو گفت: یک مثلثی در اجلاس کمیته جهانی یونسکو شکل گرفت؛ یک رأس، کار تخصصی میراثی است. یک رأس تصمیمات مدیریتی تعیین‌کننده است که توسط جناب آقای ضرغامی و آقای دارابی به درستی انجام می‌شد. رأس سوم هم، دیپلماسی است که از همه ظرفیت‌های سیاسی خود برای پیشبرد آن استفاده کردیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم با یک تعبیر درباره ثبت جهانی هگمتانه یاد کنم، «حماسه» و کسب ارج و منزلت برای جمهوری اسلامی ایران بود. امیدوارم روزی خاطرات این ثبت‌ها را مکتوب کنم تا برای دیپلمات‌های کشورمان قابل استفاده باشد.

تصمیم مدیریتی مانع از «دیفر» شدن هگمتانه شد

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی هم گفت: پرونده هگمتانه از دهه ۷۰ همیشه مطرح بود. با ثبت این پرونده، همدان یک جلوه ویژه پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: حوزه مدیریت شهری باید با معاونت میراث فرهنگی همراه و همدل باشد تا ثبت‌های جهانی رقم بخورد.

مصطفی پورعلی نیز در ادامه جلسه گفت: ۱۹۶ کشور عضو کنوانسیون ۱۹۷۲ هستند و طی این ۵۲ سال، ۱۶۸ کشور موفق به ثبت پرونده شده‌اند. یعنی اینطور نیست که همه اعضا، پرونده ثبتی داشته باشند. بر خلاف ایران که هرسال پرونده دارد، برخی کشور‌های بزرگ مانند ایتالیا و ژاپن، هر سال پرونده‌ای برای ثبت ارائه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم مدیریتی محدودکردن پرونده همدان به هگمتانه گرفته نمیشد، پرونده «دیفر» می‌شد و ثبت آن ۲ سال عقب می‌افتاد.

شروین گودرزی، مترجم پرونده ثبت جهانی هگمتانه هم از پشتیبانی‌های مقام‌عالی وزارت و قائم‌مقام ایشان، سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: میراث فرهنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *