رئیس سازمان مدارس غیر دولتی: برای افزایش حقوق، معلمان مدارس غیر انتفاعی ۳۰ ساعتی شدند/ الگوی تالیف کتاب برای مراکز زبان ارائه می‌شود

12:49 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۵۲۰
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی: برای افزایش حقوق، معلمان مدارس غیر انتفاعی ۳۰ ساعتی شدند/ الگوی تالیف کتاب برای مراکز زبان ارائه می‌شود
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی از ۳۰ ساعتی شدن معلمان در مدارس غیر انتفاعی خبرداد و گفت: به زودی الگوی تالیف کتاب برای مراکز زبان تدوین و ارائه خواهد شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی دبیرخانه اولین جشنواره آفرینو، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره آفرینو، اولین جشنواره و نمایشگاه ملی ابتکارات و خلاقیت‌های مدارس غیردولتی که روز گذشته ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های پژوهشکده نفت برگزار شد، اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی، موضوع معلم و آموزش مورد تاکید ویژه است؛ انتقادات زیادی به آموزش و پرورش وارد است یکی از این موارد، تغییر وزرای این وزارتخانه در مدت کوتاه است.

وی افزود: نکته دیگر که مطرح می‌شود این موضوع است که آموزش و پرورش موضوع اول دولت نیست؛ اما رشد بودجه‌ای در این وزارت‌خانه، نشان از توجه دولت به این وزارت خانه عریض و طویل دارد.

منادی بیان کرد: در کمیسیون ایده زنجیره تامین آموزش یکپارچه را تدوین کردیم، در مجلس گذشته نیز ۱۴ قانون را تصویب کردیم که یکی از این قوانین رتبه بندی معلمان بود که پیگیری شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: نواوری باید در کشور پررنگ شود همچنین شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی تاکید کرد: باید تمام بخش‌های آموزش با یکدیگر ارتباط داشته باشند مدارس غیردولتی سرمایه آموزش و پرورش هستند باید به این مجموعه نیز کمک شود.

منادی با تاکید براینکه ایده‌های خوب مدارس غیردولتی باید به مدارس دیگر تزریق شوند گفت: در مجلس با توجه به مصوبه مدارس غیردولتی در تلاش هستیم صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را تامین کنیم تا آموزش به عنوان بخشی از زنجیره تامین آموزش، با کیفیت پیش رود.

باید بتوانیم دانشمند باعرضه و مدیر تربیت کنیم 

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نظارت بر مدارس غیردولتی نیز در مراسم افتتاحیه جشنواره آفرینو (اولین جشنواره و نمایشگاه ملی ابتکارات و خلاقیت‌های مدارس غیردولتی) ضمن ابراز خرسندی از فعالیت معلمان برای انسان سازی اظهار کرد: خداوند انسان را در احسن تقویم آفریده است موضوع شغل معلمان و مدرسه دارها، تربیت انسان را دنبال می‌کند که یک افتخار و نعمت بزرگ است.

وی در ادامه تربیت نسل آینده را بهترین خدمت به کشور دانست و افزود: معلم همیشه وجود خود را در شاگرد خود می‌بیند و این نعمت بزرگی است.

وی ادامه داد: در باب نوآوری باید گفت که دنیا با توجه به پیشرفت‌هایی که دارد دنیای نوآوری و مسابقه نوآوری است هر فردی در این مسابقه فعال‌تر باشد برتر خواهد بود. جهان امروز عرصه رقابت در نوآوری‌هاست.

حدادعادل اظهار کرد: نوآوری در آموزش و پرورش بیش از جا‌های دیگر، میدان دارد نوآوری فرایند مشترک بین معلم و دانش آموز و یک کار انسانی متقابل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای نظارت بر مدارس غیردولتی بیان کرد: آموزش و پرورش میدان گسترده نوۀوری است، اما مدارس غیردولتی نیز امکان نوآوری بیشتر دارند. نوآوری مستلزم ۳ شرط است؛ فردی می‌تواند نواوری کند که فکر کند، اعتماد به نفس و داشتن آزادی نیز از دیگر شروط نوآوری است. در مدارس غیردولتی سومین شرط بیشتر از مدارس دولتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: مدرسه دار‌ها می‌توانند برای مدارس دولتی پیشران تحول باشند، وقتی مدارس غیردولتی نوآوری کنند سطح مدارس دولتی نیز بالا می‌رود و رقابت سازنده‌ای بین مدارس دولتی و غیردولتی در کشور مدیریت می‌شود.

حدادعادل تاکید کرد: از همه مدیران مدارس غیردولتی در خواست دارم تربیت مدیریتی را در مدارس فراموش نکنند نوآوری فقط در آموزش و تجهیزات نیست نوآوری جنبه‌های مختلف دارد، باید بتوان دانش آموزان را مدیر تربیت کرد.

وی با بیان اینکه نباید نوآوری در عرصه‌های مدیریتی فراموش شود گفت: به فکر این نباشیم که دانشمند تربیت کنیم باید بتوانیم دانشمند با عرضه و مدیر تربیت کنیم که او با دانش خود بتواند کشور را اداره کند.

طرح‌های جشنواره آفرینو، الگوی خلاقانه مدارس

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در مراسم افتتاحیه جشنواره آفرینو، اولین جشنواره و نمایشگاه ملی ابتکارات و خلاقیت‌های مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: به زودی الگوی تالیف کتاب برای مراکز زبان ارائه می‌شود تا کتب از یک الگوی مشخصی بهره‌مند شوند. همچنین برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری برای جلوگیری از برون سپاری، جشنواره آفرینو را راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره ایده‌ها و تجربیات خلاق را به سایر مدارس تسری می‌دهد افزود: در این راستا با موسسان مدارس غیردولتی همفکری کردیم و دبیرخانه این جشنواره را در ۶ محور تشکیل دادیم.

محمودزاده گفت: در فاز اول ۵ هزار مدارس تقویت می‌شوند و ایده‌های این مدارس با سایر مدارس به اشتراک گذاشته می‌شود. تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ طرح به دبیرخانه رسیده است که با مستندسازی به یک الگوی خلاقانه تبدیل می‌شوند و در اختیار موسسان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه معلم را محور آموزش و پرورش دانست و افزود: چالش نیروی انسانی باید به لحاظ کیفی و کمی حل شود در مدارس غیردولتی حضور معلمان را ۳۰ ساعتی کردیم که کار ارزشمندی است.

مدارس غیردولتی پیشران نوآوری هستند

در ادامه، علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز گفت: در کشورمان برای ارتقای مدرسه باید مدیر خوب با اختیارات بالا و معلم با انگیزه و توانمند داشته باشیم. در این مدرسه نوآوری ایجاد می‌شود، نوآوری در گرو اختیارات بالا و امکانات مادی است.

وی اظهار کرد: مدرسه محوری یک رویکرد در مدیریت آموزش و پرورش است که بر ۳ اصل تمرکززدایی، مشارکت جویی و انعطاف پذیری متکی است. مدارس غیردولتی در شکل گیری موضوع مدرسه محوری آمادگی بیشتری دارند.

وی افزود: مدارس غیردولتی پیشران نوآوری در آموزش و پرورش هستند. حدود ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و برچیده شدن این مدارس به مصلحت آموزش و پرورش نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *