دادستانی مرکز استان البرز به ساماندهی وضعیت تصفیه خانه و پساب‌های شهرک صنعتی اشتهارد ورود کرد

14:22 - 14 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۴۷۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستانی مرکز استان البرز به ساماندهی وضعیت تصفیه خانه و پساب‌های شهرک صنعتی اشتهارد ورود کرد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در رابطه با مسائل زیست محیطی شهرک صنعتی اشتهارد گفت: ساماندهی وضعیت تصفیه خانه و پساب‌های واحد‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان-حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در جلسه «شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز» درباره نتیجه اجرای مصوبات این شورا گفت: برنامه عملیاتی دادگستری استان البرز و سند تحول و تعالی قوه قضاییه در راستای اهتمام کلیه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان استان پس از اخذ معاونت برنامه ریزی استان به کلیه اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال ابلاغ و ارسال شد.

وی افزود: همچنین در شعب دوم حقوقی شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ و شعبه ۲۲ حقوقی کرج در کنار شعب اول حقوقی سایر حوزه‌های قضایی شهرستان به عنوان شعب ویژه رسیدگی به موضوع تصرفات حریم و بستر رودخانه‌های استان تعیین شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: موضوع اخد سند ۵۰۰ کیلومتر دیگر از حریم و بستر رودخانه‌های پر آب و اصلی استان تا پایان شش ماهه ابتدای سال جاری با همکاری آب منطقه‌ای و ثبت اسناد و املاک استان در حال پیگیری بوده و امیدواریم تا موعد مقرر اقدامات نهایی انجام و در جلسه بعدی شورا از سند مربوطه رونمایی شود در این راستا دستورات قضایی لازم به منظور اجرای طرح ساماندهی رودخانه کرج و آزادسازی حریم و بستر رودخانه صادر و اقدامات اجرایی توسط پیمانکار منتخب در حال پیگیری و اجرا است.

وی ادامه داد: در حوزه قضایی شهرستان ساوجبلاغ نیز جلسه هماهنگی با حضور دستگاه‌های متولی از جمله ثبت اسناد و املاک، امور منابع آب، جهاد کشاورزی، بخشداری در محل دادستانی این شهرستان با محوریت رفع تصرفات رودخانه‌های کردان برغان اغشت و.. در مورخ ۶ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: یکی از عوامل مهم در پیشگیری و مقابله با تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها صدور اسناد حدنگار رودخانه‌ها است در این خصوص خوشبختانه سند ثبتی رودخانه شور به طول ۴۲ کیلومتر در حوزه جغرافیایی شهرستان اشتهارد نیز به نام وزارت نیرو به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. سایر مباحث و مصوبات از جمله موضوع مستندسازی دارایی و املاک دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان و شهرداری‌ها نیز از طریق مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به کلیه فرمانداران شهرستان‌های استان طی مکاتبه ابلاغ شد همچنین وضعیت ساماندهی صنوف غیر مجاز نیز با تشکیل تیم‌های بازرسی با همکاری ادارات اماکن اصناف بهداشت و با جدیت در حال پیگیری است.

وی افزود: در رابطه با موضوع مسائل زیست محیطی شهرک صنعتی اشتهارد و ساماندهی وضعیت تصفیه خانه و پساب‌های واحد‌های صنعتی موضوع در دستور کار جلسه حاضر قرار گرفته است. اما موضوع دارای اولویت اصلی با توجه به مخاطرات مهم زیست محیطی متوجه استان‌های البرز و تهران و شرایط ایجاد کانون ریزگرد در استان با تشکیل جلسات متعدد کارگروه ذیل شورا در دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال و با همت کلیه دستگاه‌های متولی اعم از مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان، اقتصاد و دارایی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت از محیط زیست به منظور اجرای بند ششم مصوبات جلسه نخست سال ۱۴۰۳ در رابطه با انتقال نمایندگی دولت جهت پیگیری تخصصی مأموریت مهم احیا تالاب صالحیه پیگیری شد.

مددی بیان کرد: همچنین مکاتبه در تاریخ ۲۴ خرداد۱۴۰۳ توسط دادستان مرکز استان و دبیر استانی شورا با دادستان کل کشور و دبیر شورای‌عالی حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور به تشریح موضوعات و مخاطرات زیست محیطی ناشی ازدخالت‌های بشری و لزوم احیا تالاب صالحیه به عنوان یک موضوع ملی به منظور جلوگیری از ایجاد کانون ریزگرد با توجه به لزوم همکاری سایر استان‌های کشور ارسال و با ارجاع موضوع به معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور مکاتبه‌ای در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به اهمیت موضوع به منظور مرتفع کردن مشکلات تالاب و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از وقوع یک بحران فراگیر ارسال و تأکید شد تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار گیرد.

فرج‌الله علیزاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز در این جلسه اظهار کرد: تالاب صالحیه یک موقعیت استراتژیک برای استان البرز است که قسمتی از این تالاب در استان البرز و قسمتی از آن در استان قزوین واقع شده است به همین منظور در اجرای مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال مبنی بر صدور سند مالکیت نسبت به تالاب صالحیه با بررسی موقعیت تالاب در بانک کاداستر مشخص شد که محدوده تالاب واقع در اسناد مالکیت منابع ملی قرار دارد که قبلا به نام آن سند صادر شده است.

وی افزود: با موافقت اداره منابع طبیعی و ارائه نقشه تفکیکی محدوده تالاب، از محدود منابع طبیعی جدا شد و پس از جانمایی و تثبیت در بانک کاداستر، نسبت به محدوده تالاب ۱۱ فقره سند مالکیت صادر شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان البرز گفت: در ارتباط با بستر رودخانه‌های استان البرز رودخانه کرج، رودخانه شور، دلمبر و شاهرود طالقان تاکنون ۶ هزار ۸۸۱ هکتار معادل ۱۴۶ قطعه سند مالکیت حدنگار به نام دولت جمهوری اسلامی سند صادر شده است و باقی مانده اسناد مالکیت بستر رودخانه‌های کرج به ویژه رودخانه کردان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته که انشاالله تا پایان نیمه اول سال جاری اسناد مالکیت این رودخانه نیز صادر می‌شود

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *