المپیک پاریس و الگوی تبعیض علیه زنان مسلمان در فرانسه

8:58 - 13 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۲۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
المپیک پاریس و الگوی تبعیض علیه زنان مسلمان در فرانسه
مسلمانان در جامعه فرانسه همواره هدف قوانین و رفتار‌های تبعیض‌آمیز از سوی دولت این کشور بوده‌اند و این در حالی است که این کشور در جهان خود را به‌عنوان مدافع برابری معرفی می‌کند.

خبرگزاری میزان - سونکمبا سیلا، دونده سرعتی فرانسوی چند روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک پاریس، در موضوع حق داشتن حجاب در مراسم افتتاحیه با دولتش درگیر شد.

در شرایطی که ورزشکاران فرانسوی به قوانین سکولاریستی که آن‌ها را از داشتن حجاب اسلامی بازمی‌دارد محدود شده‌اند، مدافعان حقوق، پرونده سیلا را به‌عنوان تداوم تبعیض علیه مسلمانان توصیف می‌کنند. 

تیموتی گوتیرو، مربی بسکتبال که علیه ممنوعیت حجاب فعالیت می‌کند، گفت: تیم فرانسه قرار است نماینده این کشور باشد و مسلمانان در فرانسه حضور دارند. 

اسلیم بن آکور، وکیل فرانسوی، که وکالت زنان ممنوع‌الحجاب در خارج از مشاغل بخش دولتی را برعهده دارد، گفت که این ممنوعیت به حقوق اساسی آزادی مذهبی لطمه زده است.

گزارش شده که دولت فرانسه در نهایت به توافقی در رابطه با حجاب زنان دست یافته و براساس این توافق، از پوشش‌های جایگزین حجاب برای زنان ورزشکار مسلمان به جای حجاب استفاده می‌شود. 

مدافعان حقوق بشری معمولا لباس‌هایی را که به‌عنوان جایگزین حجاب تلقی می‌شوند، رد می‌کنند. 

بن آکور به رویترز گفت: این بحث‌ها نشان می‌دهد که (منع حجاب) یک اصل مقدس نیست که باید کاملا رعایت شود. 

قوانین فرانسه کارکنان دولتی و دانش‌آموزان مدارس را از پوشیدن نماد‌ها و لباس‌های مذهبی در موسسه‌های عمومی منع می‌کند. دولت فرانسه گفته بود که این قوانین به ورزشکاران المپیکی فرانسه نیز تعمیم داده می‌شود، زیرا آن‌ها در ماموریت خدمات عمومی هستند.

الگوی تبعیض علیه مسلمان

گروه‌های حقوقی می‌گویند که این الگوی تبعیض علیه ورزشکاران مسلمان، در همه سطوح فرانسه وجود دارد. 

آنا بلوس، محقق عدالت جنسیتی در عفو بین‌الملل، گفت: اگر فرانسه می‌خواهد نشان دهد که همه‌شمول است، پس راه آسانی که با حقوق بشر سازگار بوده، پایان دادن به این نوع ممنوعیت‌هاست. 

فراتر از المپیک، فدراسیون‌های ورزشی فرانسه قوانین خود را تعیین می‌کنند؛ فوتبال، بسکتبال و جودو پوشش حجاب را برای مسابقه‌ها ممنوع می‌کنند. 

بازی‌های المپیک به دلیل جنجال‌های متعدد در مورد جایگاه دین و نماد‌های مذهبی در انظار عمومی در فرانسه، که بیشترین جمعیت مسلمان را در اروپا دارد، در کانون توجه قرار گرفته است.

مروه بوزیانی، دونده تونسی که با حجاب ورزشی رقابت می‌کند، گفت که محدودیت‌ها در فرانسه را درک نمی‌کند و زنان ورزشکار باید بتوانند لباسی را که می‌خوانند استفاده کنند.

ممنوعیت حجاب در فرانسه؛ تبعیضی مستمر علیه مسلمانان

فرانسه با دستاویز قرار دادن اصول ادعایی سکولاریسم خود کارکنان دولتی و دانش‌آموزان مدارس را از پوشیدن حجاب منع و از این طریق حقوق آنان را نقض می‌کند.

از این رو باید گفت که ممنوعیت حجاب در فرانسه گذشته از جنجال‌برانگیز شدن آن در جریان المپیک ۲۰۲۴ همواره یک موضوع بحث‌برانگیز بوده و محل تلاقی ورزش، مذهب و سیاست‌های دولت فرانسه محسوب می‌شود.

فرانسه در حالی بر اجرای ممنوعیت حجاب برای زنان و دختران مسلمان تاکید دارد که پیشتر کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که این کشور به دلیل ممانعت از داشتن حجاب یک زن در زمان تحصیل در یک مدرسه، معاهده بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل، تاکید کرد که این اقدام پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را نقض می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *