گفت‌وگو|

صلح‌یاران؛ ظرفیت‌های مردمی و افتخاری برای ایجاد سازش در پرونده‌ها/ گفت‌وگو با سفیر صلحی که برای حل اختلاف طرفین پرونده به روستاها سفر می‌کند

9:00 - 12 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۸۲۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
صلح‌یاران؛ ظرفیت‌های مردمی و افتخاری برای ایجاد سازش در پرونده‌ها/ گفت‌وگو با سفیر صلحی که برای حل اختلاف طرفین پرونده به روستاها سفر می‌کند
صلح‌یار فعال در شورای حل اختلاف استان ایلام گفت: اگر به کمک صلح‌یاران صلح و سازش به فرهنگ عمومی تبدیل شود از تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی پیشگیری می‌شود، بنابراین آن‌ها فرهنگ صلح و سازش را در جامعه گسترش می‌دهند و این اقدامشان بدون دریافت دستمزد و هیچ چشم داشتی انجام می‌گیرد.

خبرگزای میزان – یکی از سیاست محوری قوه قضاییه کاهش جمعیت کیفری به ویژه جلوگیری از ورود زندانیان جرایم سبک و مالی به زندان بوده و مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌حل برای حل اختلافات حقوقی و کیفری ایجاد صلح و سازش میان شکات است. زمانی که اشخاص میخواهند به اختلافاتشان پایان دهند و از اقامه دعوی و مراجعه به دادگاه و از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری کنند، صلح و سازش بهترین مسیر است.

در همین راستا ایجاد و ترویج صلح و سازش و حل و فصل اختلافات که در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نیز مورد توجه ویژه قرار دارد توسط صلح‌یاران که ظرفیت‌های مردمی و افتخاری هستند انجام می شود و آن ها در حل و فصل پرونده‌های قضایی، به دادگستری و شورا‌های حل اختلاف کمک می‌کنند. صلح یاران از میان ریش سفیدان، معتمدان و افراد با تجربه انتخاب می‌شوند و نقش میانجی گری در حل دعاوی مردم را برعهده دارند.

م

علی کُهزادی متولد سال ۱۳۳۲ دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است که در حال حاضر با همکاری سایر دوستان خود به عنوان یک صلح‌یار در استان ایلام موفق به سازش در پرونده‌های متعددی شده است. به همین منظور در ادامه درباره چگونگی فعالیت خود به عنوان یک صلح‌یار در گفت‌وگو با میزان، مطالبی را بیان کرد.

علی کُهزادی صلح‌یار فعال در شورای حل اختلاف استان ایلام اظهار کرد: از زمان تشکیل شورای حل اختلاف به عنوان یکی از اعضا در شورای حل اختلاف استان ایلام که یکی از نهاد‌های زیر نظر قوه قضاییه است فعالیت خود را آغاز کردم و سپس ۱۲ سال به عنوان رئیس شعبه ۴۷ شورای حل اختلاف مرکز استان در این زمینه فعالیت داشتم.

وی ادامه داد: در نهایت پس از اتمام فعالیت خود در شورای حل اختلاف مرکز استان به صورت محلی کار‌های مربوط به حل اختلاف را انجام می‌دادیم و در حال حاضر به عنوان یکی از سفیران صلح به صورت افتخاری و آزادانه در ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعوا، اخذ رضایت از شاکیان آزادی زندانیان و همچنین نجات محکومان به قصاص در مساجد اقداماتی انجام می‌دهم.

کُهزادی اظهار کرد: پرونده‌های متفاوتی از طریق شورای حل اختلاف شهرستان به ما ارجاع داده می‌شود و از طریق پیامک از شاکیان دعوت می‌کنیم تا با واسطه و پادرمیانی رضایت طرفین را اخذ کنیم و این امر موجب کاهش پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها و دادگستری‌ها برای صدور حکم می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین پرونده‌ها مربوط به مسائل مالی است که طبق توافق میان طرفین برای سازش در اینگونه پرونده‌ها مقرر می‌شود که به صورت اقساطی مبالغ پرداخت شود. در هیئت صلح استان با پرونده‌هایی روبه رو هستیم که حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا منتهی به صلح وسازش شود. صلح‌یاران و شورای حل اختلاف بازو توانمند برای دستگاه قضایی هستند. 

صلح‌یار فعال در شورای حل اختلاف استان ایلام عنوان کرد: برای رفع اختلافات روستاییان حتی به روستا‌های اطراف استان ایلام مراجعه می‌کنیم. بیشتر مواردی که در روستا‌ها برای صلح و سازش آن‌ها اقدام کرده‌ایم منتهی به نتیجه شده است.

وی بیان کرد: صلح‌یاران فرهنگ صلح و سازش را در جامعه گسترش می‌دهند و اگر به کمک آن‌ها صلح و سازش به فرهنگ عمومی تبدیل شود از تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی پیشگیری می‌شود این اقدام آن‌ها بدون دریافت دستمزد و هیچ چشم داشتی صورت می‌گیرد رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های مختلف پیگیری‌های مجدانه‌ای را انجام می‌دهند و حتی در پرونده‌های سخت اصرار دارند که صلح و سازش انجام شود. 

کُهزادی ادامه داد: جامعه دچار مشکلات متعددی است بسیاری از پرونده‌هایی که برای صلح و سازش به ما ارجاع می‌شود ریشه در مسائل اقتصادی دارد و قضات در دادگستری‌ها برای این گونه پرونده‌ها باید وثیقه‌هایی تعیین کنند که افراد توانایی تامین آن را داشته باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *