گزارش وزارت دادگستری آمریکا درباره مدارس شبانه‎روزی بومیان؛ هزار کودک کشته شدند

9:42 - 10 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۷۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش وزارت دادگستری آمریکا درباره مدارس شبانه‎روزی بومیان؛ هزار کودک کشته شدند
جدیدترین گزارش دولتی در آمریکا درباره مدارس شبانه روزی ویژه کودکان بومی، برای نخستین بار بر نقش دولت آمریکا در این جنایت تاکید کرد.

خبرگزاری میزان – یک گزارش فدرال جدید در آمریکا اعلام کرد که بیش از ۹۰۰ کودک بومی در این کشور در مدارس شبانه‌روزی جان خود را از دست دادند.

به گزارش واشنگتن پست، براساس یک گزارش فدرال جدید که از دولت آمریکا می‌خواهد رسما به دلیل ترومای پایدار ناشی از تلاش نظام‌مند برای جداسازی کودکان بومی از خانواده‌هایشان عذرخواهی کند، بیش از ۹۰۰ کودک بومی آمریکایی هنگام تحصیل در مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی جان خود را از دست دادند.

براساس گزارش وزارت کشور آمریکا که روز سه‌شنبه، ۹ مرداد منتشر شد، بسیاری از کودکان بومی در دست‌کم ۷۴ محل دفن مشخص و بدون علامت در ۶۵ مدرسه سابق در سراسر آمریکا دفن شدند؛ در این گزارش آمده است که تعداد واقعی کودکانی که جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مکان‌های دفن احتمالی احتمالا بیشتر است.

این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که دولت این کشور نقش خود را در اداره مدارس شبانه‌روزی می‌پذیرد.

گزارش جدید وزارت دادگستری آمریکا، دومین گزارشی است که از سوی هیئت بررسی‌کننده ۴۱۷ مدرسه شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی منتشر می‌شود؛ مدارس یادشده از سال ۱۸۱۹ تا ۱۹۶۹ در ۳۷ ایالت آمریکا فعالیت می‌کردند.

در گزارش جدید فدرال آمریکا آمده است که ۱۸ هزار و ۶۲۴ کودک بومی مجبور به تحصیل در مدارس شبانه‌روزی شناسایی شده‌اند، هرچند تعداد واقعی دانش‌آموزان این مدارس بیشتر است؛ در عین حال، گزارش یادشده اعلام کرد که مرگ ۹۷۳ کودک بومی را در مدارس شبانه‌روزی آمریکا ثبت کرده است.

این گزارش که در ۱۰۳ صفحه با هزینه ۲۱ میلیون دلاری تهیه شده، خواستار عذرخواهی رسمی دولت آمریکا و ارائه مبلغی برای درمان آسیب‌های بین‌نسلی ناشی از مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی از سوءمصرف مواد گرفته تا بحران زنان و بستگان بومی گم‌شده و کشته شده، شده است.

مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در آمریکا با هدف جداسازی این کودکان از خانواده‌ها و انتقال به مدارسی بسیار دورتر از محل زندگی فعالیت می‌کردند؛ کودکان بومی در این مدارس دچار آسیب‌های عمیق و جدی شدند.

تا سال ۱۹۰۰، از هر ۵ کودک بومی آمریکا در سن مدرسه، ۱ نفر در یک مدرسه شبانه‌روزی تحصیل می‌کردند.

بیشتر خشونت‌های رخ داده در مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در آمریکا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ رخ داد و شامل حدود هزار کودک شد.

کنفرانس اسقف‌های کاتولیک آمریکا به‌عنوان شریک دولت فدرال این کشور در اداره مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی ضمن عذرخواهی دیرهنگام، مدعی تلاش برای بهبود اوضاع شد.

پاپ فرانسیس برخلاف موضعی که در قبال مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در کانادا اتخاذ کرد، در مورد آزارواذیت کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی آمریکا سکوت کرده است؛ دست‌کم ۸۰ مورد از ۴۱۷ مدرسه شبانه‌روزی فدرال آمریکا از سوی کلیسای کاتولیک یا نهاد‌های وابسته به آن اداره می‌شدند.

کاخ سفید به درخواست برای اظهارنظر در مورد گزارش جدید یا فشار آن برای عذرخواهی پاسخی نداد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *