معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس: ۵۵۱ مورد خدمات الکترونیک قضایی در ۳۵ منطقه محروم استان ارائه شد

15:57 - 08 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۴۹۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس: ۵۵۱ مورد خدمات الکترونیک قضایی در ۳۵ منطقه محروم استان ارائه شد
معاون قضایی، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس از اجرای طرح جهادی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در ۳۵ نقطه محروم استان در تیرماه سال جاری خبرداد.

علی مؤمن حسین پور در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان، در قالب اجرای طرح جهادی و با حضور در ۳۵ منطقه محروم و کمتر توسعه یافته تعداد ۵۵۱ مورد خدمات الکترونیک قضایی ارائه کردند که از این تعداد ۴۱۵ مورد در برنامه میز خدمت هفته قوه قضاییه در مصلی‌های نماز جمعه شهرستان‌های شیراز و ۱۶ شهرستان استان به صورت رایگان خدمات الکترونیک قضایی به مردم ارائه شده است.

 معاون قضایی، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس با اشاره به اینکه طرح جهادی ارائه خدمات الکترونیک قضایی از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با هدف دسترسی آسان مردم، به ویژه ساکنین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به خدمات قضایی در استان فارس آغاز و توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ابتدای اجرای این طرح تاکنون به صورت مستمر عملیاتی شده است، افزود: در این طرح مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به همراه کارشناسان دفاتر در مناطق محروم حاضر و ضمن ارائه مشاوره‌های حقوقی رایگان و پاسخگویی به سوالات حقوقی مراجعین، نسبت به ارائه انواع خدمات الکترونیک قضایی از جمله ثبت نام و تغییر اطلاعات در سامانه ثنا، ثبت انواع دادخواست، شکواییه، اظهارنامه، لایحه اقدام می‌کنند.

وی دستاورد‌های اجرای طرح جهادی ارائه خدمات الکترونیک قضایی به مردم مناطق محروم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: افزایش دانش و اطلاعات حقوقی مراجعین، جلوگیری از افزایش ورودی پرونده‌ها به دادگستری با ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده، دسترسی سریع و آسان مردم به خدمات الکترونیک قضایی و در نهایت افزایش میزان رضایتمندی عمومی از قوه قضاییه و اعتماد بیشتر به خدمات الکترونیک قضایی از جمله آثار اجرای این طرح جهادی است.

مؤمن حسین پور با توضیح خدمات ارائه شده در دفاتر الکترونیک قضایی گفت: در حال حاضر خدماتی از جمله ثبت و ارسال دادخواست، شکواییه، لایحه، اظهارنامه، دعاوی اعتراضی، ثبت نام و تغییر اطلاعات در سامانه ثنا، درخواست گواهی عدم سوءپیشینه و بدون نیاز به مراجعه حضوری اشخاص به دادگستری و مراجع قضایی و به صورت الکترونیک توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مردم ارائه می‌شود.

 معاون قضایی، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس با بیان اینکه پیش از این، شلوغی و ازدحام مراجعین در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، کیفیت خدمات‌رسانی را کاهش داده بود، گفت: در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، طی یکسال گذشته تعداد دفاتر در شهرستان‌های استان از ۸۲ به ۹۹ دفتر و در شهر شیراز از ۱۸ به ۲۵ دفتر افزایش یافته است؛ تا با ارتقای کمیت و کیفیت خدمات قضایی، مردم وقت کمتری را در دفاتر سپری کنند.  راه اندازی دفاتر جدید تا دستیابی به ظرفیت‌های استاندارد ادامه خواهد داشت.

وی، اختلال و قطعی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی را مانند دیگر سامانه ها، مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر خواند و تصریح کرد: در صورتی که سامانه خدمات الکترونیک قضایی دچار اختلال یا کندی شود در سریعترین زمان ممکن پیگیری‌های لازم جهت رفع مشکل و اختلال توسط کارشناسان صورت می‌گیرد و در مواردی که اختلال و قطعی بیش از چند ساعت طول بکشد، گواهی اختلال و قطعی از سوی معاونت فناوری اطلاعات صادر و به تمامی مراجع قضایی ابلاغ می‌شود تا با پذیرش دادخواست‌ها از تضییع حقوق ارباب رجوع جلوگیری شود.

مؤمن حسین پور با اشاره به اینکه مجموعه فناوری اطلاعات دادگستری فارس همواره فعالیت دفاتر را به صورت دقیق بررسی می‌کند و نظارت جامعی بر عملکرد آن‌ها دارد گفت: مردم استان می‌توانند هرگونه پیشنهاد، شکایت، انتقاد یا گزارش تخلف صورت گرفته از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را از طریق شماره تلفن‌های ۰۷۱۳۲۱۳۲۲۰۸ و ۰۷۱۳۲۱۳۲۳۱۲ یا آدرس ایمیل it_fars.sakha@eadl.ir و یا با مراجعه حضوری به معاونت فناوری اطلاعات دادگستری کل استان فارس در شهر شیراز و یا دادگستری‌های شهرستان‌ها با کارشناسان مربوطه مطرح کرده و نتیجه آن را با دریافت کد پیگیری جویا شوند.

 معاون قضایی، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس در پایان با تاکید بر نظارت و بازرسی مستمر مجموعه فناوری اطلاعات دادگستری بر نحوه فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خاطرنشان کرد: این بازرسی‌ها در قالب دوره‌ای و فصلی به صورت حضوری و سرزده یا موردی، بررسی دوربین‌های مداربسته دفاتر از راه دور، پیگیری وضعیت حضور و فعالیت دفاتر به صورت تلفنی وغیره انجام می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: علاوه بر پایش دوربین‌های مدار بسته دفاتر به صورت مستمر و روزانه، در سال گذشته تعداد ۳۳۶ بازرسی برنامه ریزی شده و ۳۸ بازرسی موردی و سرزده به صورت حضوری انجام شده است

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *