زنان و دختران سودانی؛ قربانیان نامرئی جنایت‌های جنگی

9:48 - 08 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۳۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان و دختران سودانی؛ قربانیان نامرئی جنایت‌های جنگی
درگیری نظامی در سودان به‌عنوان یکی از خشونت‌بارترین درگیری‌های مسلحانه جاری در جهان با نرخ و شکل نامتناسبی زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – اگرچه جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی به‌صورت کلی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند و هزینه‌های سنگینی را بر دوش آن‌ها بار می‌کنند، خشونت جنسی علیه زنان و دختران در جریان درگیری‌ها و جنگ‌ها به‌صورت خاص چالشی بزرگ است که به اندازه نیاز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

یکی از درگیری‌های بسیار خشونت‌بار جهان که از جهات مختلفی رکورد مصائب رنج‌ها ناشی از جنگ و درگیری‌های نظامی را در جهان شکسته، جنگ سودان است؛ رکورد آوارگان داخلی با رقم حدود ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان بی‌سابقه است؛ این جنگ تاکنون هزاران کشته و میلیون‌ها گرسنه برجای گذاشته است؛ ناامنی غذایی حاد در سودان به سطوح هشداردهنده‌ای رسیده است؛ این جنگ برای زنان سودانی پیامد‌هایی داشته که زندگی آن‌ها را به شدت دچار بحران کرده است؛ ...

براساس گزارش‌ها، زنان در کشور جنگ‌زده سودان برای پیدا کردن غذا سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را متحمل می‌شوند؛ این زنان می‌گویند که ناچارند در ازای دریافت غذا تن به رابطه جنسی با نیروهای شبه نظامی بدهند.

 

زنان و دختران سودانی؛ قربانیان نامرئی جنایت‌های جنگی

براساس اعلام سازمان ملل، حدود ۲۶ میلیون نفر معادل کمی بیش از نیمی از جمعیت سودان، با سطح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه هستند.

در عین حال، جنگ جاری در سودان خشونت جنسی گسترده‌ای را به زنان و دختران این کشور تحمیل کرده و سبب شده دیگر جای امنی برای این زنان و دختران حتی در خارطوم، پایتخت این کشور آفریقایی وجود نداشته باشد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی درباره خشونت جنسی علیه زنان در جریان جنگ در سودان، عمق و گستردگی این جنایت را تشریح کرده است؛ گزارش یاد شده با اظهارات و مصاحبه‌های قربانیان مستند شده است، کاری که به دلایل متعددی به‌ویژه نگرانی قربانیان از افشاگری و برچسب خوردن بسیار دشوار بوده است.

در زیر خلاصه‌ای از گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره شیوع تکان‌دهنده خشونت جنسی در سودان به‌ویژه در پایتخت این کشور، آمده است:

جنگ داخلی در سودان که از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۷ فروردین ۱۴۰۲) آغاز شد، به سرعت به دیگر نقاط این کشور سرایت کرد؛ خارطوم، پایتخت سودان از آن زمان تاکنون شاهد درگیری‌های شدید و مرگ‌باری بوده است.

خشونت جنسی علیه زنان و دختران یکی از موارد متعدد نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشری است که در سودان رخ می‌دهد.

زنان و دختران سودانی از سن ۹ تا دست‌کم ۶۰ سال قربانی خشونت جنسی هستند که در جنگ این کشور در جریان است؛ این خشونت جنسی که شامل تجاوز جنسی و تجاوز گروهی می‌شود، دست‌کم ۲۶۲ قربانی در خارطوم برجای گذاشته است؛ آماری که احتمالا بسیار کمتر از واقعیت است.

 

زنان و دختران سودانی؛ قربانیان نامرئی جنایت‌های جنگی

برخی از خشونت‌های جنسی رخ داده به حدی وحشیانه بودند که مرگ زنان و دختران قربانی را رقم زدند؛ در موارد دیگری نیز بسیاری از زنان و دختران ربوده شده و به بردگی جنسی برده شدند.

این زنان و دختران عمدتا زندانی و شکنجه شده و از دسترسی به آب و غذا محروم می‌شوند.

این نوع خشونت ماهیتا تاثیر‌های منفی گسترده‌ای بر قربانیان دارد؛ تاثیر‌های منفی این نوع خشونت طیف گسترده‌ای از تاثیر‌های روانی تا سلامتی را شامل می‌شوند که نیاز به رسیدگی و درمان دارند؛ این در حالی است که درگیری نظامی مداوم در سودان سبب از بین رفتن مراقبت‌های بهداشتی اضطراری، حمایت‌های روانی اجتماعی و ... و در نتیجه دسترسی قربانیان به درمان شده است.

مدیر شاخ آفریقا سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گفت: زنان و دختران بی‌شماری در مناطق مسکونی پایتخت سودان قربانی تجاوز جنسی و تجاوز گروهی از سوی شبه‌نظامیان شدند.

شهادت زنان و دختران سودانی درباره خشونت جنسی نشان می‌دهد که خارطوم به جهنم ناامنی برای زنان و دختران سودانی تبدیل شده است؛ هرچند این خشونت‌های جنسی در ام دُرمان نیز در جریان است و قربانی می‌گیرد.

زنان و دختران سودانی می‌گویند که شب‌ها از ترس یا نمی‌خوابند یا با چاقویی زیر بالش می‌خوابند.

مدیر شاخ آفریقا سازمان دیده‌بان حقوق بشر از اتحادیه آفریقا و سازمان ملل خواست تا با وارد کردن نیروی حفاظت از غیرنظامیان از وقوع جنایت‌های جنگی و جنایت ضد بشری بیشتر جلوگیری کند.

 

زنان و دختران سودانی؛ قربانیان نامرئی جنایت‌های جنگی

گذشته از اینکه خشونت جنسی در جریان جنگ و درگیری‌های نظامی جنایت جنگی محسوب می‌شود، مسدود شدن دسترسی بازماندگان به مراقبت‌های بهداشتی اضطراری حیاتی و حمله به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز جنایت جنگی محسوب می‌شود.

تاکنون گام معناداری از سوی طرفین جنگ سودان برای جلوگیری از ارتکاب تجاوز جنسی یا حمله به کارکنان بهداشتی یا حتی بررسی مستقل و شفاف جنایت‌های ارتکابی برداشته نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *