رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی: تمام نهاد‌ها و دستگاه‌ها مکلف به اجرای عدالت هستند

16:22 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۱۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی: تمام نهاد‌ها و دستگاه‌ها مکلف به اجرای عدالت هستند
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: رسیدن حق به حق‌دار صرفاً وظیفه قاضی نیست و همه در اجرای عدالت و زمینه ایجاد آن مسئول هستند، اما وظیفه اصلی عدلیه اجرای دقیق و صحیح عدالت است.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزائی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در جریان سفر یک روزه به حوزه قضایی تفرش و در دیدار با کارکنان قضایی و اداری دادگستری شهرستان تفرش، اظهار کرد: بالاترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی، مردم با کرامت و بزرگوار، اعتماد عمومی به نظام و افزایش رضایت مندی مردم است که جزو اولویت‌های سند تحول دستگاه قضایی بوده و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و شاید اکنون شرایط اقتصادی مناسب نباشد، اما مطلوب نیست که در انجام وظایف اداری شاهد کوتاهی باشیم و نباید بر جزئیات و حواشی متمرکز شویم تا گره در کار مردم ایجاد شود بنابراین شرایط برخورداری مردم از حقوق شهروندی و حقوق عامه باید مورد توجه باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با تأکید بر اینکه تمام نهاد‌ها و دستگاه‌ها مکلف به اجرای عدالت هستند، گفت: رسیدن حق به حق‌دار صرفاً وظیفه قاضی نیست و همه در اجرای عدالت و زمینه ایجاد آن مسئول هستند، اما وظیفه اصلی عدلیه اجرای دقیق و صحیح عدالت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزائی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق عدالت بسیار دشوار و حساس است، افزود: برخورداری از قدرت تشخیص دقیق حق از باطل عامل مهمی در صدور آرای متقن و عادلانه است و خوشبختانه استان مرکزی برخوردار از قضات پاکدست، با ایمان و دانش بالای قضایی و شجاع است و عملکرد آنان همواره مورد تجلیل مقامات ارشد قوه قضائیه قرار گرفته و بی طرفی و استقلال در تصمیم گیری از مهمترین ویژگی‌های آنها است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه انفال، بیت‌المال مسلمانان است و حساسیت زیادی دارد، گفت: به سبب سودآوری و سودجویی در حوزه زمین، مسکن و اراضی خصوصا مناطق مناسب و جذاب همچون منطقه تفرش، دست‌انداز‌هایی وجود داشته، لذا باید خود را فعال‌تر کنیم و امکانات موجود را در راستای حفاظت از اراضی ملی به کار ببریم و تمامی دستگاه‌های متولی نسبت به این مهم حساسیت و توجه ویژه نشان دهند.

وی خطاب به قضات و کارکنان اداری گفت: رسیدگی به امور زندانیان و صدور احکام جایگزین حبس، استفاده از ظرفیت خیرین برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، بهره گیری از ظرفیت مردمی برای ارتقای فرهنگ صلح و سازش و رفع اختلاف از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه گفت: باید برای جلوگیری از وقوع جرایم مهم اقدامات پیشگیرانه در نظر گرفته شود تا بخشی از بار تراکم و سیر فزآینده ورودی پرونده‌ها کاهش یابد تا قضات با فرصت بیشتری به پرونده‌های مهم رسیدگی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزائی با تأکید بر اینکه مبارزه سختگیرانه با فساد در صدر فعالیت‌های دستگاه قضایی است، افزود: دستگاه قضیی از منابع انسانی پاکدستی برخوردار است، اما نباید عینک خوش بینی بزنیم و در عمل به منویات رهبری مبارزه با فساد درون قوه ادامه داشته و در همه سطوح پیگیری خواهد شد.

شایان ذکر است در این سفر یک روزه شورای حل اختلاف و نیز زندان تفرش مورد بازدید رئیس شورای قضایی استان و هیئت مدیره قرار گرفت.

انتهای پیام/


برچسب ها: حفظ حقوق عامه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *