اروپا بستری برای قاچاق انسان با هدف بهره‌کشی جنسی

15:18 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۱۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اروپا بستری برای قاچاق انسان با هدف بهره‌کشی جنسی
آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه هزاران قربانی با هدف بهره‌کشی جنسی به کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا قاچاق می‌شوند.

خبرگزاری میزان - دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) به تازگی طی حکمی از قانون فرانسه که مشتریان «کارگران جنسی» را جرم‌انگاری می‌کند، حمایت کرد.

بحث در مورد نحوه برخورد با کار جنسی در اروپا برای چندین دهه ادامه داشته است، به ویژه از اوایل دهه ۲۰۰۰، زمانی که هلند شروع به تنظیم قوانینی در این زمینه کرد.

بلژیک در سال ۲۰۲۲ تنها کشور اروپایی بود که خدمات جنسی را غیرقانونی اعلام کرد، در حالی که هلند، آلمان و اتریش همگی دارای نوعی کار جنسی قانونی هستند. 

در مقابل، فرانسه و سوئد که خواهان برچیده شدن خدمات جنسی هستند، پرداخت پول از سوی مشتریان را جرم می‌دانند. این در حالی است که فعالیت «کارگران جنسی» غیرقانونی نیست.

برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که آزاد بودن خرید خدمات جنسی باعث رونق و رواج قاچاق انسان در اروپا شده است.

قاچاق انسان برای استثمار جنسی 

قاچاق انسان برای استثمار جنسی رایج‌ترین شکل گزارش شده قاچاق انسان در اتحادیه اروپا است. این نوعی خشونت مبتنی بر جنسیت است که به طور نامتناسبی بر زنان تاثیر می‌گذارد. 

۹۵ درصد از قربانیان ثبت شده قاچاق برای استثمار جنسی در اتحادیه اروپا زن یا دختر هستند. قاچاق زنان و دختران همچنان شکل ساختاری خشونت علیه زنان است که در اروپا رایج است.

ویرجینیا لانگباک، مدیر موسسه اروپایی برای برابری جنسیتی، گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که قاچاق برای استثمار جنسی ریشه در نابرابری‌های جنسیتی دارد. تلاش‌های ضد قاچاق نمی‌تواند و نباید ریشه‌های جنسیتی این جنایت را که زنان و دختران را در برابر قاچاق آسیب‌پذیرتر می‌کند، نادیده بگیرد.

اروپا بستری برای قاچاق انسان با هدف بهره‌کشی جنسی

میریا واسیلیادو، هماهنگ‌کننده مبارزه با قاچاق اتحادیه اروپا، نیز گفت: زنان و دختران بیشتر قربانیان قاچاق گزارش شده را (در اروپا) تشکیل می‌دهند و همچنان به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. 

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز در اوایل سال جاری گزارش داده بود که قاچاق انسان به منظور بهره‌کشی جنسی به‌عنوان یک موضوع جدی در اروپا، به ویژه جنوب شرقی اروپا ادامه دارد. این موضوع آسیب شدید جسمی و روحی را به قربانیان وارد می‌کند.

پارلمان اروپا هم در سال گذشته گزارش کرده بود که هر ساله بیش از ۷ هزار قربانی قاچاق انسان در این بلوک ثبت می‌شود. براساس گزارش‌ها، تعداد قربانیان ثبت شده تنها در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید.

با این حال، به نظر می‌رسد که رقم واقعی به احتمال زیاد بسیار بیشتر باشد، زیرا بسیاری از قربانیان شناسایی نشده‌اند.

پایگاه لااسترادا هم نوشت، تنوع ملیت‌های بیشتری در میان قربانیان قاچاق انسان در اروپای غربی و مرکزی در مقایسه با سایر نقاط جهان یافت شده و بیشتر این قربانیان (۸۴ درصد) به منظور بهره‌کشی جنسی قاچاق شده‌اند.

بیشتر قربانیان قاچاق انسان کشف شده در اروپا اهل کشور‌های بالکان و اتحاد جماهیر شوروی سابق، به ویژه رومانی، بلغارستان، اوکراین و مولداوی هستند. قربانیان قاچاق شده از این کشور‌ها نیز در تمام نقاط اروپا مستقر شده‌اند. 

یورواستات به‌تازگی آماری از قاچاق انسان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. داده‌های جدید منتشر شده نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ قربانی قاچاق انسان در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا ثبت شده است. این نشان‌دهنده افزایش ۴۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است.

بیش از نیمی از قربانیان در اتحادیه اروپا زنان و دختران (۶۳ درصد) هستند و این نرخ مشابه نرخ سال ۲۰۲۱ است. در مواردی که گروه سنی قربانی مشخص است، کودکان ۱۵ درصد قربانیان را تشکیل می‌دهند. همچنین بیشتر قربانیان کودک (۷۵ درصد) دختر هستند.

اروپا بستری برای قاچاق انسان با هدف بهره‌کشی جنسی

سهم شهروندان اتحادیه اروپا در میان قربانیان ثبت شده ۳۷ درصد برآورد شده است. 

برای اولین‌بار، تعداد افراد ثبت شده به‌عنوان قربانی استثمار کاری (۳ هزار و ۹۹۰ نفر) به تعداد قربانیان استثمار جنسی (۴ هزار و ۱۴ نفر) نزدیک شده است. سهم هر گروه از این افراد در میان مجموع قربانیان حدود ۴۱ درصد بوده است.

استثمار جنسی چیست؟

استثمار جنسی زندگی بسیاری از مردم جهان به‌ویژه زنان و کودکان را ویران می‌کند؛ هرگونه سکوت در برابر این جنایت به معنای ایجاد فضایی جهت رشد و توسعه بحران است؛ بهره‌کشی جنسی انواع مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به آزارواذیت بصری، فیزیکی و کلامی اشاره کرد.

اگرچه بزرگ‌ترین شبکه‌های بین‌المللی جنایی مربوط به قاچاق اسلحه و موادمخدر هستند، اما قاچاق جنسی در سال‌های اخیر رقابت نزدیکی با بحران‌های یاد شده داشته و تبدیل به صنعتی بسیار پرسود شده است.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، قاچاق انسان برای استثمار جنسی سالانه بین ۷ تا ۱۲ میلیارد دلار درآمد دارد؛ در عین حال، هنگامی که قربانیان قاچاق انسان به کشور مقصد می‌رسند، ۳۲ میلیارد دلار سود دیگر توسط صنعت غیرانسانی استثمار جنسی ایجاد می‌شود.

مبارزه با بحران استثمار جنسی که اکنون به یک صنعت پرسود تبدیل شده، نیاز به تلاش هماهنگ و مشترک مردم و دولت‌های سراسر جهان دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *