افزایش قاچاق انسان در اروپا و آمریکا با هدف استثمار کاری و جنسی

11:37 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۶۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش قاچاق انسان در اروپا و آمریکا با هدف استثمار کاری و جنسی
آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که قاچاق انسان در اروپا و آمریکا افزایش یافته و سالانه شمار زیادی از افراد با هدف بهره‌کشی جنسی و کار اجباری و موارد دیگر به این ۲ قاره قاچاق می‌شوند.

خبرگزاری میزان - برخی شهر‌ها در جهان به مراکزی برای شبکه‌های قاچاق انسان تبدیل شده‌اند.

داده‌های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل بیش از ۱۱۵ هزار مورد قاچاق انسان را در اروپا و آمریکا تنها در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است. گزارش‌های جدیدتر روند رو به وخامت را در اروپا، آمریکا و جا‌های دیگر در قاره آمریکا نشان می‌دهد.

به هر دلیلی، هزاران قربانی در شهر‌های آمریکای شمالی و اروپایی، که بسیاری از آن‌ها ممکن است هرگز شناسایی یا محافظت نشوند، همچنان برای بهره‌کشی جنسی و کار اجباری در زنجیره‌های تامین مواد غذایی، ساخت‌وساز، و سایر بخش‌ها قاچاق می‌شوند.

دولت‌های محلی به ندرت صلاحیت سیاسی و ظرفیت اداری برای مبارزه با چنین جنایت‌هایی را دارند. حتی زمانی که مقام‌های شهر‌هایی مانند آمستردام، هیوستون و بارسلونا برای محافظت از قربانیان و مقابله با مجرمان تلاش می‌کنند، تنها بخشی از تصویر واقعیت را می‌بینند. 

قاچاق انسان به یکی از نگرانی‌های مهم در کشور‌های اروپایی و همچنین آمریکا تبدیل شده است.

قاچاق انسان در اروپا

یورواستات به‌تازگی آماری از قاچاق انسان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. داده‌های جدید منتشر شده نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ قربانی قاچاق انسان در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا ثبت شده است. این نشان‌دهنده افزایش ۴۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است.

بیش از نیمی از قربانیان در اتحادیه اروپا زنان و دختران (۶۳ درصد) هستند و این نرخ مشابه نرخ سال ۲۰۲۱ است. در مواردی که گروه سنی قربانی مشخص است، کودکان ۱۵ درصد قربانیان را تشکیل می‌دهند. همچنین بیشتر قربانیان کودک (۷۵ درصد) دختر هستند. 

سهم شهروندان اتحادیه اروپا در میان قربانیان ثبت شده ۳۷ درصد برآورد شده است. 

برای اولین‌بار، تعداد افراد ثبت شده به‌عنوان قربانی استثمار کاری (۳ هزار و ۹۹۰ نفر) به تعداد قربانیان استثمار جنسی (۴ هزار و ۱۴ نفر) نزدیک شده است. سهم هر گروه از این افراد در میان مجموع قربانیان حدود ۴۱ درصد بوده است.

قاچاق برای اهداف دیگر (فعالیت‌های مجرمانه، تکدی‌گری اجباری، تجارت اعضای بدن و غیره) در مجموع هزار و ۶۹۹ قربانیان (۱۸ درصد از مجموع قربانیان قاچاق انسان) را در اتحادیه اروپا هدف قرار داد. 

در همین حال، گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که با وجود افزایش تعداد قربانیان، محکومیت‌های مربوط به قاچاق انسان در اروپا کاهش یافته است. 

البته قاچاق انسان تنها مختص اروپا نبوده و گزارش‌های متعددی درباره تشدید این موضوع در آمریکا نیز منتشر شده است.

قاچاق انسان در آمریکا

در حالی که گفته می‌شود که سالانه ۱۷ هزار نفر در آمریکا قاچاق می‌شوند، بررسی دقیق آمار‌ها این رقم را بین ۲۴۰ هزار تا ۳۲۵ هزار نفر نشان می‌دهند.

در واقع صنعت قاچاق انسان در آمریکا اکنون یک صنعت نیمه رسمی است که اپیدمی قاچاق جنسی به‌ویژه قاچاق جنسی کودکان را در این کشور رقم زده است.

در حالی که تصور‌ها بر این است که این جنایت در این کشور مدعی حقوق بشر به سرعت قابل کشف، محاکمه و ریشه‎کن‎سازی بوده، اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، کاملا متفاوت است.

آمریکا همچنین مقصد اصلی قاچاق جنسی کودکان است. در سال ۲۰۱۸، بیش از نیمی (۵۱.۶ درصد) از پرونده‌های جنایتکارانه قاچاق انسان فعال در آمریکا، موارد قاچاق جنسی بود که تنها شامل کودکان بود.

صنعت قاچاق جنسی کودکان در آمریکا با ۴ عامل تشدید می‌شوند؛ ناکارآمدی سیاست‌های مهاجرتی در مرز‌های جنوبی، استفاده غارتگرانه از رسانه‌های اجتماعی، هرزه‌نگاری و خانواده‌های از هم گسیخته.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *