رشد بحران کار کودکان؛ آمریکا در میان بدترین‌ها

14:11 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۵۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد بحران کار کودکان؛ آمریکا در میان بدترین‌ها
بحران کار کودکان در سال‌های اخیر در سراسر جهان رشد نگران‌کننده‌ای داشته و سبب به خطر افتادن آسیب‌پذیرترین کودکان شده است.

خبرگزاری میزان – ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) در تقویم جهانی به‌عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان تعیین شده است تا بحران کار کودکان و مضرات و پیامدهای درازمدت ناشی از آن با هدف پایان دادن به کار کودکان برجسته شده و مورد توجه جدی قرار گیرد.

گرامیداشت این روز در سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد؛ اهمیت گرامیداشت این روز در سال ۲۰۲۴ به این موضوع بازمی گردد که سال جاری مصادف با بیست‌و‌پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون ۱۸۲ است.

کنوانسیون ۱۸۲ نخستین گام مهم به سوی اجماع جهانی در مورد ریشه‌کن کردن کار کودکان، کشور‌های عضو را ملزم می‌کند تا گام‌های فوری، موثر و با زمان محدود را برای پایان دادن به کار بردارند.

در حال حاضر حدود ۲۱۸ میلیون کودک در سراسر جهان کار می‌کنند و شمار قابل توجهی از آن‌ها به کار تمام وقت مشغول هستند؛ آن‌ها در مدرسه نیستند، زمان کمی برای بازی دارند یا اصلا وقت بازی ندارند، بسیاری از آن‌ها تغذیه یا مراقبت مناسبی دریافت نمی‌کنند، برخی از آن‌ها مجبور به کار در محیط‌های خطرناک یا قربانی برده داری و دیگر اشکال کار اجباری هستند، ...

 

رشد بحران کار کودکان؛ آمریکا در میان بدترین‌ها

تعریف کار کودکان چیست؟

کار کودک استثمار کودکان از طریق کار است؛ کاری که طی آن کودکان زیر ۱۸ سال مجبور به فعالیت در مشاغل سختی می‌شوند که آزادی، کرامت و اغلب اوقات کودکی آن‌ها را از بین می‌برد.

فقر، نابرابری اجتماعی، بلایای طبیعی، قاچاق و درگیری‌های داخلی در یک کشور از جمله عوامل عمده‌ای است که منجر به افزایش کار کودکان می‌شود؛ کودکانی که مجبور به کار در این سنین می‌شوند، مورد سوءاستفاده، بهره‌کشی جنسی و تبعیض قرار می‌گیرند و حقوق اولیه و آموزش آن‌ها به خطر می‌افتد.

کار کودکان اغلب به معنای ساعات طولانی کار در شرایط خطرناک و نبود عدم نظارت و مقررات است؛ این کودکان اغلب از دوستان و خانواده بریده شده و در برابر استثمار و قاچاق آسیب‌پذیر می‌شوند.

پیامد‌های کار کودکان می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند؛ کودکان کار تحت تاثیر آزار جسمی و روانی قرار می‌گیرند، بلکه اغلب از فرصت تحصیل محروم می‌شوند؛ این چرخه فقر را تداوم می‌بخشد و فرصت‌های آن‌ها را محدود می‌کند.

شمار کودکان مجبور به کار در جهان چقدر است؟

براساس گزارش بین‌المللی ضد برده‌داری، در حال حاضر از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان، یک کودک از طریق کار کودکان زندگی می‌گذراند؛ در عین حال، بر‌اساس داده‌های یونیسف، از هر چهار کودک یک کودک در فقیرترین کشور‌ها درگیر کار کودکان است؛ کشور‌های آفریقایی بالاترین درصد کودکان کار را دارند.

این کودکان که عمدتا از خانواده خود جدا شده‌اند، در معرض خشونت، سوءاستفاده و بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

براساس برآورد‌های سازمان بین‌المللی کار و یونیسف در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۶۹ میلیون کودک کار در جهان وجود دارد.

کودکان یتیمی که در پرورشگاه‌ها زندگی می‌کنند، با نرخ بالاتری در معرض خطر کار کودکان قرار دارند؛ بیش از ۵.۴ میلیون کودک در حال حاضر در پرورشگاه‌ها زندگی می‌کنند.

 

رشد بحران کار کودکان؛ آمریکا در میان بدترین‌ها

قوانین موجود علیه کار کودکان کدامند؟

اگرچه قوانین مربوط به کار کودکان در کشور‌های مختلف متفاوت هستند، ۲ قانون مهم سازمان بین‌المللی کار با اکثریت اعضا در این زمینه تصویب شده‌اند.

نخست، کنوانسیون ۱۳۸ که حداقل سن کار را کمتر از ۱۵ سال تعیین می‌کند؛ با وجود این، استثنا‌هایی برای کشور‌های در حال توسعه در نظر گرفته شده است.

دو، کنوانسیون ۱۸۲ که کار‌های خطرناکی را که احتمالا سلامت جسمی، روانی یا اخلاقی افراد زیر ۱۸ سال را به خطر می‌اندازد، ممنوع می‌کند؛ این نخستین کنوانسیون سازمان بین‌المللی کار بود که به تصویب جهانی رسید.

بدترین اشکال کار کودکان

برخی از کار‌ها آنقدر برای سلامت یا اخلاق کودکان خطرناک است که برای کودکان زیر ۱۸ سال باید کاملا غیرقانونی باشد؛ به‌عنوان مثال، اجبار کودکان به بردگی، فحشا یا فعالیت‌های غیرقانونی بدترین نوع کار کودکان محسوب می‌شود.

سازمان ملل: کار کودکان برای نخستین بار در ۲ دهه اخیر افزایش یافت

تعداد کودکان کار در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۱۶۰ میلیون نفر رسید که نشان‌دهنده افزایش ۸.۴ میلیون نفری طی چهار سال است.

براساس این گزارش که هر چهار سال یک بار منتشر می‌شود، کودکان پنج تا ۱۱ ساله بیش از نیمی از این رقم جهانی را تشکیل می‌دهند؛ پسران به‌طور قابل توجهی بیشتر تحت تاثیر این بحران قرار می‌گیرند.

 

رشد بحران کار کودکان؛ آمریکا در میان بدترین‌ها

آمریکا؛ کشوری با بدترین کارنامه در زمینه کار کودکان

آمریکا در زمینه کار کودکان دارای سابقه بسیار بدی است؛ مزرعه‌های کشاورزی، کارخانه‌های تولید خودرو و صنایع فرآوری گوشت به شکل گسترده از نیروی کار کودک استفاده می کنند.

افزایش بهره‌کشی از کودکان مهاجر از سوی شرکت‌های آمریکایی در محیط‌های کاری خطرناک بر ابعاد این بحران افزوده است.

مبارزه موثر با کار کودکان

نخستین گام موثر برای مبارزه با کار کودکان، تلاش برای کاهش فقر کودکان است؛ اقدامی که باید در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد.

دومین و سومین موضوع‌هایی که در علل کار کودکان باید دنبال شده تا مبارزه با این بحران موثر شود، تقاضای مصرف‌کننده و قاچاق جنسی هستند.

براساس گزارش End Slavery Now، در سراسر جهان، هجوم گردشگری جنسی، تقاضای سیری‌ناپذیر برای هرزه‌نگاری کودکان و حرص و آز نقش کلیدی در شیوع برده‌داری جنسی و قاچاق کودکان دارد؛ این تقاضا یکی از فجیع‌ترین اشکال بردگی و کار کودکان را ایجاد کرده است که تاثیر‌های گسترده‌ای بر افرادی دارد که از دست قاچاقچیان رنج می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *